Från årsskiftet höjde SL sina biljettpriser igen. I en överenskommelse mellan höger- och miljöpartierna i Region Stockholm höjdes avgifterna på månadskortet i Stockholm från 890 till 930 kr. De har också bestämt att priset kommer höjas varje år framöver, till 970 kr år 2022. Men böterna sänktes faktiskt (med hela 14 kronor).
Utöver högre avgifter har SL senaste åren storsatsat på ökade biljettkontroller. Enorma summor läggs på att se till att ingen som inte har råd väljer det miljövänliga och effektiva transportmedlet som kollektivtrafiken utgör i storstaden. Trots att SL går back på biljettkontrollerna och att SL:s vinst vida överstiger det som ordförande Kristoffer Tamsons (m) påstår att plankningen kostar, så vill han fortsätta statuera exempel med de som inte kan punga ut ikapp med de ständiga avgiftshöjningarna, och har föreslagit fängelsestraff för de som åker med ändå.
Tamsons och SL hävdar t.ex att plankningen “kostar” 280 miljoner per år, och då menar dom alltså i uteblivna intäkter. Men i själva verket, och till skillnad från jakten på plankare, så kostar ju plankningen ingenting. Och en utebliven plankning betyder inte en köpt biljett. För har man inte råd att resa så kanske man stannar hemma. Det visas tydligt efter att sommarlovskorten slopades förra året. Resandet minskade på sommaren 2019, jämfört med 2018 när ungdomar fick åka gratis på sommarlovet, trots att det ökade resten av årets månader.
Och nu har siffrorna just kommit som visar att SL fick med 569 miljoner i vinst 2019. Ändå ska alltså dessa påhittade plankningskostnader jagas med våld, och priserna ska höjas varje år.
I andra länder ser utvecklingen annorlunda ut. I Luxemburg införs avgiftsfri kollektivtrafik i hela landet, och det är även under införande i Estland, efter att huvudstaden Tallinn har haft det sedan 2013. I Franska Dunkerque är nolltaxan en succé, och av städerna i billandet USA med avgiftsfri kollektivtrafik är senaste tillskottet storstaden Kansas City. Kampen för nolltaxa fortsätter också på många håll.
Men i Sverige går utvecklingen åt rakt motsatt håll (med undantag från vissa orter). Priserna höjs och polisen jagar de som väljer att åka avgiftsfri kollektivtrafik (förutom Kristoffer Tamsons, som får sitt avgiftsfria skattefinansierade årskort av landstinget). Det enda som kan hindra politikerna att fortsätta höja priserna är om vi vägrar gå med på det.
Därför får vi alltså glädjas åt den lilla ljuspunkten att SL:s tilläggsavgifter, i folkmun kallat böter, som utfärdas till den som åker dit i en biljettkontroll, har sänkts. Det beror på att man utöver själva tilläggsavgiften åläggs att betala en enkelbiljett, och när priserna generellt höjdes vid årsskiftet så sänktes dock den dyraste enkelbiljetten från 64 till 50 kr. Totalsumman blir således 1550 kr.
Ännu billigare blir det förstås om man går med i P-kassan. Då betalar man bara 100 kr per månad, och eventuella tilläggsavgifter betalar vi! (Självrisken är 100 kr). Så här går du med: P-kassan Stockholm!
Kommentera