Pressmeddelande: Nolltaxepriset 2024 till Majblomman

Majblommans Riksförbund tilldelas Nolltaxepriset 2024 för sin rapport och sitt förslag om avgiftsfri kollektivtrafik för att minska ojämlikheten för barn och unga i Sverige.

I rapporten ”Framtidstro till priset av en bussbiljett” – ”Därför vinner samhället på att ge barn fri kollektivtrafik” visar Majblomman på fördelarna med att låta barn och ungdomar resa fritt med kollektivtrafiken. De har låtit räkna på kostnader och vinster och kommit fram till att samhället skulle gå plus på en sådan reform.

Inte bara skulle det minska ojämlikheten och förbättra livet för de barn och unga som idag behöver stöd från Majblommans fond – utan det skulle även gynna alla de som idag skjutsar sina barn och även ge stora vinster för klimat, miljö och trafik.

Majblommans riksförbunds rapport

För ca en halv miljard – en tiondel av subentionerna för lägre bensinpris – skulle avgiftsfri kollektivtrafik på kvällar, helger och lov kunna införas för alla mellan 12 och 18 år, men samtidigt ge sex gånger så mycket – 3,3 miljarder – tillbaka, bara i form av minskade skjutskostnader.

Majblomman visar hur tillgången till kollektivtrafiken är ett lotteri för barnen som styrs av var du råkar bo. Något som påverkar barn och ungas rörelsefrihet och möjlighet till en självständig och aktiv fritid.

Att hela samhället skulle vinna på att barn och unga resa fritt gör Majblomman tydligt i rapporten. Fördelarna är både direkta och indirekta gällande ekonomi, jämlikhet och miljö, och samtidigt både kortsiktiga och långsiktiga.

Vi skriver lite mer detaljerat om Majblommans rapport här:
Majblomman: Ge fri kollektivtrafik till alla barn och unga!

Hos Majblommans riksförbund kan du läsa mer om förslaget och rapporten och här finns också länk till beräkningarna och underlaget från kommuner och regioner. Vi rekommenderar alla att läsa rapporten!
Fri kollektivtrafik för barn och ungdomar

Här är Majblommans debattartikel i Aftonbladet i november 2023:
Samhället vinner på fri kollektivtrafik för unga

Skenande biljettpriser i Sverige men nolltaxa på flera ställen

Det hände mycket i frågan kring avgiftsfri kollektivtrafik senaste året. Norberg införde nolltaxa. Stavanger införde nolltaxa. Montpellier införde nolltaxa. Palma på Mallorca införde nolltaxa. I Spanien infördes nolltaxa på regionala tåg och bussar. I Tyskland fortsatte man med sitt prisvärda månadskort för kollektivtrafik i hela landet. Samtidigt fortsatte biljettpriserna på många ställen i Sverige att höjas och mer kontrollanter beordrades ut för att straffa de som inte hade råd. Biljettpriserna konstaterades ha höjts dubbelt så mycket som bensinpriset sedan år 2000.

Att vända utvecklingen med skenande biljettpriser kräver att man vågar satsa – men det kommer också löna sig stort. Majblommans riksförbunds rapport visar hur avgiftsfri kollektivtrafik för barn och unga är en fullt realistisk möjlighet som minskar orättvisor och samtidigt gynnar hela samhället.

Att de positiva effekterna som påvisas även skulle uppkomma om vi lät kollektivtrafiken bli avgiftsfri för alla är en naturlig nästa tanke, som vi fortsätter att verka för.


Nolltaxepriset har delats ut sedan 2010. Priset går till den eller de som under året har gjort något eller några av följande: Verkat för en avgiftsfri kollektivtrafik, arbetat för ökat inflytande över kollektivtrafiken för de som reser och arbetar i den, underlättat för avgiftsstrejkande, verkat för en öppnare och mer tillgänglig stad och/eller kollektivtrafik, motverkat övervakning och kontrollsystem av resenärer samt bekämpat trafikmaktordningen.

Priset delas ut av Planka.nu varje år i samband med den internationella nolltaxedagen som infaller första lördagen i mars.

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.