Återigen väljer polisen att agera konduktörer åt ett privat företag för att säkra deras intäkter. I samarbete med Arriva genomför polisen just nu storkontroller på bussar i Järvaområdet, där alla bussar stoppas och genomsöks av kontrollanter, poliser och ordningsvakter.
I utsatta stadsdelar som de i Järva är kollektivtrafiken helt nödvändig för att bryta segregationen och för att möjliggöra att dess invånare blir en del av samhället. Med kollektivtrafiken kan folk ta sig till arbetsförmedling, bibliotek, jobb, skola, vård och vänner och vara en del av samhället istället för att isoleras i förorten. Men många har inte råd med det allt dyrare SL-kortet, och att resa utan biljett är därför särskilt vanligt i dessa områden.
Polisen i Järva har fått kritik för att de inte kommer när folk larmar och inte har möjlighet att varken lösa vardagsbrott eller utreda den grova brottsligheten. Men enligt poliserna på plats vid razziorna har de gott om resurser dagtid till att leta plankare på bussarna. Det är förstås lättare att stå i solen och plocka plankare än att utreda verkliga brott.
Att polisen genomför biljettkontroller och därmed jobbar gratis åt de privata företagen ISS och Arriva är ungefär som att de skulle stå och riva biljetter på Skansen eller Gröna lund för våra skattepengar. Syftet uppges vara att skydda kontrollanterna från hot och våld men i polisens egen kommuniké framgår via trygghetschefen på Arriva att det framför allt handlar om att säkra intäkter åt företaget och markera mot “bristande respekt”, vilket är ett oklart lagbrott. Med ord som “markera”, “nolltolerans” osv från polisen blir det också tydligt att det inte handlar om att lösa brott utan om kollektiv bestraffning av alla resenärer som inte har råd med busskort. Vi ser också hur polisen använder dessa biljettkontroller som ett inre utlänningskontroll i jakten på papperslösa, som då grips och sen utvisas. Den starkt kritiserade REVA lever och frodas i vissa områden.
Om man på allvar vill minska konflikterna i kollektivtrafiken är det mycket smartare att införa nolltaxa, dvs skattefinansierad kollektivtrafik utan kontrollanter, spärrar och höga tilläggsavgifter som drivs in med hot om våld. Med nolltaxa skulle inte biljettkontroller behövas och arbetsmiljön för personalen i kollektivtrafiken skulle förbättras när de fick fokusera på att göra det de är bäst på – köra kollektivtrafiken och erbjuda service till dess resenärer.
Vi besökte en biljettkontroll en solig förmiddag där allt var lugnt, förutom att beväpnade poliser, vakter och kontrollanter stoppade alla bussar och delade ut avgifter. Enligt poliserna på plats hade de “massor av resurser dagtid” till detta, något som sällan hörs från deras sida annars. Inga hotfulla plankare syntes till, däremot hjälpte polisen till att ordna så att många drabbades av tilläggsavgiften som nyligen höjts till 1 500 kr. Det var mestadels kvinnor på väg till jobb och möten i Kista, personer som hade problem med språket, studenter och andra resenärer som fick extraavgift för att de inte hade råd med biljett.
En lärare i Kista kommenterade upprört:
Flera elever kom försent till skolan pga det här, och en som tappat sitt skolkort såg kontrollen på håll – och drog upp dörren med nödhandtaget och hoppade av i farten mitt bland bilar. Kom till skolan med skrapsår. Så sjukt att barn trakasseras så här.
En kvinna som fick en tilläggsavgift beklagade:
Nu missar jag mitt möte hos arbetsförmedlingen i Kista. Polisen är rädda för droghandeln i Rinkeby och gör sånt här istället för att stoppa den. Jag har inte råd med den här tilläggsavgiften. Kanske måste jag nu börja med droghandel för att betala den?
Kommentera