Ny reklam i SL-trafiken

SL har i dagarna tagit nya tag i sin reklamkampanj mot plankning. Affischerna är helt klart klart snygga, men vi tyckte att det kunde behövas lite mer information på affischerna som förklarar intentionen bättre. Sagt och gjort!

Adbust

Skämt åsido så tycker vi att reklamen ger en felaktig bild av hur avgiftstrycket fungerar och hur plankning relaterar till priset. För det första är avgiftsfinansiering inte rättvis. Att alla betalar biljetter betyder inte att man måste bära lika mycket, utan avgifterna slår hårdare mot studenter, folk med låg lön och arbetslösa än mot välavlönade. Att skattefinansiera skulle däremot vara en rättvisereform i ett samhälle med ständigt ökade klyftor.

Sedan är förstås idén om att prishöjningar betalar plankningen också fel. De mångdubblingar av priset som genomförts de senaste årtiondena är politiska beslut tagna av landstingspolitikerna i SL:s styrelse. Om deras argument stämde skulle de väl sänka priserna de år då de påstår att plankningen minskar? Det gör de förstås inte, och Planka.nu kommer att fortsätta kampen mot avgiftstrycket!

Läs mer:

Prenumerera

Prenumerera på våra nyheter med RSS eller e-post:

Jag vill ha...

21 kommentarer

21 kommentarer på “Ny reklam i SL-trafiken

  1. Så det egentliga problemet, som ni ser det, är förekomsten av samhällsklyftor, alltså att folk har olika mycket pengar till sitt förfogande?

    (Den tänkta) lösningen på det brukar vara ett samhällssystem där alla arbetar gratis åt staten och får alla sina (bas)behov tillgodosedda av staten: Kommunism.

    Fråga: Ser sig planka.nu som ett kommunistiskt initiativ?

    Pappan

  2. Pappan: Problemet är inget annat än just vad som skrivs, alltså att kollektivtrafiken är avgiftsfinansierad. Antingen anser man att den bör vara det, eller så anser man att den bör vara skattefinansierad. är det skattefinansierad betalar alla ”rättvist” lika mycket genom skatt, är den inte det betalar alla ekonomiskt sett lika mycket men det blir som sagt mer för den som har väldigt lite pengar.

    Allt handlar om vilken roll man vill se att kollektivtrafiken ska ha i samhället. Det är ett löjligt argument att skjuta ned alla förslag till skattefinansiering med ”jaha, ska då allt vara skattefinansierat?”. Med den logiken kanske snarare _inget_ skulle vara skattefinansierat, och det är i alla fall inte ett samhälle jag skulle vilja bo i.

  3. Hej Pappan.

    Ja, ett av problemen är samhällsklyftorna. Att transportera sig är ingen lyx-goda, och den gradvisa höjningen av avgifterna är därför med till att accelerera klyftorna.

    Men det är inte enda problem (eller ‘det egentliga problem’, som du säger, och därmed reducerar problematiken till en enda sak).

    Det är också en fråga om effektivitet och kostnader för samhället i stort. Det skriver planka.nu om i rapporten ”Till varje pris”, där du t.ex. kan läsa hur många miljoner om året spärrsystemet kostar, inkl. väntetid, meningslösa arbetet (ur resenärens perspektiv), och outnyttjad plats.

    Det är också en klimatfråga. Det kan du läsa om i rapporten ”Att resa ska inte kosta världen”. Tåg är överlägset bilar ur ett klimatperspektiv. Med den härskande trafikmaktsordningen ger det inte proportionell incitament att åka med kollektivtrafik.

    Sen är även en fråga om segregation, jämställdhet och annat. För nu vill jag bara visa att det inte kan reduceras till en fråga.

    Mht. om alla ska arbeta gratis åt staten och den då bestämmer hur våra behov ska tillgodoses, säger jag själv: Nej tak :)

    Men i frågan om kollektivtrafiken tycker jag det är den mest vettiga lösningen.

    Kom ihåg också, att man inte behöver att tycka statliga lösningar, bara för att man argumenterar för att avskaffa delar av avgiftssamhället. Det finns massor av saker i vår vardag som är avgiftsfria, men som inte är statliga häller.

    Hälsningar
    Malte

  4. Jag skulle nog villa säga att planka.nu är en kommunistisk rörelse, kanske inte att ni förespråkar proletariatets diktatur, men varje rörelse som eftersträvar att omfördela resurserna i samhället till arbetarklassens fördel är väl i någon mening kommunistisk. Således är det inte bara planka.nu som är en kommunistisk rörelse, utan i än högre grad alla de som dagligen struntar i att betala för biljetten i kollektivtrafiken, oavsett om de är med i planka.nu eller ej.

  5. Men Pappan. Tänker du inte på hur mycket pengar som går åt till administration och kontroller? Det är helt enkelt opraktiskt om inte annat. Och politikerna vill ju att man ska ställa bilen. Vad kan uppmana mer än ”fri” kollektivtrafik? Hur kan detta ses som kommunisktiskt? Snarare ett slag för miljön. Har samma åsikt om Radiotjänst. Varför ha denna stora apparat som bara kostar massor med pengar. Helt galet. Ska kontrollapparater och onödig administration finnas för att skapa arbetstillfällen? Hur logiskt är det? är det inte bättre att dessa människor gör något vettigt som genererar affärsidéer o.s.v.?

  6. Jag får bilden av att Planka.nu är en anarkistisk organisation, torts att jag är för skattefinansiering när det gäller kollektivtrafik, har jag rätt?

  7. Hej Simon! Nej, Planka.nu är inte heller en anarkistisk organisation. Vi som driver Planka är nog alla på ett eller annat sätt socialister, men ganska olika varandra och organisationen har ingen ideologisk etikett alls.

  8. är det så att Planka.nu har en massa sleeper cells i Stockholms olika pr-byråer som gång på gång leverar klockrena och ad-bustvänliga reklamkampanjer för SL?

  9. @dumle:
    Först och främst är det ingen business vi håller på med, alla som är involverade i Planka.nu jobbar helt ideellt. Om du kollar i vårt ”pressarkiv”:http://planka.nu/press/pressarkiv ser du att vi inte är anonyma heller. Tvärt om har det alltid varit självklart för oss att vara så öppna som möjligt och gå ut med fullständigt namn och bild i intervjuer.

  10. ”lösningen på det brukar vara ett samhällssystem där alla arbetar gratis åt staten och får alla sina (bas)behov tillgodosedda av staten: Kommunism.”

    Lite konstig definition av kommunism du lanserar där. Kommunismen är det stats- och klasslösa samhället där principen ”av var och en efter förmåga åt var och en efter behov” råder. Men kommunismen kan också vara en kamp för ett rättvisare samhälle. Och att planka och kämpa solidariskt för ett rättvisare system skulle alltså kunna kallas kommunistiskt. Kommunism har i vilket fall inget att göra med diktatur eller statlig omfördelning.

  11. är det ingen här som reflekterat över att Stockholms kollektivtrafik i dagsläget redan till mer än hälften är skattefinansierat och att SL inte gör någon vinst på många av de sträckor de trafikerar? Det scenario ni målar upp om att vinstintressen styr stämmer alltså inte speciellt ofta.

    Och ska inte den som använder en viss tjänst också betala för den i, alla fall till viss del? Om man åker med SL får man väl betala lite mer jämfört med någon som inte åker alls…

  12. Adam: inte för att verka otrevlig, men det blir mycket lättare om du läser på vad folk tycker innan du börjar argumentera emot dom. Då slipper vi situationer där du försöker tillskriva folk åsikter dom inte har.

    Vi vet mkt väl om att SL till c:a 50% är skattefinansierat, vad tror du om oss egentligen? ;)

    Vi är emot privata vinstintressen i kollektivtrafiken, det är MTR och liknande företag som gör vinst på vår kollektivtrafik, inte SL. Privata företag har en huvudsaklig funktion: att göra vinst. MTR är inte intresserade av att köra tunnelbana per se, dom är intresserade av pengarna dom kan tjäna på att köra tunnelbanan. Det är väl inte så svårt att lista ut?

    På vilket sätt innebär avgiftsfri, skattefinansierad, kollektivtrafik att brukarna inte betalar för tjänsten dom använder? Skillnaden mellan avgiftsfinansiering och skattefinansiering är att med avgiftsfinansiering så betalar en miljonär och en arbetslös lika mycket, medan dom med skattefinansiering betalar efter förmåga.

  13. Pingback: SL:s konstigaste kam­panjer mot plankning | Planka.nu

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *