Svinnet har minskat under 2004 hävdar SL i ett pressklipp på sin hemsida den 31/1. Antalet plankare ska ha minskat med 20% och kostnaderna för plankningen har minskat från 200 miljoner kronor till 160 miljoner kronor.
200 miljoner är en siffra SL har använt sig av i samband med plankning i över ett år. Enligt uppgifter från politiker i SL:s styrelse är siffran dock ett fantasifoster och lever på sitt eget rykte. Vid försök att få SL att ge belägg för summan får vi på planka.nu inget svar.
Siffran skulle dessutom vara ett mått på hur stora de uteblivna intäkterna är för SL, inte hur stort ett eventuellt svinn är. Skillnaden kan verka petitessartad men är i själva verket avgörande. SL försöker nämligen få det att låta som att plankarna gör att SL i praktiken förlorar pengar, men så har det aldrig varit. Det handlar istället om pengar man inte fått in i form av biljettavgifter från trafikanter som inte har råd att betala för sig. Pengar som inte finns, pengar som aldrig har funnits, och pengar som aldrig kommer att finnas. Särskilt inte i SL:s ficka.
I vilket fall hävdar nu SL att denna summa minskat med 40 miljoner kronor. Detta skulle vara ett bevis på att plankningen sjunkigt med 20%. Planka.nu erfar tvärtom att så inte är fallet. Plankningen har ökat, och det beror huvudsakligen på prishöjningen 1/3 2004. Något även SL tidigare har medgivit. Ann-Sofie Chudi, projektledare för SL:s minska svinnet-kampanj sa till Svenska Dagbladet den 24 juli i år att vår slutsats är att fuskåkandet ökade som en konsekvens av prishöjningen. I april var antalet straffavgifter det högsta på minst tio år. SL har under 2004 också börjat medge det faktum att plankningen har sociala orsaker och är relaterad till inkomst.
Vad vinner SL på att konstruera fantasifoster? SL har i praktiken delat ut fler kontrollrapporter än tidigare, men man vill gärna få detta att se ut som ett resultat av effektivare kontroller. Och där i ligger säkert en poäng, men den huvudsakliga orsaken ligger naturligtvis i att plankningen också ökade i samband med prishöjningen den 1/3 (den högsta någonsin i SL-trafikens historia).
Arbetet med att minska svinnet kommer att fortsätta under 2005 avslutar SL. Lögnerna också förmodar vi.
Kommentera