Landstingspolitikerna önskar sig högre tilläggsavgift och mer våld

Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet har kommit överens om att öka avgiftstrycket på kollektivtrafiken, så att ett månadskort kommer kosta 890 kronor. Detta kommer vi skriva mer om. Men som vanligt följs höjningen upp med förslag om högre tilläggsavgifter och mer våld från kontrollanter från politikerna. De vet att fler plankar om det blir dyrare, och trots att det ibland blir livliga förslag så slutar det oftast med krav på mer våld.

Vi har läst ansökan om höjd tilläggsavgift och förslaget på ny lag om tilläggsavgift. Sammanfattningsvis så önskar landstingspolitikerna dyrare böter (tilläggsavgift) och våldsbefogenheter till kontrollanterna. Exakt vad som beslutas till slut vet vi fortfarande inte. De erkänner också att biljettkontrollen idag inte har rätt att hålla fast plankare. Och de nämner Planka.nu rätt mycket.

SL vill höja tilläggsavgiften från 1200 till 1500

Ansökan om höjd tilläggsavgift

SL (Trafiknämnden) ansöker till Transportstyrelsen om att höja tilläggsavgifterna (böter) från 1200 till 1500, ser inga sociala problem med detta och framhåller hur dyra kontrollerna är och hur högt avgiftstrycket är på kollektivtrafiken som argument.

Ansökan är ingen lång text, men vissa saker är intressanta. Angående ekonomiska konsekvenser räknar SL bara med att förlusten från kontrollverksamheten kommer att bli 5,5 miljoner kronor mindre om beloppet höjs. Men kommer lika många att kunna betala tilläggsavgiften? Idag har SL 66 miljoner i fodringar som människor inte kan betala (eller där den de vill ha betalt av inte kan hittas). Ju högre tilläggsavgift, desto fler såna fall. Och dessutom kommer fler att vägra ta emot tilläggsavgiften såklart.

Inga identifierade sociala konsekvenser, skriver SL. Då har de nog inte letat särskilt noga. För den som plankar av ekonomiska skäl och får en så hög tilläggsavgift så blir det tufft. Vi rekommenderar att inte ta emot tilläggsavgiften eller gå med i Planka.nu:s P-kassa. Den kommer att klara en eventuell höjning bra.

Förslag om ny lag om tilläggsavgift

Promemoria om ny lag om tilläggsavgift

Det finns lite intressant fakta i promemorian, bland annat om att plankning avkriminaliserades på 70-talet och ersattes till största del av tilläggsavgiften (som alltså inte är ett straff). Brottet bedrägligt beteende och ordningslagen kan i teorin användas, men i praktiken inte.

naringsdep_avkrim

I den nya lagen föreslås det att transportörerna (alltså t.ex. SL) ska få bestämma nivån på tilläggsavgiften själva, med högst 2,7 prisbasbelopp (vilket 2016 är cirka 1200 kronor, precis vad den ligger på i Stockholm just nu).

Kontrollföretagen får en lagstadgad plikt att inte gå direkt till inkasso utan påminnelse och en preskriberingstid 1 år på tilläggsavgiften införs.

Inga större förändringar när det gäller biljettkontroller, även om kontrollanter föreslås kunna avvisa folk från färdmedlet om de inte vill visa leg eller ta emot en tilläggsavgift. Vilket ju är det rimligaste sättet att bemöta stadens medborgare på.

Landstingspolitikerna vill ha mer våld i den nya lagen

Stockholms Läns Landstings remisssvar

  • Antal gånger Planka.nu nämns i remissvaret: 8
  • Andel av dessa gånger som det istället står Planka.se: 1
  • Antal skärmdumpar från Planka.nu: 2

Remissvaret är alltså vad landstingspolitikerna i Stockholm tycker om förslaget till ny lag.

SL/Landstinget (skriver bara SL hädanefter, för enkelheten skull) vill inte ha någon övre gräns för tilläggsavgiften, utan kunna sätta den själv hur högt de vill. Särskilt eftersom inte bara kontrollerna, utan även spärrarna är så dyra. Men att kontrollsystemet är en kostsam apparat men inte har stoppat plankning är inget bra argument för att köra på mer av samma, utan snarare ett argument för att tänka om och tänka nytt.

SLL_lagapriser

Nåväl, SL vill kunna sätta högre tilläggsavgifter (flera tusen) och upprepade plankningar ska kunna ge högre tilläggsavgift. Oklart hur ett sånt register skulle se ut dock, antagligen blir det inte genomförbart eller lagligt.

En annan sak som inte varit laglig är när biljettkontrollanter gripit och hindrat folk. SL medger att kontrollanterna inte får gripa folk, men är ledsna över det. Om de fick bestämma skulle kontrollanterna få ökade våldsbefogenheter och kunna gripa misstänkta plankare. Vilket lagstöd kontrollanter som brukar våld idag har är väldigt oklart, även om det händer ganska sällan. Det verkar inte troligt att den nya lagen skulle innehålla stöd för mer kontrollantvåld. Det skulle krävas att plankning kriminaliserades helt och egentligen att lagen om tilläggsavgift tas bort.

SLL_tipsfranplanka

Sen så tipsar SL också alla rättshaverister där ute att det är väldigt dyrt att hantera folk som bestrider sina tilläggsavgifter.

Vi vill hellre ha fri kollektivtrafik än fritt fram för våld

Höjningen av tilläggsavgifterna och ropen efter mer våld är bara symtom på ett problem: avgiftstrycket. Så länge det sätts hinder mellan invånare och deras kollektivtrafik så kommer det vara folk som inte har råd med biljetten eller måste prioritera annat. Därför behövs inga böter eller ökade våldsbefogenheter. Det som behövs är avgiftsfri skattefinansierad kollektivtrafik, som vi betalar för efter förmåga och använder efter när vi behöver eller vill åka.

SL nämner Planka.nu väldigt mycket i sitt remissvar. Betyder det att vårt arbete lett till att det blivit hårdare Stockholm? Vi tror inte det. Snarare är det så att kollektivtrafikanter, och särskilt plankare, är särskilt medvetna om vad som gäller i Stockholm – vilket har gett biljettkontrollerna och SL mindre utrymme att manövrera på än i många andra städer, vilket ju SL också säger i texten.

Däremot så kan vi ju vara självkritiska kring att vi betonat P-kassan och att gemensamt betala tilläggsavgifterna så mycket, när det egentligen funnits väldigt lite stöd för att ens dela ut några från första början. Men detta var ju något SL knappast erkände i början av 2000-talet, då våld var mycket vanligare.

Svaret på hårdare tag måste bli mer arbete mot avgiftstrycket och mer kamp för nolltaxa! Utan avgifter finns det inget behov av den här sortens våld.

Läs också:

kto-logga

2 kommentarer

2 kommentarer på “Landstingspolitikerna önskar sig högre tilläggsavgift och mer våld

  1. ”Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet har kommit överens om att öka avgiftstrycket på kollektivtrafiken”. Det var ju ”fint” att Miljöpartiet stöder ett förslag som gör det ännu dyrare att välja det miljövänligaste transportsättet. Miljöpartiet måste va det mest misslyckade vi har i Sverige nu (eller iallafall i Riksdagen). Här är ett par andra ”miljövänliga” saker dom stöder eller vill införa:

    http://www.svmc.se/smc/Nyheter/SMC-Stockholm-uppvaktar-i-P-fragan/

    http://supermiljobloggen.se/nyheter/2016/08/en-ren-idiotskatt-svidande-kritik-mot-regeringens-skatt-pa-solenergi

    Fint också i det där Dokumentet från SL där när dom skrev om att höja tilläggsavgiften och utöka kontrollerna – ”identifierade risker: inga”. Det kommer ju onekligen leda till mer våld med kontrollanter inblandade
    – men det vill dom liksom inte låtsas om.
    Förresten så var väl höjningen av 30-dagarskortet till 830 kr. Men det är ju illa så det räcker ändå och det lär ändå inte ta lång tid innan det höjs igen och hamnar på 890+ Dom ”smyghöjer” ju lite i taget.

  2. Pingback: SL höjer tilläggsavgiften – Planka.nu höjer inte – Planka.nu

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.