SL:s klämspärrar har återigen uppmärksammats i media på senare tid, eftersom skadorna på resenärer blir fler och fler. Detta har varit konstant sedan några år men spärrvåldet har inte åtgärdats av SL eller politikerna ännu.
Anledningen är att varje höjning av avgiftstrycket måste kompenseras med ”hårdare tag” för att driva in pengarna. Att det går utmärkt att planka på de nya spärrarna spelar förstås ingen roll för politikernas vilja att visa handlingskraft. Även om till och med Christer G Wennerholm borde inse att spärrar som han själv avråder från och som SL:s VD fastnat i gör kollektivtrafiken mindre attraktiv.
Så vad kan vi göra? Upprörda Facebookgrupper som ”Skrota SL-spärrarna” och till exempel Miljöpartiet har krävt att spärrarna avskaffas. Men hjälper det? I en utfrågning av politiker som publicerades i DN visar det sig att ingen av partierna kopplar ihop problemet med det höga avgiftstrycket eller avgiftssystemet i sig. Förutom de borgerliga partier som försvarar spärrarna oavsett antal skadade så uttalar sig oppositionen:
Avveckla spärrarna och inför istället en betydligt mer frekvent biljettkontroll ombord på tåg och tunnelbanor, säger Yvonne Blombäck gruppledare för Miljöpartiet.
Erika Ullberg från Socialdemokraterna går ett steg längre:
Andra länder har annan lagstiftning med större möjligheter att kvarhålla fuskåkare och utkräva straff. I ett sådant system kan kanske en öppen spärrlinje fungera. Dagens biljettkontroll fungerar tyvärr inte alls som avsett. SL måste därför ha en spärrlinje som gör det smidigt för trogna betalande resenärer att visera sina biljetter men som samtidigt stävjar fuskåkande.
Lösningen skulle alltså vara att byta från klämspärrar till utökade våldsbefogenheter till biljettkontrollanterna. Det tyder på en grundläggande brist på förståelse för utvecklingen av kollektivtrafiken. Avgiftstrycket är det som får människor att planka, och när det planeras höjningar av biljettpriset med 21% som i Göteborg så är alla antiplankningsåtgärder bara desperata försök att försvara en misslyckad politik.
Vi är alltså emot och kommer agera mot klämspärrarna, men vill inte gå från spärren in i en kontrollantbatong. Avgiftsfri kollektivtrafik är en reform som gör våldet onödigt.
Prislistan är ju lite missvisande kan jag som Jönköpingsbo tycka. För dom allra flesta i Jönköping räcker det med att köpa ett såk en zons kort vilket kostar 530 kronor vidare om man har barn kan man köpa någonting som heter barnvagnskortet som gäller i ett helt år och då bara kostar 250 spänn. Så har jag och min sambo löst det i vår familj eftersom att en av oss alltid har med sig sonen i familjen så köper vi ett månadskort varje månad för 530 kr som vi allternerar med ett barnvagnskort för den av oss som har huvudansvaret för sonen för stunden.
Pingback: Planka.nu | Klämspärrarna skyddsstoppade!
ett poetiskt inlägg i debatten
http://denstoravagen.wordpress.com/2012/09/30/sparrarna-klams/
Pingback: Planka.nu | Mjukare spärrar, hårdare handskar?
Pingback: SL bär ansvar för ordningsvakternas våld – Planka.nu