SL bär ansvar för ordningsvakternas våld

De senaste dygnen har vi tagit del av fruktansvärda bilder och vittnesmål som visar hur ordningsvakter i tunnelbanan attackerar en gravid, afrosvensk kvinna och hennes femåriga dotter i samband med en biljettkontroll. För bara någon månad sedan angreps poesifestivalbesökare i Rinkebys tunnelbana av ordningsvakter och polis och nyligen utsattes en kvinna för våld av ordningsvakter på Östermalmstorgs tunnelbanestation.

Det finns få offentliga verksamheter som jobbar så hårt på att förknippas med ordet ’trygghet’ som SL, även om många politiker vill sprida konceptet till fler områden. Men trygghet för vem? Rapporterna om allt från klämskador i spärrarna till hetsjakt på papperslösa, rasprofilering vid biljettkontroller och ordningsvakter som brukar övervåld verkar aldrig ta slut. Varken dyrare spärrar, högre avgifter, fler övervakningskameror, fler biljettkontroller eller ökad närvaro av polis och vakter i ”utsatta områden” har gett någon positiv effekt. De borgerliga politikerna som fattar beslut om kollektivtrafiken i landstinget har noll intresse av att den ska vara det gemensamma, offentliga rum som stockholmarna är beroende av för att kunna röra sig i staden. De har tydligt visat att det är hårdare tag, förbud och kontroll som gäller.

Varför anser vissa att det är okej att gravida kvinnor blir misshandlade för en förmodat saknad biljett på 30-40 kronor? Varför accepteras spärrar som medvetet ställs in för att klämma och skada människor? Jo, för att högerpolitikerna vill göra kollektivtrafiken till en disciplineringszon för samhällets svaga. SL:s ordförande, trafikregionrådet Kristoffer Tamsons, vill ha Stockholms tunnelbana som experimentzon för tiggeriförbud. Den blågröna majoriteten i Stockholm vill ha 100 nya våldsbejakande ordningsvakter med 2 veckors utbildning i våld och batong till att ”bistå med sociala insatser”.

Vi resenärer behöver solidarisera oss och organisera oss. Både för vår gemensamma säkerhet och för rätten att resa fritt och kunna vara en del av staden. Avgiftssamhället försöker få oss att känna oss som kunder istället för resenärer där de som inte har råd inte är välkomna till stadens livsnerv. Det hade kunnat vara helt annorlunda, det finns ingenting som säger att kollektivtrafiken ska vara en stängd och våldsam miljö. Se bara på den franska staden Dunkerque där de nyligen införde nolltaxa, vilket har lett till trevligare stämning ombord. Tillsammans kan vi se till att alla som behöver får åka med, och ställa krav på politiker i SL:s ledning. Vi köper inte deras skitpolitik med strukturell rasism och våld.

Fortsätt markera mot vardagsrasismen, fortsätt filma ordningsvakter som begår övergrepp och demonstrera den 23 februari mot polisens och ordningsvakternas övervåld!

4 kommentarer

4 kommentarer på “SL bär ansvar för ordningsvakternas våld

  1. Jag tror det är dags att skrota ordet ”övervåld” – hela behovet av biljettkontrollvåld i kollektivtrafiken beror på avgiftstrycket och den onda spiral som politikerna initierat. På samma sätt skulle det ”behövas” mer våld om tiggeri förbjöds, och grundproblemet då som nu är inte övervåld utan att man försöker lösa sociala problem med batonger överhuvudtaget.

  2. Det borde göras lagändringar om ordningsvakters befogenheter. Ta bort deras rätt att använda våld. Det är helt sjukt att man ska straffas med offentlig misshandel för missad biljett eller ”uppkäftighet” mot rasister/kvinnohatare på anabola (utan rättegång och rättssäkerhet) medans grova brottslingar har tillgång till advokat och rättssäkerhet och aldrig får fysiska straff i Sverige. Vi lever för fan inte på medeltiden eller i Iran!

  3. Varför är så många svenskar så villiga att lägga skattepengar på att stävja plankningen genom dyra projekt? Glasspärrar som skadar barn och äldre och alla som inte rör sig enligt vissa normer, dvs går igenom spärren på det sätt spärren är konstruerad för? Det är beklämmande att inställningen blivit att det viktiga är att ALLA betalar biljett och vägrar lyssna på faktum att alla ordningsvakter , kontroller och satsningar på nya spärr- system , faktiskt kostar MER än själva plankningen! Jag efterlyser siffror på detta! Ta fram siffror och jämför vad spärrlöst system utan spärrexpeditörer och ordningsvakter kostar! Kanske förarlöst tåg dessutom och endast trivselvikter som verkligen FINNS till hands för vår trygghet och säkerhet och så klart gör vår resa och stad en bättre plats att leva i och trivas i!

  4. Det är verkligen BEKLÄMMANDE att det ser ut så som det gör idag… med väktare och politiker som utnyttjar sin makt och position, som vill strypa vår frihet och förvränga vår naturliga mänskliga socialt kompetenta beteende till en robottliknande passificerad tillvaro där vi konsumerar oss duktiga för att passa in i rutan. en där vi gärna blundar för eller ser ner på, spottar på och till och med slår de som inte kan eller vill ”passa in”! Var har friheten och barmhärtigheten?! Det är vår skyldighet att återta den och vi kommer fortsätta planka och göra aktioner tills det att vi får vårt drömsamhälle, ja på andra städer har dom redan lyckats, så varför inte här?! Företaget som SL anlitar borde få på käften, nej jag menar, de borde bli stämda för övervåldet!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *