Den 4:e mars kommer klimatberedningen att överlämna en rapport till miljöminister Andreas Carlgren. Där föreslås att nolltaxa ska införas i kollektivtrafiken. Planka.nu ser med stor glädje på att riksdagspolitikerna i klimatberedningen insett alla fördelar som nolltaxa innebär. Tyvärr verkar de inte ha en ordentlig plan för hur det ska finansieras, i en artikel i aftonbladet så säger Claes Västerteg, centerpartistisk ledamot i klimatberedningen, att: om arbetsgivaren väljer att betala så skulle det för arbetstagaren inte vara någon kostnad att åka kollektivt.
Klimatberedningens förslag kommer nu att utredas och förhoppningsvis kommer den utredningen fram till en ordentlig plan för hur förslaget ska finansieras, för det ska inte vara arbetsgivarens val att ge sina anställda avgiftsfri kollektivtrafik. Nolltaxa ska vara en generell rättighet och måste således finansieras på ett hållbart sätt, förslagsvis via landstingsskatten eller arbetsgivaravgiften. Exakt hur finansieringen av en avgiftsfri kollektivtrafik ska ske är dock inte det viktigaste, huvudsaken är att även politiker på hög nivå har börjat inse vilken väg som är den rätta att gå.
Läs mer
- Aftonbladet Bussbiljetten kan bli gratis
- Planka.nu Nolltaxa
Ni är helt sannslösa. Ni ljuger i rubriken. Klimatberedningen föreslår inte alls nolltaxa. De föreslår att arbetsgivarna ska få betala anställdas månadskort utan att det ska beskattas. Det har redan SL:s ordförande Christer G Wennerholm (m) till regeringen.
Nej, Anton. Förmånsbeskattning är ett sätt att införa nolltaxa som tagits upp tidigare:
http://planka.nu/vad-tycker-vi/nolltaxa/nolltaxa-genom-formansbeskattning
Det lättaste är ju förstås att arbetsgivarna finansierar kollektivtrafiken direkt och inte går omvägen via frikorten. Det verkar ju orimligt att inte pensionärer, studenter, arbetslösa ska omfattas av förslaget. Dessutom vill man ju spara in på kontroll och spärrslöseriet.
Förslaget i beredningen är ju helt barockt. Det attackerar ju inte alls problemet… det kommer förmodligen oxå leda till att månadskortet blir ännu dyrare då det blir förre som kan köpa det.
Gratis kollektivtrafik för alla som jobbar och 2500kr / månad för resten?
Det är inget bra förslag. Inte ens om man är nuliberal miljöivrare.
Nu är det ju bara folk som arbetar som kan få gratis kollektivtrafik med det här förslaget. Dom som har dåligt med pengar och svårt att klara av dagens priser t ex studenter får ju ingen nytta alls av det här. Använd pengarna till att sänka priserna generellt i stället. Varför kan pensionärer köpa månadskort till reducerat pris medan studenterna måste köpa kort för hela terminen om dom skall få någon rabatt? Alla studenter kanske inte kan hosta upp 2360 kronor över ett bräde.
Nolltaxa är inte bra för miljön, eftersom det innebär att färre går och cyklar. Den genomsnittliga tunnelbaneresan är 5,6km och spårvägsresan 4,2 km. Det tar 15-20 minuter att cykla. Det behövs fler och bättre cykelbanor och fler och säkrare cykelparkeringar. Inte billigare kollektivtrafik.
Reslängder med tunnelbana & spårväg finns i Sika Bantrafik 2006, sidan 39.
är gratis kollektivtrafik bra för miljön?
Erik Sandblom:
Det finns inga undersökningar som visar att nolltaxa skulle innebära att färre går och cyklar. Däremot skulle det innebära minskad bilism och därmed minskade utsläpp. Slutsatsen att nolltaxa skulle vara dåligt ur miljösynpunkt är helt ounderbyggd och bland det dummaste jag hört på länge.
Billie, Statens Institut för Kommunikationsanalys har ju i studien Bantrafik 2006 visat att en genomsnittlig t-baneresa redan idag är så kort som 5,6km. Det är en sträcka som bara tar 20 minuter på cykel, dörr till dörr. Det tycker jag tyder på att något är fel.
Hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än 5 kilometer. Dessa resor bör föras över till cykel, eftersom cykeln är det snabbaste, tystaste och energisnålaste transportmedlet på så korta sträckor.
I Umeå sker 17% av resorna med cykel*, mot sex procent i Stockholm. Så det är inte klimatet som hindrar folk att cykla, det är andra saker. Biltrafiken t ex.
*) Källa Sika, Cykeln i Transportsystemet, sidan 50
Det bästa för att få ner bilåkandet är att alla med körkort för bil ska få åka gratis med all kollektivtraffik mellan 6.30 – 19.00 vardagar då kanske man kan få de som sitter solo i bilarna mellan hemmet och jobbet att börja åka kollektivt.
Enkelt!