Motorvägsmotståndet formerar sig – första protesten ikväll

Planka.nu fortsätter engagera sig i motståndet mot de nya stadsmotorvägarna med Förbifart Stockholm i spetsen. Vi har antagit uppropet Stoppa Förbifart Stockholm, gått med i det nya nätverk som bildats för att samla motorvägsmotståndet i Stockholm. Ikväll (måndag) så sker den första protesten, vi ses vid stadshuset klockan 17:00!

Saxat från motorvägsmotståndets första mötesprotokoll.

I onsdags träffades motorvägsmotståndet i Stockholm på Runö folkhögskola.

Mötet beslutade bland annat att bilda ett brett nätverk för att koordinera motståndet mot nya motorvägar i länet.

Närvarade gjorde enskilda individer, representanter från olika partier och medlemmar i bland annat Alternativ stad/Miljöförbundet Jordens Vänner, Naturskyddsföreningen i länet och några olika lokala kretsar, Arbetsgruppen Rädda Grimstaskogen, Arbetsgruppen Rädda Lovön, Djurgården-Lilla Värtans Miljöskyddsförening, Nej till Västerleden, Kollektivtrafikant Stockholm, Grön Ungdom Stockholm, Fältbiologerna, Planka.nu, Drottningholms Bastubadabröder, m.fl.

Nästa möte kommer äga rum kvällen den 1 april, men varken tid eller plats är färdiga. Hör av dig till info@motorvagskansliet.se för att få en kallelse och underlag så fort detaljerna är spikade.

Upprop – Stoppa Förbifart Stockholm

Klimatfrågan är en ödesfråga för Sverige och för världen. Den handlar om överlevnad och välfärd för miljarder människor nu och i framtiden.

För att klara utmaningen måste utsläppen från trafiken minska. En växande del av transporterna måste ske med kollektivtrafik och på spår.

Nya motorleder leder till fler bilresor och högre utsläpp. Transportinvesteringarna i Stockholm och i Sverige måste därför främst satsas på att utveckla kollektivtrafiken.

Att bygga Förbifart Stockholm beräknas kosta minst 25 miljarder. Projektet driver på trafiktillväxten, sprider ut Stockholms tillväxt och ökar bilberoendet. Vägen förstör grönområden, skövlar värdefulla kulturmiljöer och försämrar möjligheterna till friluftsliv och rekreation.

Förbifart Stockholm löser inte trängselproblemen – för det krävs effektiva trängselavgifter och bättre kollektivtrafik. Istället driver det upp vägtrafiken och ökar utsläppen.

För att Stockholm ska ta sitt klimatansvar måste andelen kollektiva resor öka. Statliga och kommunala anslag och intäkter från trängselavgifterna måste satsas på effektiv och bekväm kollektivtrafik.

Att satsa på Förbifart Stockholm är att sabotera klimatpolitiken. Det är att svika ansvaret för framtida generationer och för resten av världen.

Därför säger vi nej till Förbifart Stockholm.

Antaget av:

  • Alternativ stad – Miljöförbundet Jordens Vänner i Stockholm
  • Arbetsgruppen Rädda Grimstaskogen
  • Djurgården-Lilla Värtans Miljöskyddsförening
  • Föreningen Rädda Lovö
  • Miljöförbundet Jordens Vänner
  • Mälaröarnas Naturskyddsförening
  • Naturskyddsföreningen
  • Naturskyddsföreningen i Stockholms län
  • Planka.nu
  • Symbios
  • Södertörns miljö- och utvecklingsförening

Läs mer

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.