Trafiknämnden i Stockholm vill höja tilläggsavgiften, dvs ”böterna” vid biljettkontroll från 1 539 kr till 1 850 kr. Främsta argumentet är att biljettkontrollerna är så dyra. SL lade hela 102 miljoner kronor på biljettkontroller 2022, och gick back 36,5 miljoner på dom. Nu vill de att de som inte har råd med biljetten ska finansiera dessa dyra, hårdhänta och repressiva kontroller.

I Trafiknämndens handlingar finns förslaget att hemställa till regeringen om att få höja tilläggsavgiften. Vi har även lagt in pdf:en här nedanför. I ETC menade trafikregionråd Fendert att det handlar om att höja straffavgifterna i takt med det ständigt höjda biljettpriset. Men i handlingarna framgår att det främst handlar om att finansiera de dyra kontrollerna.
I dokumentet finns siffrorna om kostnaderna för kontrollen, men också de vanliga fantasifulla miljonerna om ”förluster” för uteblivna intäkter, där SL utgår från att alla som inte har råd med biljett har råd med biljett.
Men den som inte har råd med månadskort på 1 020 kr får inte plötsligt mer råd för att den får höga böter. Vi får dessutom ofta meddelanden från betalande resenärer som råkat ut för omotiverade tilläggsavgifter från hänsynslösa kontrollanter, där vissa säger att de nu kommer gå med i P-kassan istället. Trafiknämndens argument att mer kontroller leder till fler betalande resenärer stämmer inte.

Bilden ovan är från Hornstull imorse. Poliser, ordningsvakter och ett tiotal biljettkontrollanter för att straffa folk som åkt med till en faktisk kostnad av 0 kr, men en teoretisk utebliven intäkt om i genomsnitt ca 13 kr.

Men ska vi prata om verkliga kostnader för regionen kan vi jämföra med en faktisk extrakostnad om 500 kr – nämligen varje gång nån förnyar recept via nätläkare istället för via 1177 eller sin vårdcentral. Men de som gör det riskerar inga böter eller stryk av ordningsvakter. Tänk dig motsvarande repressivt uppbåd för att haffa de som förnyar recept via Kry?
Eller varför inte titta på kostnaderna för biljett- och kontrollsystemet? Utöver kostnaderna för biljettkontrollen kostar ordningsvakter, spärrar och betalsystem hundratals miljoner ytterligare varje år.
Men tänk dig hellre en avgiftsfri kollektivtrafik som vi betalade tillsammans efter förmåga, där alla fick åka med. Där vi inte hade avgifter för att avskräcka de med mindre resurser från att välja det miljövänliga och effektivaste transportsättet? Hela samhället skulle tjäna på det.
Men tills dess kan den som vill slippa oroa sig för höga tilläggsavgifter så klart gå med i P-kassan. Så hjälps vi åt att betala dom: medlem.planka.nu
Läs mer:
ETC: Förslaget: Höjd avgift för att planka i Stockholm
Flamman (2021): Miljonförlust för SL:s fuskåkarjakt
Planka.nu (2020): SL:s fantasifulla förluster
Kommentera