Ny app löser problemet med att lösa biljett

Hur mycket skatt skulle du behöva betala för en avgiftsfri resa i SL-trafiken? Kolla själv på biljettlöst.se!

Här är appen som löser problemet med att lösa biljett i coronatider! På biljettlöst.se kan du se hur mycket skatt du skulle behöva betala för en SL-resa, och att vi alla ska kunna resa biljettlöst, såväl under som efter pandemin.

Idag tas stora risker av SL för att kunna ta betalt i kollektivtrafiken och upprätthålla avgiftssystemet.

Biljettkontrollanter och ordningsvakter går från person till person utan skyddsutrustning och sprider smitta. Busschaufförernas hälsa riskeras när påstigning ska tvingas till framdörrarna på bussarna.

Att biljettläsare inte installeras vid bakdörrarna handlar inte om tekniska problem utan att effekten skulle bli att resenärer inte blippade sina kort ändå.

För stödet för den avgiftsbelagda kollektivtrafiken med ständigt höjda priser minskar för varje år. Stockholmarna vill inte betala dyra biljetter.

Redan innan ”pandemiplankning” var ett ord ville hälften av stockholmarna ha nolltaxa.

SL:s ledning beklagar sig över ”pandemiplankare” och pratar om hårdare tag och höjda priser när resandet minskar till följd av restriktioner. Men vi har en annan lösning för att upprätthålla finansieringen på ett säkert sätt.

Genom att registrera valet mellan avgift och skattefinansiering får vi siffror på den faktiska viljan att betala mer i skatt för att finansiera kollektivtrafik, som politikerna tryggt kan luta sig emot vid beslut av eventuell skattejustering.

Exempel 1: Med en månadsinkomst om 40 000 kr före skatt skulle en enkelresa kosta dig 19 kronor, mot dagens 37. Ett månadskort skulle ”kosta” 452 kr, mot dagens 930 (950 från 2021).

Exempel 2: Med en inkomst om 20 000 kr per månad skulle en enkelresa kosta 9 kr och ett månadskort 216 kr.

En gemensam finansiering tryggar kollektivtrafiken även vid minskat resande, och på ett betydligt mer rättvist fördelat sätt. Och även de som inte nyttjar kollektivtrafiken personligen tjänar på att alla har råd att resa med den. Det gäller så väl bilister som företagare.

Hur mycket skatt skulle du behöva betala för en avgiftsfri resa i SL-trafiken?
Kolla själv på biljettlöst.se!

3 kommentarer

3 kommentarer på “Ny app löser problemet med att lösa biljett

  1. Helt i linje för ett samhälle i god human riktning. Tyvärr helt emot kapitalets huvud nedbrytningsgrepp glesas och tappar sitt värde negativt, lite likt att handeln slänger tonvis med varor men skyller på en tex individ för svinnet på en hungrig hemlös för dådet vid denne tagit mat för, som vilket fall slängts,säg 30kr och kostar på fängelse 1 månad, som ska kosta säg 6000krx30,
    Detta som exempel på ologiskt men dess sätt till vilket pris som helst behålla sin egentliga brottsliga gärning..
    Det är långt kvar innan vart jag vill komma ens kan tänkas i hjärntvättade stackars folket, samtidigt som egoismen även från nollade folket kan tyckas vara lite slå sig själva, precis som kapitalismen är så nöjd över. ”Ta bort möjligheten att bära i en kasse och gör folk giriga genom höja cigaretter osv. Det ska inte vara glatt,”
    I århundraden ”lyckats inte ORNDA skol-vård-gammelbädden etc. Varför tror ni politikerna har jättelöner…Robin Good

  2. Såg ett par där bussar idag i mitt område – som är ombyggda, för att man ska gå på där fram. Det komiska är dock att dom har satt in en plexiglasskiva mot förarplatsen som ska skydda chauffören – men framme vid vindrutan har dom lämnat en rätt stor springa. Antagligen för att det är jobbigt att få till en tätning mellan glaset och vindrutan/fronten. Detta glas utgör nu en del av en dörr som måste öppnas och stängas varje gång chauffören ska in eller ut (det finns ju ingen dörr direkt från förarplatsen ut på bussarna, utan chauffören måste gå genom passagrardelen för att komma in/ut)
    Samtidigt är biljettläsaren placerad, så att folk står mer eller mindre vända mot springan när dom blippar biljetterna. Så om någon hostar eller nyser vid det tillfället, så går det säkert in en hel del till förarplatsen ändå. Samtidigt, är vi ju på väg mot en 3:e våg av pandemin. Så det blir ju spännande om dessa bussar börjar komma ut på bred front nu.
    Man märker ju verkligen nu, vilken otrevlig motsättning som skapas, när man mer eller mindre sitter och hoppas på att chaufförer ska bli smittade med covid-19. Innan undvek jag att åka buss i största mån – för att chaufförerna är ”arslen som är nitiska med biljetterna och kör som sniglar…”.
    Men nu under pandemin, så har man ju upptäckt att det ändå är ganska trevligt att åka buss (långsamt går det ju, men ändå ganska skönt och man slipper t ex leta parkering) och chaufförerna känns inte alls som dom bittra typerna man hade känslan av sen innan. Det ger ju verkligen en smak av hur härligt det skulle vara med nolltaxa. Men nu ska det alltså tillbaka till att bli lika pissigt som det var innan.
    Jaja, jag har ändå planerat att köpa bil i vår, så det blir väl att göra det lite tidigare än man tänkt (sen kanske det kommer gå år igen, innan jag åker buss nästa gång – precis som förut). Avgiftspolitiken gynnar ju inte miljön heller direkt som sagt..

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.