Tamsons – Superspridaren

Avgå Kristoffer Tamsons, du är en fara för folkhälsan!

SL:s ordförande, trafikregionrådet Kristoffer Tamsons gick själv gick ut med trafikneddragningarna i SL-trafiken i förra veckan. Nu efter att SL fått massiv kritik låtsas han som ingenting och skränar om att ”det är en order” att alla bussar ska köras. Samtidigt ser han till att biljettkontrollanterna går från person till person ombord på fordonen, utan skydd och utan hygien.

SL minskar trafiken, Tamsons låtsas inte vara ansvarig

Trots att Stockholmsregionen är hårdast drabbad av coronaviruset i Sverige har det i veckan rapporterats om extrem trängsel i SL-trafiken. Detta till följd av beslutet att dra ner på antalet bussar och avgångar.

Ansvarige politikern, SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M), gick i en presskonferens och en lång post på facebook förra torsdagen (20 mars) ut och förklarade att nu skulle det bli kraftigt reducerad trafik.

Effekten blev överfulla bussar, och rapporter om att folk stod på varandra i rusningen. Trots att viruset kräver att vi håller avstånd från andra.

– Just nu åker jag till jobbet med cirka 50 personer i bussen. Vissa hostar. Det är stor risk att många blir sjuka när man åker så här. Vårdpersonal kommer säkert bli sjuka, vem kan då ta hand om våra patienter mitt i krisen? Det är fruktansvärt jobbigt

Sjuksköterskan Tsega Aseffa i Expressen: www.expressen.se/nyheter/just-nu-nytt-kaos-for-fjarde-dagen-i-rad/

Den överfulla kollektivtrafiken är ett allvarligt hot mot folkhälsan.

Efter den massiva kritiken som följde låtsades Tamsons som ingenting och skällde på SL för att de dragit ner på trafiken. “Det är en order” att bussarna ska köras vrålade han, trots att han själv är högste ansvarig och några dagar tidigare gått ut med trafikneddragningen.

Bild av Mattias Håkansson
Två på varandra följande artiklar i SvD ger också den talande bilden.

Presschefen försöker sedan rädda Tamsons med att han kanske inte blev informerad, något både hans presskonferens och hans facebookpost, där han personligen försvarat neddragningen i kommentarerna, talar ganska tydligt emot.

Biljettkontrollerna fortsätter gå runt mellan passagerarna

Något som förvärrat situationen ytterligare är att biljettkontrollen har fortsatt som om inget hänt. En hjärtefråga för Tamsons, som beställt extra många biljettkontroller. Och eftersom avtalet kräver att den kvoten uppnås har det tidigare rapporterats om att kontrollanterna uppmanats att blippa sina egna kort, kört med inpasseringskontroller mm för kunna redovisa högt antal kontroller.

Nu, när färre reser, måste biljettkontrollerna jobba extra hårt för att klara av detta, och kontrollera ännu större andel resande i trafiken.

Biljettkontroll mitt under pandemin

Biljettkontrollanterna är normalt en utsatt grupp, där de ska försöka tvinga på folk som inte har råd med en biljett 1 500 kr i tilläggsavgift med 10 dagars förfallotid. Men i den här situationen blir det ännu värre.

Nu går de utan skydd runt från person till person och ska på nära håll kontrollera alla resenärer. De kan inte hålla avståndet, vilket Folkhälsomyndigheten rekommenderar. Det gör folk extra rädda, vilket sprider otrygghet och skapar aggressiva situationer.

Dessutom larmar deras skyddsombud om att de inte har någonstans att ta rast och tvätta händerna och att det är brist på handsprit.

–Vi måste gå tätt intill resenären annars kan vi inte göra vårt jobb

Ivana Evertsson, biljettkontrollant och skyddsombud i Sekotidningen: sekotidningen.se/nyhet/vi-portas-fran-rastlokaler-kan-inte-tvatta-handerna/

Tamsons säljer samtidigt sjukhus till vän och partikollega

I den andra delen av landstinget säljer sjukvårdsregionrådet Irene Svenonius (Moderaterna) Bromma sjukhus till sin kompis Filippa Reinfeldt (Moderaterna) mitt under brinnande vårdkris.

https://konkrt.se/2020/03/26/m-toppar-gor-upp-om-bromma-sjukhus-svenonius-saljer-reinfeldt-koper

Eftersom Svenonius är så nära vän med Reinfeldt anmälde hon jäv. Men vem, som också är vän med Filippa, tror ni istället skrev under anförandet av försäljningen med ett hyllande av köparen och höll i klubban när det beslutades igår?

Jo, just det, Kristoffer Tamsons (Moderaterna).

6 kommentarer

6 kommentarer på “Tamsons – Superspridaren

  1. Pingback: Nolltaxepriset 2020 till Luxemburg! – Planka.nu

  2. Tamsons är en riktigt vidrig och skenhelig människa och det här beteendet är typiskt för honom. Alltid när SL klantar sig låtsas han hålla med kritikerna, skyller ifrån sig på någon undersåte och lovar att han som ledare nu minsann personligen ska se till att det blir ordning. När något i sällsynta fall istället går bra är han däremot alltid den första att ta åt sig äran för det hela.
    Nog för att det ofta är så det går till inom hierarkiska strukturer men Tamsons är exceptionellt usel på att göra det med ens ett uns av subtilitet.

  3. Nu uppmanar dom t o m folk att inte åka om man inte har ett samhällsviktigt yrke. Vilket ioförsig är en bra tanke (förutsatt man inte ”kompenserar” det, genom att dra ner på avgångar och/eller köra med korta fordon, så att det blir trängsel ändå). Jag har inte åkt själv på typ 3 veckor nu (har inte behövt och man rekommenderas ju att inte göra det då
    – ju färre som åker, desto mindre trängsel blir det ju för dom som måste åka).
    Om man kollar filmklippet, så visar dock SL sin girighet (i slutet av klippet) ”dom som köpt dyra periodkort, kommer dom få någon ersättning om dom inte kan åka?” ”jag kan inte kommentera det”, ”men ni håller på utreder ifall man ska få det?”, ”jag kan inte kommentera det”.
    Så uppenbart att dom inte tänker betala någon ersättning – dom ser detta som en chans att sno resenärerna på pengar, samtidigt som trängselproblemet ”löser sig självt” (om man nu köper biljett vill säga – bättre att planka istället, haha):
    https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sl-vadjar-i-ny-annons-ak-inte-med-oss/

  4. Pingback: SL minskar biljettkontroller men coronakrisen synliggör klassamhället – Planka.nu

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.