SL minskar biljettkontroller men coronakrisen synliggör klassamhället

Det satt långt inne för vår Tunnelbane-Trump, Superspridaren, SL:s ordförande, trafikregionrådet Kristoffer Tamsons. Men efter några veckors larmande tvingades han gå med på att minska biljettkontrollerna i SL-trafiken. Nååågot sent kan tyckas. Vi skrev om det för två veckor sedan, och då hade larmrapporter redan kommit i några veckor. Nu sägs det att kontrollanterna bara ska stoppa de som synligt plankar i spärrarna, samt fokusera på att hjälpa resenärer.

Efter att först ha dragit ner på trafiken så att trängseln blev en smitthärd, och sedan hårdnackat låtit kontrollanter gå runt utan adekvat skydd från person till person av nån slags moderat princip (han hävdar själv att det satt långt inne för att han är en “biljettkontrollhök”), lär Kristoffer Tamsons varit den som bidragit mest till att den så kallade kurvan i Stockholm inte har plattats ut. Hur många liv har han därför på sitt samvete?

Tamsons passar även på att påstå att plankare gör sig skyldiga till att stjäla resurser direkt från coronavården. Han låtsas inte ha koll på hur landstingets egen budget fungerar. Dessutom kan man ju skratta eller gråta med tanke på att om det är någon som är expert på att dränera sjukvårdens resurser i Stockholm så är det ju Tamsons eget parti, moderaterna, som ligger bakom att vården i Stockholm sålts ut och går på knäna med bristande resurser *host* Nya Karolinska *host*

Biljettkontrollanterna glada över att få göra nytta

Biljettkontrollanterna själva verkar vara väldigt nöjda med att ha fått igenom sina krav om andra arbetsuppgifter och bättre hygien. Deras skyddsombud säger i en intervju i SEKO:s tidning att det känns bra att få göra “mer nytta.“ För så klart är det mer nyttigt att resurserna läggs på service och att hjälpa resenärer istället för att misstänkliggöra alla och försöka hindra de som inte har råd att åka med kollektivtrafiken.

– Det känns bra att göra ”mer nytta”. Vi kommer att hjälpa resenärer och det tror jag behövs.

Biljettkontrollanternas skyddsombud Ivana Evertsson i SEKO-tidningen

Obs att vi ändå får in en del rapporter om att biljettkontroller fortsätter i viss mån. Så slappna inte av för mycket. Dessutom verkar biljettkontrollanterna fortsätta bidra till trängseln när de ska informera om avstånd…

Biljettkontroll eller information? 15 april 2020

Klassamhället synliggörs i var resandet minskar

SL uppmanar nu också sina resenärer att inte resa. Att endast de med “samhällsbärande” yrken om nödvändigt ska ta kollektivtrafiken. Efter att gymnasieskolor och vuxenutbildningar infört distansundervisning och alla stockholmare som har möjlighet jobbar hemifrån har det glesats ut bland resenärerna. Kvar finns alla de arbetare som fortfarande behövs på sina arbetsplatser i omsorgen, i matbutikerna, på varulager och så vidare. Var dessa människor bor syns tydligt på den här kartan över hur resande minskat på olika stationer.

Från SvD, 2 april 2020: T-banan efter corona – här har resandet störtdykt

De som bor långt ute på linjerna inte har privilegiet att kunna välja att jobba hemifrån eller ta bilen. Här finns heller inte marginalerna att tacka nej till ett jobbpass för att undvika smittrisk.

Rinkeby värst drabbat men SL bryr sig inte

Ett av de värst drabbade områdena av coronaviruset är Rinkeby. Någon vecka efter att det faktumet konstaterats och rasisterna gjort sina rasistiska poänger sattes skyltar upp på olika språk om att tvätta händer och hålla avstånd. Som att det var informationsbrist som var problemet vid det laget.

Till och från Rinkeby reser fortfarande många människor varje dag. Somliga för att rädda liv inom vården, andra för att leverera mat från restauranger till innerstadsbornas hemmakontor. När dessa arbetare vänder hem efter avslutat skift har de valet att gå uppför en stillastående rulltrappa eller ställa sig och köa till en hiss som garanterat kommer bli full.

För på Rinkebys tunnelbanestation har en av tre rulltrappor i den enda uppgången stått stilla i över ett år. Lagom till coronakrisen gick den andra sönder. Den tredje kan bara köras nedåt. Det är 29 meter brant trappa upp från blå linjen och den enda hissen är väldigt långsam. Många som bor i Rinkeby har nedsatt hälsa, och det är många som inte kan välja att jobba hemifrån nu. Trängseln i hissen är inte rolig.

Endast en fungerande rulltrappa, nedåt, i Rinkeby

SL kände inte ens till att rulltrappan var trasig förrän lokala journalister frågade varför. Det fanns (som vanligt) ingen information och inga servicevärdar. Gänget med ordningsvakter som hänger i spärrarna stod som vanligt på plats för att avskräcka fattiga från att försöka resa från sin förort. Efter påstötningarna informerar nu en skylt att trappan kanske är klar i maj.

När rulltrapporna inte fungerade på Odenplan 2018, och det var Trafikverkets fel, gormade Tamsons högljutt och sa att det var under all kritik. Efter några månader hade de 65 rulltrapporna lagats. När en rulltrappa stått stilla i Rinkeby i över ett år är det tyst. En reservdel ska tillverkas i Tyskland och det tar tydligen ett och ett halvt år? Vi är inga experter på tysk tillverkningsindustri, eller tyska för den delen, men det låter som Quatsch mit Soße!

Hans miljöpartistkollega, kollektivtrafikregionrådet Thomas Eriksson, uttalar sig nu. Ambitionen är att rulltrapporna ska fungera säger han. No shit?

Lärdomar av krisen

Men krisen kan lära oss ett och annat. Förhoppningsvis kan biljettkontrollanternas förändrade arbetsuppgifter göras permanenta. Men då måste vi få bort Tunnelbane-Trump Kristoffer Tamsons.

Kollektivtrafiken är en nödvändig livsnerv i staden, och den är än viktigare i socialt utsatta områden.

När resandet minskar går SL:s intäkter ner. Det blir kris när man är beroende av avgifter. Med nolltaxa, dvs skattefinansierad kollektivtrafik, hade det inte varit ett problem. Då hade man kanske till och med kunnat spara pengar istället för att förlora, om belastningen i systemet minskar. Men liksom sjukvården nu vill ha privata donationer för sin finansiering tigger Tamsons pengar från stödköp av biljetter. Istället för att se till att vi finansierar värfärden solidariskt med skatten.

Tamsons tigger till stödköp av biljetter

SL:s och Tamsons fokus har varit att gå hårt åt de som inte har råd med de ständigt höjda biljettpriserna, och skita i att rulltrapporna fungerar i områdena där de ekonomiskt svaga bor. I Rinkeby bör det satsas minst lika mycket på upprustning, service och fungerande rulltrappor som på Norrmalm.

Kommentera

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.