Fängelse eller fri kollektivtrafik

SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) vill ha fängelsestraff för plankning. Istället för att skapa en kollektivtrafik för alla, så ska de fattigaste resenärerna sättas i fängelse – vilket skulle kosta enormt mycket för skattebetalarna eftersom man då det skulle behöva byggas fler fängelseplatser.

Klämspärrar och biljettkontrollanter
Dagens system är inte heller särskilt smart – vi har ett avgiftstryck på månadskorten som stiger varje år, och SL satsar hundratals miljoner på spärrar, kontroller och nya biljettsystem. Dagens Nyheter rapporterade 8 maj att det inte verkar hjälpa. Vi vet varför – så länge priserna hela tiden höja kommer plankningen att fortsätta. Alternativet för många är att avstå från resor – och det gynnar ingen.

Kostnaden för plankningen
Politikerna brukar kontra med att plankningen kostar en massa genom uteblivna biljettintäkter. Det är svårt att räkna på – vissa resor som människor plankar på skulle annars inte ha blivit av, och därmed inte gett en enda krona i extra intäkter. Vid dessa resor “förlorar” SL lika mycket pengar när någon cyklar och skippar bussen.

Alternativet är fri kollektivtrafik
Vi är kritiska till utspelen om fängelse för att inte ha en enkelbiljett för 45 kronor. Men vi tror inte heller på politikernas andra lösningar om mer kontrollanter eller nya klämspärrar. Problemet är avgiftstrycket, och lösningen nolltaxa – något som testats i flera år i vår grannhuvudstad Tallinn och nyss införts i franska Dunkerque.

Skriv upp dig på vår aktivistlista så får du mejl om kommande aktiviteter.

Kommentera

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.