Biljettkontrollanter lider under ISS-styre

På den senaste tiden har flera skandaler skakat biljettkontrollen i SL-trafiken, som upphandlats och i dagsläget drivs av företaget ISS.

Tidningarnas skriverier började i kölvattnet av #metoo, då sexuella trakasserier bland mellanchefer uppmärksammades. Det sågs mellan fingrarna med detta från företaget.

Securitas, som tidigare drev kontrollen, sparkades från uppdraget eftersom siffrorna blåsts upp – listor med kontroller lämnades in och företaget fick en bonus av SL.

Nu är något liknande i görningen – cheferna på ISS vill att biljettkontrollen blippar sina egna kort, och spärrazzior skrivs regelmässigt upp som ombordkontroll. Eftersom ledningen slår ifrån sig så sparkades istället fyra kontrollanter från sina jobb. De fick ta smällen för ISS profithunger.

I samma veva hade vi också facebookskandalen – där biljettkontrollen bötfällt någon enbart baserat på att de tycker sig ha sett en plankare på Facebook. Vi tror att även detta är ett initiativ från ledningen, att försöka skapa en situation där tilläggsavgifter kan delas ut helt godtyckligt utan att legitimation visats eller ens någon frågat efter personuppgifter. Rättegången i den frågan äger rum i juni.

Planka.nu anser inte att det ska finnas biljettkontroller, men det innebär inte att vi har något emot de enskilda biljettkontrollanter som vi träffar på. Tvärtom – vi tror att resenärer har mer gemensamt med de som jobbar i kollektivtrafiken än cheferna på MTR och ISS eller politikerna i SL-ledningen.

Därför säger vi ifrån mot GPS-övervakning av biljettkontrollerna. Kollektivtrafiken måste ha bra arbetsvillkor, även om biljettkontrollen kommer att behöva skolas om till ett annat yrke i trafiken.

Varje gång en enskild biljettkontrollant straffas för något som cheferna bestämt, eller politikerna hetsat fram, så måste vi flytta ansvaret uppåt där det hör hemma.

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *