Imorgon den 13 februari höjs tilläggsavgiften (”böter”) i SL-trafiken från 1200 till 1500 kronor.
Planka.nu i Stockholm höjer inte medlemsavgiften utan den är fortfarande 1oo kronor per månad, precis som när vi startade 2001. Vi har en god beredskap för förändringar. Självrisken är fortfarande 100 kronor, men du betalar också den enkelbiljett som du får när du åkt fast (antingen 40 eller 60 kronor).
Läs mer om P-kassan och medlemskap
Redan i juli kan faktiskt summan sänkas igen, eftersom en ny lag utreds. Vi läste igenom remissvaret från SL förra året. I det så önskar man sig såklart ännu högre tilläggsavgifter. Det är dock inte aktuellt just nu, och skulle antagligen mest leda till att fler struntar i att ta emot tilläggsavgiften från biljettkontrollanterna och att fler skulle ha svårt att betala och hamna hos inkasso.
Inget av detta hjälper kollektivtrafiken. Vi behöver ha en öppen kollektivtrafik – finansierad av skatten – där alla får åka med. Tilläggsavgifter kommer bli något som visas på Spårvägsmuseet.
Inte kul det där – men ”du betalar också den enkelbiljett du får när du åker fast”. Om man får tilläggsavgift – gäller inte den som biljett inom 1 timme? (för så var det innan) Man måste köpa en biljett också?
Då blir ju det nya bötesbeloppet i praktiken 1540-1560 kr istället för 1200
– riktigt svinigt alltså.
Ja, det är segt. Och vi tyckte inte att P-kassan kunde stå för biljetten, så har även rutinen varit tidigare på UL-pendeln till Uppsala.