Imorgon, 9 januari, höjer landstingspolitikerna avgiftstrycket på Stockholms kollektivtrafik. Priset på det vanliga månadskortet höjs med 40 kronor (5%), från 790 till 830 kronor. De kommande åren ska det höjas ytterligare, till 890 kronor. För pensionärer och unga höjs månadskortet imorgon med hela 60 kronor (12%) från 490 kronor till 550. Planka.nu:s p-kassa kostar dock – precis som vid starten 2001 – 100 kronor i månaden.
Utöver prishöjningen slopas också zonerna i kollektivtrafiken eftersom de blivit ett praktiskt problem för SL. Det ger positiva effekter på vissa resor – men totalt så skärps avgiftstrycket. Och eftersom giltighetstiden på biljetten sänks från 120 minuter till 75 minuter, så blir det inte bra för de som åker långt heller.
En attack på tillgängligheten
Höjningarna kommer – som avgifter alltid gör – att drabba de som har minst. Smällen mot fattigpensionärer lär bli särskilt märkbar, och står i skarp kontrast mot till exempel Göteborg där de som är äldre än 65 åker fritt under lågtrafik.
Högre avgifter kombineras också med ökad repression. Politikerna vill uppenbarligen ha mer våld i kollektivtrafiken genom ökade befogenheter åt kontrollanterna samt nya inställningar på klämspärrarna, som gör att fler skadas.
Politikerna hävdar att pengarna från de högre biljettpriserna ska gå till utbyggnad, men SL:s ordförande Kristoffer Tamsons vägrar fördela pengar från trängselskatten till kollektivtrafiken, trots att det finns ett folkomröstningsbeslut om det. Istället planeras intäkterna från trängselskatten under 40 år (!) framöver gå till återvändsgränden Förbifart Stockholm. Enligt andra på SL handlar avgiftshöjningen om att täppa till hål i landstingets ekonomi – direkt från kollektivtrafikanternas plånböcker.
En motståndsrörelse för frihet
Plankning – som är vanligast i de fattigaste områdena – är ett sätt att kunna fortsätta åka trots politikernas påfund. Det är en handling som ger frihet i det lilla: att hälsa på en kompis, åka in till stan eller kolla in ett jobb eller en skola.
Men även om plankningen är förståelig som individuell lösning och motstånd, så räcker den inte mot de ständiga prishöjningarna. Det som riskerar hända är att fler avstår från att resa på grund av avgiftstrycket. Vissa har inte möjlighet att planka, och andra vågar inte på grund av risken för våld. Det är en asocial politik som stänger vår gemensamma kollektivtrafik, och helt konkret sätter upp murar mellan våra stadsdelar och förorter.
Från plankning till social strejk
Kollektivtrafiken tillhör oss alla – och för att öppna upp den så måste vi organisera oss som trafikanter. Anledningen till att politiker av olika färger (denna gången är det Moderaterna tillsammans med bland andra Miljöpartiet) höjer avgiftstrycket är att de kan. För de med höga löner kommer det alltid vara fördelaktigare med avgifter istället för skatt som skulle göra att den som tjänar mer bidrar mer.
Planka.nu driver en avgiftsstrejk, där hundratals medlemmar i P-kassan betalar sina tilläggsavgifter tillsammans. Men vi ser gärna fler initiativ, och du som vill driva frågan själv kan ansöka om att få stöd för det.
Tillsammans öppnar vi kollektivtrafiken och inför nolltaxa!
Fan det här har jag totalt missat. Jag såg det för att jag eventuellt behöver åka Roslagsbanan inom kort och min fakebiljett-app är alldeles för gammal och måste uppdateras. Biljetterna lär ju ha ändrats rejält med tanke på borttagandet av zonerna. Dags att börja bli lite aktiv med kampen för nolltaxa igen
– det har ju blivit lite bortglömt, då jag mestadels kört bil senaste tiden (det är ju roligt och går mycket snabbare eftersom jag oftast också möjlighet att undvika dom tider när det är en massa köer).
Dom gånger jag ändå åker kollektivt, så plankar jag såklart.