Vi samlas utanför Clarion Hotell, T-Skanstull 07.45 på onsdag den 17e april! Vi tar med kameror och annan utrustning för att filma, DNA-topsa och retinascanna övervakningsindustrin.
Film från aktionen!
På onsdag (17/4 -13) samlas det säkerhetsindustriella komplexet på den 1984-liknande ”Trygghetskamerans dag”. Men företagen som tjänar på säkerhetsboomen har inget intresse av en minskande hotbild, tvärtom så är det trygghetshetsen som driver fram vinsterna! Säkerhetsbranschen har inte rent mjöl i påsen.
Det heter övervakningskamera
Att slänga in trygghet- som prefix är väldigt populärt i kollektivtrafiken. Den mest bisarra användningen var kanske när SL pratade om trygghetsspärrar samtidigt som hundratals resenärer rapporterade skador som orsakats av spärrarna. Men även ”trygghetskamera” är en ideologisk konstruktion. Att prata om övervakning är direkt kopplat till kamerans funktion, medan trygghet som bäst är en förhoppning men oftast bara ett försäljningsargument.
Att företagen använder detta nyspråk är kanske logiskt, men att politiker köper förändringen utan att blinka är mer än beklagligt.
Säkerhetsbranschen konkurrerar ut omtanken
En 14-åring sover på stationen i SL:s reklam för sitt ”trygghetsnummer”. Det föreslås att det första en ska göra är att ringa dit vakter, som då kan ta itu med problemet. Men varför inte fråga själv hur läget är med 14-åringen? Fråga om en kan hjälpa till? Varför uppmanar inte SL till omtanke om ens medpassagerare?
Säkerhetshetsen och boomen av övervakningskameror vilar på flera paradoxer. För det första är det lugnare än någonsin i kollektivtrafiken, även om ständiga kontroller och propaganda-TV (”Tunnelbanan” på Kanal 5) försöker framställa vår gemensamma trafik som ett slagfält. För det andra så är den enda garanten för trygghet i kollektivtrafiken de som faktiskt vistas i den, inte en person som sitter bakom en tv-skärm och svarar i telefon. Övervakningskameror har inte visat sig kunna minska brottsligheten, men är effektiva för att få oss att tro att kollektivtrafiken är någon annans ansvar. Samtidigt så ser vi ökade ekonomiska klyftor i samhället, vilket är en direkt orsak till brottslighet. Och klyftorna försvinner knappast genom att säkerhetsföretagen säljer in några nya system.
Övervakningen smittar
Samhället präglas av konflikter: olika ekonomiska intressen står mot varandra och statens eller företagens visioner skiljer sig från våra. Som avgiftsstrejkande plankare så är vi i konflikt med politikerna. Övervakningen blir aldrig neutral (”om du har rent mjöl i påsen”) utan en del av systemet som präglas av skenande avgiftstryck och större klyftor. Idag jagas papperslösa i kollektivtrafiken, imorgon är det möjligen fler grupper. Förutsättningarna är goda, med SL:s Accesskort som registrerar resor som en del av övervakningsbuffén.
Det vi kan veta om övervakningen är att den smittar. Gymnasieskolor i Stockholm som installerade kameror började snart kolla efter vem som inte dukat undan sin tallrik. Bussföretaget övervakade fackföreningslokalen för att se vem som delade ut flygblad.
För en fri kollektivtrafik
Planka.nu vill montera ner det säkerhetsindustriella komplexet, och skapa en avgiftsfri kollektivtrafik där vi tar hand om varandra. Det betyder att vi kommer arbeta mer med denna fråga framöver. Men till en början kan vi ju komma överens om att inte använda säljordet ”trygghetskameror” utan diskutera övervakningen kritiskt. Genom att filma, DNA-topsa och retinascanna besökarna så kan vi förhoppningsvis visa på det godtyckliga i övervakningssamhället.
Läs mer:
- Camover
- Planka.nu – Säkerhetsparadoxen i kollektivtrafiken
- Tidningen Re:public – Övervakad i huvudstaden
Hej
Jag undrar vad DNA testning har med övervakningskameror att göra?
Jag är med i filmen ca 40 sekunder in, Vad tycker ni om min personliga integritet när ni väljer att publicera materialet på er webbplats utan mitt medgivande? Personligen har jag inga problem med detta och det är även väldigt långt ifrån hur övervakningsbilder används idag. Hade allt strömmats till exempelvis Youtube hade jag hållt med er.
Ni kan ju inte förneka att kameror hjälper till att klara upp brott och att stävja lättare kriminalitet? Detta bekräftar ni genom er aktion då ”trygghetskamerorna” försvårar er kriminella verksamhet dvs att Planka.
Hade ni varit seriösa så hade ni ju kunnat anmäla er som deltagare och medverka under dagen. Det hade nog varit ett intressant tillskott till debatten.
Jag tycker att ni är tragiska människor.
Hej! Vi ser på säkerhetsindustrin och övervakningssamhället som en helhet där olika metoder används generellt mot befolkningen. Att besökarna på industrins propagandaevent filmas kan ju uppfattas som illa, men då får man generalisera den invändningen vilket vi gör-
Övervakningskameror stävjar inte brott (enligt forskningen är parkeringshus undantaget) och vi har ingen olaglig verksamhet. Det tragiska i sammanhanget är säkerhetsindustrin och hur den tjänar sina pengar på att underblåsa rädslor och bidra med infrastruktur till ett 1984-samhälle.
Men vad har detta med gratis kollektivtrafik att göra?
Övervakningskamerorna i kollektivtrafiken har varit värdefull i brottsutredningar eller att hitta gärningsmän i tex Efterlyst.
Jag ser heller inte kopplingen med topsning.
Rena larvet i min mening och underminerar seriositeten i arbetet mot gratis kollektivtrafik.
Jo jag skriver gratis, lika gratis som den skattefinansierade skolan osv.
Hej
Är inte med på riktigt vad ni vill uppnå med videon eller vad ni skrivit.
Varför upplever ni övervakningen som negativ, visst du kan glida fram och väcka den sovande 14 åringen, eller så kan ngn med ont uppsåt ta dennes plånbok eller som i mälarhöjden våldta personen. Hade världen varit underbar med omtänksamhet och välvilja från alla så hade jag köpt de argument ni har direkt. Nu är inte världen så, personer slåss, stjäl, våldtar, letar bråk. spänner sig och hittar på små oskyldiga bus som att klottra, sparka sönder papperskorgar, rutor osv varje dag. Videon som uppenbarligen går ut på att belysa ngn form av kränkning för de som är misstänka för brott är också skev. Ni menar att för att bevisa våran punkt ska vi göra likadant, tur att ni inte ville bevisa att ”pepparspray gör ont”.
Debatten om fri kollektivtrafik håller jag mig utanför, beslutar invånarna (vi bestämmer regering) att det ska vara så är det ok, nu är det inte så.. Men debatten om kameror och övervakning upplevs från er sida som en lika het potatis. Tur att ni inte fått er röst hörd i Boston nyligen, tror även kvinnan som blev nerputtad i brommaplan är ganska glad för de kamerorna också… Jag likaså som fick en propp inne på tåget i slusen där kamerorna tillhörde bevisningen.
Hoppas att ni får rätt ngn dag att alla bara vill varandra väl och kamerorna kan monteras ner, till dess, sluta peta på folk med tops på stan.
Mvh Patrik
Det finns ingen automatisk välvilja från alla. Det vi menar är att den enda tryggheten som finns kommer från medresenärer som tar hand om varandra, inte från en industri som vill skrämma folk för att tjäna pengar. Vi vill alltså skapa en kollektivtrafik – och ett samhälle som minimerar detta. Det står i direkt kontrast till den globala säkerhetsindustrin