Dagens Nyheter publicerade idag ett reportage från Tallinn med anledning av folkomröstningen som ska ge tallinnborna avgiftsfri kollektivtrafik från och med årsskiftet. I slutet av mars fick invånarna i Tallinn rösta om lokaltrafikens framtida finansiering och hela 75 % röstade ja till nolltaxeförslaget. Redan nu är avgiftstrycket betydligt lägre i Tallinn än de flesta andra europeiska storstäder, många grupper som t.ex. barn och gamla åker redan gratis och ett argument för att göra det avgiftsfritt för alla är att det skulle förenkla systemet och minska administrationen.
Att DN sätter avgiftsfri kollektivtrafik på förstasidan är glädjande, tyvärr genomsyras själva artikeln av nedlåtande skepsism och de tallinnbor som får komma till tals utrycker de vanligaste invändningarna som att ”ingenting är gratis”, förslaget är ”orealistiskt” och pengarna ”borde gå till barn och omsorg”. Med tanke på att majoriteten av de röstande ställde sig positiva är det intressant att DN intervjuar tio negativa, en positiv och två tveksamma tallinnbor.
En intervju som får en egen ruta är den med Andres Arrak, chef för den största privata handelsskolan i Estland. Han uttrycker nästintill fysiskt illamående över den reform som medborgarna i Tallinn har bestämt sig för. Tallinn har skulder och de pengar som finns borde gå till att ”renovera många eftersatta vägar och gator” menar han. Någon följdfråga får han tyvärr inte på det, men verkar det inte lite som att Arrak skulle föredra att infrastrukturbudgeten i första hand gick till att finansiera bilburet resande? Hur som helst är det tröttsamt att DN letat upp en man som ”tar sig för pannan” vid tanken på gemensamt finansierad, kollektiv trafik och låtit honom ta rollen som ekonomiskt sakkunnig eller expert. Om denna person ”knappt kan prata om det för det är så dumt” så föreslår vi att han håller tyst istället.
Att en skattefinansiering skulle vara mer kostsam än finansiering genom avgifter är en föreställning som hänger ihop med den politiska motvilja som finns gentemot skatter. Det kan uppenbarligen inte sägas nog många gånger, men införandet av avgiftsfri kollektivtrafik skulle inte innebära att pengar togs från sjukvården. Visst är det ett vågspel, men det är inte olika välfärdsinrättningar som vägs mot varandra utan olika kassor: den offentliga och den privata ekonomin. Som om den kollektiva plånboken skulle vara mindre än var och ens personliga lilla börs. I själva verket skulle majoriteten av kollektivtrafikanterna tjäna på avgiftsfri kollektivtrafik, eftersom skatterna är progressiva och betalas efter förmåga.
Bakom Tallinns beslut om nolltaxa finns kanhända populistiska undertoner, men hur vanligt är det inom politiken att populism handlar om mer välfärd istället för hatpropaganda mot olika grupper i samhället? Problematiskt är däremot att nolltaxan i Tallinn har en bit kvar till den fria och tillgängliga kollektivtrafik som vi brukar förespråka. Biljettkontrollerna kommer nämligen att finnas kvar eftersom bara stadens invånare kommer befrias från avgifterna. Men förhoppningsvis är det bara en tidsfråga innan denna onödiga omständighet också reformeras bort, biljettsystemet kommer sannolikt att tappa i både effektivitet och auktoritet när det blir färre som omfattas av det.
Lyssna också på vårt radioreportage från Tallinn när Planka.nu agerade valobservatörer och delade ut Nolltaxepriset tidigare i år!
Pingback: Planka.nu | DN:s välvillige plankningskritiker