SL dyrast i världen

TV4 rapporterar idag att enkelbiljetterna i SL-trafiken är dyrast i världen, kanske inte någon överraskning då SL:s höga priser på enkelbiljetter i relation till andra kollektivtrafiksystem uppmärksammats tidigare. SL:s ordförande moderate Christer G Wennerholm slår ifrån sig kritiken och hänvisar till sin blogg.hans blogg kan vi läsa att han inte anser det problematiskt att enkelbiljetterna är extremt dyra, eftersom månadskorten är billiga. Förutom det uppenbart felaktiga i att hävda att månadskortet i Stockholm är billigt är det ett bakvänt resonemang att motivera en typ av biljettpris med hänvisning till ett annat.

Enkelbiljetterna riktar sig till en kategori av resenärer, månadskorten till en annan. Med dyra enkelbiljetter blir det en betydligt högre tröskel för den som inte regelbundet åker kollektivt att göra detta: För bilisten som kanske funderar på att börja ställa bilen hemma ibland, för pensionären långt ut på pendeltågslinjen som kanske vill åka in till stan någon gång i veckan, för studenten som cyklar till skolan men åker kollektivt till helgjobbet. Dyra enkelbiljetter, som dessutom är uppdelade i olika zoner, fungerar som ett konkret incitament för dessa “ibland-resenärer” att inte använda kollektivtrafiken, något som leder till minskad rörlighet mellan olika delar av staden och fler bilar på dess gator. Dessutom har höjningarna av avgiftstrycket genomförts parallellt med högre spärrar och hårdare kontroller, vilket ytterligare minskar attraktiviteten för folk som inte brukar åka kollektivt.

Det kanske är dags för SL att inse att de varken driver världens bästa eller billigaste kollektivtrafik och att de istället för att ödsla tid på fåniga blogginlägg, dåliga ursäkter, zonindelningar och dyra biljetter, börjar koncentrera sig på det väsentliga. Kort sagt; kanske dags för SL att börja jobba med kollektivtrafikens kärna, alltså att driva den, och sluta ödsla energi och resurser på att upprätthålla ett dåligt fungerande och orättvist avgiftssystem.

Läs mer

14 kommentarer

14 kommentarer på “SL dyrast i världen

  1. de är väldigt få lösbiljetterkunder, det drabbar mest turister. Nej svenska plankar nog snarare. kan inte alla som tycker SL är dyrast i världen flytta till tex London där man kan få åka omkring i innerstan (enbart) för över en tusing. om man inte bor i förorten för då blir det än dyrare. Där styrs bostadspriserna efter zonindelningen i kollektivtrafiken.

  2. Förklara gärna varför månadskortet enligt dig anses som dyrt. Jag tycker det är riktigt billigt! I Skåne får du t.ex. betala mer än det dubbla, och då får du en buss som går en gång i timmen. :)

  3. helt sjukt med 30 spänn. speciellt om man åker i närförorten, 5 min med buss kan utan problem kosta 45 spänn…

  4. En lösning kan vara att ta bort ordet ”kollektiv” ur kollektivtrafik och ersätta det med något som inte inspirerar så mycket ideologiskt motstånd hos den borgerliga majoriteten. Flerindividtrafik kanske.

  5. Jag tog pendeltåget 12 km i förra veckan. Det skulle man betala 60kr för. Det var första och sista gången i år jag åker tåg.
    Jag sitter gärna och höjer medeltemperaturen i den här stan i min feta BMW istället för att bli rånad på en tågbiljett.

  6. I vår stad åker vi för 11 kronor, ni i stockholm borde vara aven sjuka. även om man åker en längre sträcka i stockholm så borde det vara samma pris oavsett var man åker i landet. Så tråkigt att de kan ta 30 spänn för en enkel biljett ändå, bara för att få in extra pengar. Gå istället för att ta bussen, om du orkar alltså!

  7. Eller kanske för alla som inte betalar för sin resa?
    Socialism och planekonomi har karaktäriserat SL och Svensk kollektivtrafik i ett halvt sekel nu, och det är här vi har ”landat”. Wennerholm har bara ärvt eländet, vad man än ycker?

    Ni kanske skulle börja med att visa hur kollektitrafiken kan göras billigare och bättre, inte bara för resenärerna, utan främst för skattebetalarna, som ju inte direkt kan anklagas för att betala för lite i vårat högskattesamhälle, tvärtom betalar vi mest i hela världen.

    Och som ni säger, något är väldigt fel när man betalar mest i hela världen, eller hur?!

  8. Vi bor i München. Här finns inga spärrar. Systemet bygger pa tillit och man far böta 40 Euro när kontrollanten kommer om man inte kan visa biljett. Max en person aker fast vid varje koll jag har sett, vilket är maginellt.
    Folk betalar alltsa. Köerna är mindre, folk är nöjdare och allt är mycket bättre och enklare. Och billigar förstas.

    Manadskort kostar olika beroende pa var man bor. Arskort ger 2 manader gratis och kostar mig som har 35 minuter till jobbet 5500 SEK per ar.

  9. Vilket helt otroligt pucko och egoist den där Wennerholm är
    – han ger ju inte ens en förklaring till varför han tycker det är billigt, utan blir bara sur och hänvisar till sin blogg (där det förövrigt heller inte står mycket mer om priserna än att det är billigt i Stockholm).

    Så uppenbart att hans egentliga åsikt är ”det drabbar ju inte mig, så det spelar ingen roll”…

  10. Jag uppmanar alla stockholmare att börja planka istället! En vuxen individ sparar 8 282 kr om året på det! Det är en semesterresa till ett varmare land varje sommar! FUCK SL!

  11. Det här med att priserna är höga jämfört med i andra städer är alltså ingenting som vi tycker, utan det är något som flera olika undersökare har kommit fram till. Att Wennerholm tycker att det är billigt beror sannolikt på att han får månadskortet gratis (det får alla landstingspolitiker) och att han har en betydligt högre inkomst än de allra flesta nånsin kan drömma om.

    Vad vi däremot tycker är att 100 % av kollektivtrafiken borde vara skattefinansierad. Ja, ni som förfasas över skatterna som de är redan idag, ni läste rätt: *Vi vill betala ännu mera skatt*. Det som gör det omöjligt att få ihop privatekonomin för så många stockholmare idag är *avgiftstrycket*, inget annat.

    Vi arbetar för en helt avgiftsbefriad, utbyggd kollektivtrafik, som drivs utan vinstintressen av de som åker med den och de som arbetar i den. Kalla det kommunism eller vad ni vill, vi tror bara att det vore mer rättvist (och klimatsmart) helt enkelt.

  12. Höj skatten, sänk avgifterna, bygg ut kollektivtrafiken. Det är bättre för hela samhället att fler får tillgång till kollektivtrafiken.

  13. – Fuskåkare ska stoppas
    Att folk åker utan att betala beräknas kosta SL 200-250 miljoner kronor i förlorade intäkter om året.

    – Skulle människor göra rätt för sig så skulle vi inte behöva ta de här åtgärderna som vi nu måste göra. Nu gör vi en mängd åtgärder för att klara att hålla en bra kostnadsnivå som innebär att vi kan köra en bra kollektivtrafik och på sikt bygga ut kollektivtrafiken säger Kristoffer Tamson. –

    Det är så dom resonerar, men dom fattar ju korkat beslut efter korkat beslut. Folk som plankar gör ju med största sannolikhet det för att de inte har råd att åka med SL men inte har någon annan möjlighet att ta sig från punkt A till punkt B vilket ALLA människor behöver och ska kunna göra i dagens samhälle för att kunna leva.

    Tänk vad otroliga summor pengar SL skulle spara och tjäna in om dom struntade i att vida alla dessa ”åtgärder” för att göra det svårare folk som inte har något. Om det drogs in ordentligt på spärrvakter, nya spärrar överallt etc och istället på ett medmänskligt sätt sänka sina biljettpriser till rimlighet så att färre människor BEHÖVER planka.

    Och sen är det ju jävligt dumt att för att SL klantar sig och köper tåg för miljardbelopp som inte passar till spåren och andra korkade beslut så ska de fattigaste få lida för det.

    Dessa ständiga absurda prisökningar kommer ju leda till upplopp och arga mobbar även med den svenska *jag ska inte föra oväsen av mig* attityden.

    Och vad hände föresten med tidigare miljöinitiativ att åka kommunalt? Det var väl beräknat redan innan de senaste prisökningarna att det för de flesta både var billigare och gick snabbare att ta bilen.

    SL fortsätter att höja priserna så att ännu fler (som har valet) kommer ta bilen vilket lär leda till ännu värre överbelastning på bilvägarna istället och då blir det ännu mer löjliga kostnader för underhåll och utbygge av dom, och luften blir väl lika förorenad som i London snart.

    Och de som redan inte har råd att åka med SL och måste planka? Ja de blir väl haffade och åker på alla möjliga problem för att SL måste ”straffa dom” och ”statuera exempel” och får sina liv ännu mer raserade än de redan är.

    Bra jobbat SL!

    P.S Min kommentar är antagligen väldigt rörig på sina platser, men långt ifrån lika rörig som SL’s ledning, tack för mig.

Lämna ett svar till Planka.nu Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.