SL: Plankningen har ökat med 50 procent trots nya spärrar

I dagens Metro påstår SL att plankningen kommer att upphöra år 2013, ett mycket märkligt påstående! Det är nämligen så att enligt SL:s egna siffror har plankningen ökat med cirka 50 procent under den gångna mandatperioden, eftersom SL hävdar att plankningen i dagsläget innebär 314,3 miljoner kronor i uteblivna intäkter per år. Den siffran var tidigare i år 100-200 miljoner kronor. Alltså en ökning med minst 57 procent, trots att priset på månadskortet bara höjts med 12 procent. Detta tydliggör hur extremt inkomstrelaterad plankningen är, en liten höjning av avgiften leder till en stor ökning av plankningen. SL vet om det här och har tidigare erkänt att plankningen har ekonomiska orsaker.

Trots att SL:s styrelse ägnade hela förra mandatperioden åt att försöka stänga igen kollektivtrafiken med högre glasspärrar och Securitaskontrollanter så har plankningen ökat. Nu tror sig samma borgerliga politiker kunna bygga bort plankningen totalt, med samma medel som gång efter annan visat sig misslyckade, säger Christian Tengblad från Planka.nu.

SL:s styrelse brukar med jämna mellanrum göra utspel likt detta, det har närmast blivit en tradition, men lika traditionsenligt följs dessa “satsningar” av misslyckanden. Redan 2008, ett år innan SL började bygga de nya spärrarna som de nu vill sätta in i hela kollektivtrafiken, så hade vi instruktionsfilmer för hur man plankar förbi dem. Trots detta vill SL satsa ännu fler hundratals miljoner på att bygga dem.

Vi är tyvärr inte förvånade över den borgerliga alliansens kortsiktighet och ignorans i denna fråga. Den är helt i linje med SL:s visioner om sämre tillgänglighet, exkluderande av resurssvaga grupper och enorma satsningar på “inkomstsäkrande åtgärder” som inte fungerar. Plankningen sker på grund av att folk har ont om pengar, något SL vet men vägrar att omsätta i praktisk prispolitik. Nya spärrar och väktare minskar inte plankningen, de ökar konflikterna i kollektivtrafiken! Enda sättet att minska plankningen är att sänka priserna, och det enda sättet att bli av med den helt är att införa avgiftsfri kollektivtrafik, säger Christian Tengblad från Planka.nu

SL har ropat efter vargen tillräckligt många gånger. Nu är det dags att de tar ansvar och erkänner konsekvenserna av sin prispolitik. En modern storstad kräver en kollektivtrafik där alla får åka med. Släng spärrarna och avskaffa avgifterna!

*Loggor och pressbilder fria för publicering: http://planka.nu/press *

_Planka.nu arbetar för nolltaxa i kollektivtrafiken och organiserar avgiftsstrejkande kollektivtrafikanter i p-kassan, en bötesfond där medlemmarna betalar varandras böter.
Tel: 073-945 71 68
E-post: sthlm@planka.nu
http://www.planka.nu/_

6 kommentarer

6 kommentarer på “SL: Plankningen har ökat med 50 procent trots nya spärrar

  1. Bra skrivet! (av er)

    ”Vi har gjort mätningar som visar på att plankningen minskar med nya spärrarna…”
    Man undrar ju hur dom är utförda då – förmodligen genom att bara räkna hur många som ”plankar” genom spärren jämfört med hur många som använder sitt kort.

    Många med kort ”drar pinnen bakåt” när dom går genom vändkors-spärrarna ändå för att dom inte ids ta fram kortet.
    Med glasdörrarna är det ju lite bökigare att passera
    – speciellt på en station med få passerande som man kan gå bakom, så är det ju oftast enklare att använda sitt kort om man har ett (speciellt med SL access där det ofta funkar att ha kortet i plånboken sen lägga hela plånboken mot läsplattan). Det som lär minska mest är bara dom som inte ids ta fram kortet Dom mest ”lättstoppade” plankarna stoppas naturligtvis – men det är ju troligt att vändkorsen räcker för att stoppa dom ändå.

    På stationer ovan mark tar endel plankare andra vägar in på stationerna (normalt genom att gå över spåren) och ju bökigare det blir att passera spärrlinjen med fler vakter och spärrar desto fler kommer ta sig in/ut på det sättet istället – dom syns ju inte alls i SL:s statestik.
    Vid Kallhälls pendeltågsstation har det varit gnäll från Banverket (numera Trafikverket) att massor med folk går över spåren till och från stationen. Där är det dock oftast för att slippa gå en omväg på drygt 400 m. Den stationen har bara en uppgång medan det ligger massa bostäder och arbetsplatser även i änden av stationen. Dom som ska till ett ställe som ligger i fel ände mot stationsuppgången får gå upp till 2 stationslängder (beroende på var dom sitter i tåget) i extra omväg om dom tar den ”lagliga vägen”.
    Bygga en ny ingång utan spärrar är ju otänkbart för SL och då blir det väldigt dyrt med en till uppgång (därför byggs den inte). Samma problem finns på Bro pendeltågsstation – dock är det besvärligare där då det är ett högt bullerplank mot spåren – så man måste går runt om man inte är bra på att klättra (men jag såg dock en kille som tog sig över rätt lätt där också förut – haha). Där vill även kommunen ha en till utgång även för att underlätta flödet av trafikanter då den befintliga utgången dessutom är underdimensionerad så det blir riktigt packat där i rusning när många kommer från tåget – men SL säger naturligtvis nej.

    Inte heller andelen som åker fast i kontroller stämmer med verkligt antal plankare – merparten av plankarna hinner mest troligt upptäcka kontrollanterna och undviker dom.
    Skoj exempel på det har jag fått på blå linjen i tunnelbanan
    – den linjen har nog förhållandevis mycket plankare :)
    – och det är också på den linjen jag träffat på mest kontrollanter. Flera gånger har jag fått hoppa av pga kontrollanter – det roliga är att dom gångerna ser man oftast ett antal andra personer som gör samma sak. Ibland är det 10-20 pers på ett tåg med 200-300 passagerare (lite mer än ”halv-fullt” i ett långt tåg)
    Komiskt var det för knappt 2 mån sedan vid Vreten på ett tåg in mot stan (det var på kvällen vid ca 21 när inte många går av och på vid den stationen) så kom det på ett gäng misstänkta kontrollanter (inte säkert det var det, eftersom det är väl mest Securitas numera som har kontrollanter – men dom hade några röda/orangea västar på sig och såg inte ut som dom ”vanliga guljackorna”) Jag tog det ”säkra för det osäkra” och gick av och sådär 8-10 pers till går av – av dom åkte kanske
    2-3 st upp med rulltrapporna – resten (inkl mig) står kvar och väntar på nästa tåg. Och det var rätt lite folk på det tåget (troligen under 100 passagerare totalt).

    Mäta det verkliga antalet plankare är ingen lätt uppgift – så det är ju därför dom bara sitter och gissar. Det bästa vore att ta reda på exakt vad alla passagerare som man vet har betalat betalar i genomsnitt (är ju bara kolla bokföringen över alla sålda biljetter från t ex en viss station, linje, eller totalt). Sen så räknar man totalt antal passagerare som faktiskt åker med tågen på aktuell sträcka/station. Man får väl helt enkelt stå på plattformarna och räkna hur många som går av och på tågen under en viss period – på stationer som ligger under mark (där ingen eller extremt få tar andra vägar in/ut från stationen) så kan man dock istället räkna t ex hur många som passerar spärrlinjen på väg in eller ut (men då alla som passerar där – oavsett hur dom passerar). Då borde man kunna få en ganska så korrekt siffra. Men som ni påpekat tidigare – det ger naturligtvis bara data på antal/andel plankare och på uteblivna intäckter. Hur många som skulle åkt överhuvudtaget om dom inte plankat är en helt annan sak.
    Det är iallfall uppenbart att plankningen ökar när priserna ökar och att spärrarna t o m enl dom själva har dålig effekt (oavsett hur många plankare det var från början) – ändå fortsätter dom på samma linje. Men varför inte göra nåt åt grundproblemet istället – dom höga priserna?

    Dom verkar se det mer som ett krig där dom bara vill vinna
    – hur mycket det kostar spelar ingen roll, det viktiga är att dom får vinna (vilket dom ändå aldrig kommer lyckas med). Det är patetiskt!

  2. 314 miljoner? är det en beräkning av intäktsbortfallet eller av plankningen?

    Om jag minns rätt så räknade SL förut med att av det totala intäktsbortfallet på 200 miljoner så stod plankningen för ca 40-100 miljoner. Mer exakt än så kunde de inte beräkna.

  3. Här är lite intressant info om SL:s mätningar av plankandet.
    http://sl.se/PageFiles/4300/Arende_16-Lagesrapport_Fusk_svinn.pdf

    ”På stationer som tidigare haft vändkors (Slussen
    och Stockholms södra) visar mätningar på en minskning av icke validerade
    inpassager i storleksordningen 40-50 procent efter att glasdörrarna har installerats.”

    Det där bekräftar ju verkligen att dom räknar hur stor andel som drar kort i spärren för att få fram hur många som plankar förbi spärrlinjen.

    T ex ålders-statistiken och vilken linje det plankas mest på, stämmer säkert bra – varför skulle t ex äldre plankare vara skickligare på att undvika kontrollerna än yngre?.
    På kontrolltäta linjer kan man ju dock tänka sig att plankare blir mer uppmärksamma på kontrollerna och detsamma om det är mycket kontroller vissa tider.
    Om dom underskattar mängden plankare är det ioförsej bara bra
    – vilket kanske gör att lite mindre resurser slängs bort. Men i fallet spärrlinjen så är det ju uppenbarligen tvärtom.

    Det här bekräftar en tanke jag haft sen förut varför vissa stationer som jag åker ofta till och från (t ex Sundbybergs centrum och Kista) är nästan helt befriade från kontrollanter trots att det är massor med plankare och varför dom sällan vågar sig ut t ex på fredag-/lördags-kvällar:

    ”En annan viktig del i ett effektivare kontrollarbete är att stärka samarbetet mellan Biljettkontrollen, SL Trygghetscentral och tunnelbanepolisen. I dagsläget finns det ett antal stationer där biljettkontrollanterna känner sig hotade och där kontroller därigenom inte har kunnat utföras. Med närvaro av polis och/eller ordningsvakter är förhoppningen att kontrollanterna ska kunna genomföra sitt uppdrag utan att känna sig hotade.”

    Fegisarna drar ju runt i gäng på 8-10 st och ändå är dom rädda – och vems fel är det att det då?
    Ingen annan än deras eget förstås. När dom till varje pris ska sätta dit folk och använder våld, så kommer det tillbaka på dom själva. Ibland går ju även plankarna i grupp (och det är ju förstås vanligare på stationer med många plankare
    – och i t ex gäng med fulla personer som åker hem från fester)
    Därmed förlorar kontrollanterna det övertag dom normalt har (att vara 10 st mot 1) :)

  4. Jag har en liten fråga angående plankning, Vet ni hur många som plankar per år? skulle vara snällt om ni svarade omgående för jag ska ha prov i detta ämne.

  5. Jimmy: Vad är det för lustigt ämne där du har prov i hur många som plankar? :) Hur som helst, enligt SL:s senaste beräkningar i ”Lägesrapport fusk och svinn”:http://sl.se/PageFiles/4300/Arende_16-Lagesrapport_Fusk_svinn.pdf från september i år uppskattas andelen plankande resenärer till 4,62 procent. Antalet resenärer per dag en vanlig vardag uppgår till 709 000 så för ett helt år borde det bli ungefär 255 000 000. Men det var lite svårt att hitta exakta siffror så jag föreslår att du ringer SL (08-6001000) och dubbellkollar.

Lämna ett svar till Planka.nu Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.