Trafikmaktsordningen del fyra: Snöröjning

Det här är del fyra i vår serie Trafikmaktsordningen, som började med rapporten med samma namn. Del två handlade om vägvrede. och del tre om spärrar och gränser.

“Trafikmaktsordningen är en hierarki bland trafikslag, med bilen i toppen och kollektivtrafiken, fotgängarna och cyklisterna underst, och tar sig uttryck i att dessa färdmedel tilldelas olika mycket resurser och plats.”

Snöröjning
En närmast övertydlig illustration av trafikmaktsordningen och en alltför vanlig syn på våra gator.

Reglerna för vem som är ansvarig för snöröjningen är glasklara när det kommer till bilvägar. Staten och Vägverket ansvarar för sina vägar och kommunen för sina. När det kommer till trottoarer så är det oftast kommunen som har ansvar, men på vissa ställen har detta ansvaret lagts på fastighetsägarna (som också är ansvariga för innergårdar, trappor, uppfarter och tak). Förvirringen kring vem som ska ta ansvar är uppenbarligen stor, endast en tredjedel av Stockholms läns invånare vet vad som gäller. Vid en jämförelse mellan bilvägar och trottoarer och cykelvägar verkar det snarast som att ingen är ansvarig för att fotgängare och cyklister ska kunna ta sig fram snabbt och säkert. För att inte tala om folk med barnvagnar och rollatorer, för dem blir det nästan omöjligt att ta sig fram när snön plogas upp på trottoarer. Snöröjningen är ett i raden av exempel på att bilismen prioriteras på andra trafikslags bekostnad och en logisk konsekvens av ett samhälle byggt på automobilitet. Precis samma sak ser vi i andra städer världen över, här är ett exempel från Washington.

I det här fallet ser vi inte bara skillnad i prioritet mellan olika trafikslag, även inom bilismen finns en rangordning. Ett samhälle som anpassat sin industri efter just in time produktion, har gjort sig beroende av en armada av lastbilar i ständig rörelse. Kommersiellt viktiga vägsträckor görs tillgängliga omedelbart medan den vanliga bilisten inte kan göra mer än att hoppas på viss framkomlighet i sitt bostadsområde. Det gäller både inne i städerna och på landsbygden där bilen faktiskt är en nödvändighet i många hushåll.

Läs mer

3 kommentarer

3 kommentarer på “Trafikmaktsordningen del fyra: Snöröjning

  1. även Lunchen är en del av dagen och är behövlig för att klara en arbtsdag. Lunchställen borde vara grats, helt klart. även bensin till bilen om man har långt till T-banan.

  2. Apropå detta måste jag berätta om en dag på min praktik tidigare i år, efter ytterligare en natt med ymnigt snöfall…Jag studerar till sjuksköterska och gjorde den verksamhetsförlagda delen av terminen på ortopedavdelning på Linköpings Universitetssjukhus. Just denna dag hade det fallit en dryg decimeter snö och gatorna var i vanlig ordning täckta i vitt. Redan en timme in på arbetspasset kommer en äldre dam upp från akuten med en bruten lårbenshals, i hennes journal står det att hon halkat på trottoaren. Att äldre damer över 65 halkar och bryter lårbenet under vintern är visserligen inte helt ovanligt, så jag tänkte inte så mycket mer på det. Redan efter en halvtimme kommer nästa dam, ytterligare en bruten lårbenshals. Antagligen skulle jag inte tänkt så mycket på det heller om det inte vore för att det kom så tätt inpå. Innan lunch är det ytterligare en dam som halkat på trottoaren och nu börjar stämningen bli påtagligt stressad på avdelningen, det finns inte tid att operera alla idag och planeringen börjar för att ha kvar dem över natten i väntan på operation…vid eftermiddagsfikat kommer ytterligare en äldre dam med identiskt förlopp, de går på trottoaren och halkar på grund av att det inte är röjt. Till saken hör att kostnaderna för vård och operation av en höffraktur är ungefär 250.000 per operation. Jag fann det hela lite skrattretande, man skulle kunnat få mycket trottoarröjning för en miljon kronor.

    Tack för eran bra text om snöröjning och trafikmaktsordningen, den ger ett vettigt sammanhang till ovanstående erfarenhet.

Lämna ett svar till antipetter Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.