Mera grus i Vägverkets maskineri!

Miljödepartement meddelar idag att man begär kompletteringar av Vägverket kring Förbifart Stockholm. Man anser från Miljödepartementets sida att det nuvarande underlaget för att göra en miljöprövning inte håller måttet. Vägverket får skäll för att de inte gjort någon ordentlig utredning av miljökonsekvenserna så väl under byggtiden som av den ökade trafiken som förbifarten kommer generera. Miljödepartementet kräver dessutom att Vägverket förtydligar motiven till att de två alternativen Diagonal Ulvsunda och “Kombinationsalternativet” valts bort. Vi på planka.nu blir självfallet glada över att få hjälp att kasta grus i Vägverkets maskineri och kan inte låta bli att le när vi tänker på att det måste vara en extra jobbig dag att vara motorman idag.

Men bara för att förbifarten inte går riktigt som man hade tänkt sig betyder det inte att vi kan luta oss tillbaka, det finns andra vägbyggen att stoppa. Vi kommer under vintern att fortsätta vårt samarbete med bland andra Klimax och MJV, även om fokus möjligtvis kommer att förskjutas.

Läs mer

3 kommentarer

3 kommentarer på “Mera grus i Vägverkets maskineri!

  1. Det är bra!
    – speciellt också att dom ifrågasätter varför vägverket väljer bort dom bättre alternativen.

    ”Men bara för att förbifarten inte går riktigt som man hade tänkt sig betyder det inte att vi kan luta oss tillbaka, det finns andra vägbyggen att stoppa”

    Det är ju däremot inte ok att stoppa vägbyggen bara för att man hatar bilar – detta ger jag inte mycket för.

  2. Varför är det okej att stoppa förbifarten men inte andra vägbyggen, är förbifarten extra dålig? Det kan man väl i och för sig tycka att den är, men det ändrar ju inte på saken att bilar inte har någonting i en modern och klimatsmart storstad att göra. Planka.nu gör helt rätt som jobbar för att avsluta massbilismens epok.

  3. Jo det är klart, skulle man satsa på mer kollektivtrafik skulle det väl minska behovet av vägar.

    Vad som är, är att jag gillar att åka bil och åka snabbt. Men faktum är att det troligen bara är kanske 20-30% som kör bil för att dom verkligen gillar bilar och att köra/åka, samt kanske lika mycket som utgörs av ”nyttotrafik” (lastbilar, privattransporter, taxibilar, hantverkare etc.) Ungefär hälften av trafiken är då ”onödig” och skulle lika bra kunna ersättas av kollektivtrafik.

    Av denna anledning fattar jag inte heller varför många bilintresserade är emot t ex nolltaxa i kollektivtrafiken – det är ju precis en hel del av dom där irriterande långsamma bilisterna som man skulle få bort från vägarna :-)

    Jag är dock ingen hatare av kollektivtrafik för min egen del heller och kommer knappast sluta åka tåg, den dagen jag får råd med bil. T ex åka tunnelbana eller spårvagn är ju mycket roligare än att åka bil genom stadstrafiken, när man ska ta sig fram i stan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.