Det är alltid skoj när forskningen kan bekräfta något man redan vet, som till exempel att kollektivtrafik gör en lyckligare. En självklarhet kan tyckas, att det oavsett höga priser och i vissa fall dåligt utbud är smidigare, trevligare och bättre att åka tillsammans. Men att forskare vid Samot, forskningscenter om kollektivtrafik, vid Karlstad universitet bekräftar det hela gör det så klart inte sämre. I undersökningen de gjort så bekräftas det återigen att bilism främst är en dålig vana både för miljön, våra städer och bilisterna själva.
Slutsatsen blir således att vi måste sträcka ut en hjälpande hand till alla bilberoende, ge dom en knuff i rätt riktning, göra det dyrare och svårare att åka bil och gratis och lättare att åka kollektivt. Så blir vi alla vinnare!
För övrigt så måste ju citatet: Lycka är billigare kollektivtrafik vara det finaste på länge.
Det finns några faktorer som förklarar detta resultat (givet från att man har tillgång till en väl utbyggd kollektivtrafik – i det här fallet Karlstad)
Den primära förklaringen är att merparten av dom som åker bil gör det ju inte för att dom gillar bilar eller att köra/åka, utan bara för att ta sig från a till b och då är bekvämlighet (turtäthet, avstånd till hållplatser etc.) restiden och priset dom viktigaste faktorerna.
Eftersom dessa bilister också är dom som kör långsammast (oftast laglig fart eller långsammare), så har kollektivtrafiken goda förutsättningar att konkurrera när det gäller restid (tåg är oftast snabbare och t ex en direktbusslinje går inte mycket långsammare) – och ekonomin är ju inte direkt det starkaste skälet att äga och använda en bil (biljettpriset överstiger dock bränslepriset på många sträckor). Dessa personer kan jag tänka mig kan bli lyckligare av att åka kollektivt – utom kanske när dom ska ha hem IKEA-fåtöljen eller åka och storhandla.
Men sedan finns det bilister – uppskattningsvis 20-30% av trafiken, som verkligen gillar bilar och att köra/åka och att denna trafikantgrupp skulle bli lyckligare av att åka kollektivt och då särskilt buss – tror jag knappast, men denna grupp är i minoritet så därför ser det ut som om alla blir lyckligare, detta är missvisande.
Denna trafikantgrupp kör dessutom ofta i högre hastigheter och kollektivtrafiken får svårare att konkurrera med restiden.
Undersökningen gjordes ju dessutom med familjer – dom brukar ju inte vara överrepresenterade bland bilintresserade och det var ju bara 45 av 70 som svarade att dom var lyckligare.
Vill man minska bilismen, är detta ett oerhört orättvist sätt att göra det genom att göra det så dyrt som möjligt att ha bil och ta körkort – detta hindrar personer som inte har god ekonomi att få tillgång till sitt intresse. Jag är en av dom som drabbas hårt då jag inte har råd med körkort.
Det är tråkigt när man för att minska en trafikantgrupp som mest består av ”onödigt körande” försämrar så oerhört för en annan.
En utbyggd kollektivtrafik skulle vara MYCKET bättre – helst med nolltaxa, det skulle kanske t o m locka över några av dom bilintresserade också att åka kollektivt ibland. Jag kommer iallafall inte sluta åka tåg den dagen jag får råd med körkort och bil (fast jag gillar tåg också). En viktig faktor är att göra att så få som möjligt beroende av bil – vill man åka bil ska det åtminstone vara för man gillar det (eller för att man behöver det – t ex när man kör grejer) och inte för man måste pga dålig stadsplanering och dålig kollektivtrafik.
USA är ett riktigt dåligt exempel på hur bilar bör användas, ingen kollektivtrafik och dåliga förare som egentligen inte vill köra tvingas ut på vägen – och bara såna saker som att långsam trafik inte behöver hålla till höger, det blir t ex svårt och farligt att köra om i hög hastighet på motorväg (speciellt med dom trafikmängderna som är där också).