Västtrafik: Kollektivtrafikanter känner sig inte otrygga

Västtrafik har undersökt hur trafikanterna upplever tryggheten i kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen. Undersökningen visar att man upplever sig vara relativt trygg och inte mer otrygg än i exempelvis ett köpcentrum eller på en parkeringsplats.

Undersökningen är intressant med tanke på särskilt Storstockholms Lokaltrafik (SL:s) kraftiga satsningar på säkerhet under senaste året som resulterat i massiv kameraövervakning och ett stort antal ordningsvakter i trafiken. Särskilt övervakningskameror har varit omdiskuterat och anses av många kränka den personliga intigriteten. SL har dessutom arbetat med att slösa skattepengar på att legitimera åtgärderna genom stora reklamkampanjer där företrädesvis ungdommar på bild får berätta att det är bra med kameror.

Västtrafik meddelar också att “många trafikanter” är positiva till kameraövervakning, men nämner också att trygghetsvärdar är eftertraktade av trafikanterna. Både SL och västtrafik har haft försök med trygghetsvärdar, det vill säga obeväpnad personal med uppgift att svara på frågor och med sin blotta närvaro skapa trygghet. Västtrafik låter dock meddela att trygghetsvärdar är för dyra och inte kommer att återinföras. Någon trygghetsvärdssatsning lär vi heller inte få se SL-trafiken, där man istället satsat på intäktsvärdar (guljackor) vid spärrlinjerna och allt fler beväpnade ordningsvakter.

Planka.nu har under de senaste åren bevittnat en uppgående våldsspiral i kollektivtrafiken i Stockholm och Göteborg, och har bland annat startat Kollektivtrafikombudsmannen (KtO) som en tjänst för de som hamnar i kläm när kontrollanter och ordningsvakter agerar över sina befogenheter (som tyvärr är vanligt). En våldsspiral som följt direkt på ökade satsningar på beväpnade ordningsvakter och “hårdare tag” mot plankning. Vi förordar istället en nedtrappning av batonger till förmån för just trygghetsvärdar i kollektivtrafiken. Vi har tidigare hänvisat till Eudoxas rapport om hårdaretagifieringen av samhället som ett exempel på hur fler ordningsvakter snarare skapar behov av än fler ordningsvakter snarare än tvärt om.

Det är trist att se en utveckling som bortprioriterar trygghet till förmån för batonger. Att gemene man dessutom känner sig minst lika trygg i kollektivtrafiken som när de är och handlar stärker bara ytterligare tesen att det inte finns behov av en stor beväpnad kontrollapparat i kollektivtrafiken.

Vårt mål är en trygg kollektivtrafik där alla känner sig välkomna. Det är tyvärr varken vad SL och Västtrafik erbjuder eller eftersträvar idag.

Läs mer

2 kommentarer

2 kommentarer på “Västtrafik: Kollektivtrafikanter känner sig inte otrygga

  1. En kommentar angående valet mellan värdar och ordningsvakter. Värdar kan enbart arbeta preventivt och har sällan möjlighet att agera om en otrygg situation skulle uppstå. En ordningsvakt däremot har den möjligheten och kan dessutom utföra ett preventivt arbete.

    Den blotta närvaron av ordningsvakter uppviglar vissa människor till att skapa mer otrygghet men det säger mer om de människorna än om ordningsvakterna.

  2. Det är också viktigt att poängtera _vems trygghet_ vi talar om:
    *Jag känner mig avsevärt mer otrygg om jag reser utan- än med giltigt färdbevis*

    Nu talar jag inte om den självklara känslan av otrygghet som inges över huruvida jag kommer kunna köpa mat som räcker veckan ut – eller bli tvungen att betala eventuella ”tilläggsavgifter” (läs: böter).

    Nej – jag talar om precis den trygghet som beskrivs ovan, den som står i relation till risken att bli utsatt för våld. En risk som ökar markant om du tillhör en av många ekonomiskt utsatta grupper som inte har råd att betala biljettpriset för resan.

    Slutsatsen blir naturligtvis att det inte bara är hot om tilläggsavifter som ska få folk att betala för sin resa – i verkligheten är det även risken att bli utsatt för våld som ska se till att folk ”uppför sig”.

    Såhär ser det ut på alla ställen där jag nyttjat kollektivtrafik, inte bara i Sverige. När du möter en biljettkontroll så är det oundvikligen en otrygg situation som väntar – detta gäller oavsett om du har färdbevis eller ej.

    Det tycks nämligen ligga i kontrollanters- och ”ordningsvakters” natur att utgå ifrån att du *inte har betalat för din resa* fram tills motsatsen är bevisad. Ju längre tid du tar på dig att få fram ditt färdbevis, desto mer ökar känslan av otrygghet (ni förstår varför).

    Tycka vad man vill om plankning, men att det ska motverkas med våld är inget annat än totalt absurt. Åtgärden (läs: våld) står absolut inte i relation till ”brottets” storlek – jag har svårt att förstå att någon skulle tycka annorlunda.

Lämna ett svar till NBT-anställd Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.