Nolltaxedagen 2010 – aktiviteter hela veckan

ärade kollektivtrafikanter, ärrade pendlare och luttrade plankare! Nolltaxedagen firas den 6 mars för tredje året i rad. Runt om i landet – och i världen – planeras möten, aktioner, fester och informationsspridning om nyttan med skattefinansierad avgiftsfri kollektivtrafik. Om det inte ordnas någon aktivitet i din stad, så finns det många saker du kan göra själv: sätt upp klädnypor på busstationen så att biljetterna kan ges vidare när den som köpt biljetten åkt färdigt och används hela sin giltighetstid; skicka en insändare till lokaltidningen; sätt upp klistermärken; dela ut några flygblad, eller helt enkelt bjuda på en fika för att fira nolltaxedagen! Om du är intresserad av att arrangera någonting, skicka gärna ett mail till sthlm@planka.nu och berätta vad ni ska göra – vi hjälper vi gärna med tips och tricks.

Här är ett axplock av de aktiviteter som sker kring den 6 mars (listan fylls på efter hand):

  • Gemensam storkontroll av Västtrafiks kontrollanter i Göteborg. Samling torsdag 4/3 kl 7.30 Hållplatsen Ullevi norra. Under dagen granskar vi kontrollanternas arbete och varnar resenärer.
  • Nolltaxepriset delas för första gången ut i Stockholm. Priset kommer delas ut på nolltaxeafton, alltså fredagen den femte.
  • Under nolltaxedagen hålls planeringsmöten i Stockholm med nolltaxeaktivister från bland annat Oslo, Skåne och Göteborg
  • Under hela vecka 9 är det Öppna Stockholm-vecka, där stadsdelsinitiativ och möten avlöser varandra. Det händer även grejer i Malmö

Läs mer

En artikel från City förra året (det är alltså den 6 mars nolltaxedagen infaller i år!):
Om nolltaxedagen

Prenumerera

Prenumerera på våra nyheter med RSS eller e-post:

Jag vill ha...

2 kommentarer

2 kommentarer på “Nolltaxedagen 2010 – aktiviteter hela veckan

  1. är det alldeles förmätet, populistiskt eller uppenbart att ställa frågan om inte alla hundratals miljoner som SL lagt påintäktssäkring hade gjort mer nytta om de spenderats på att få trafiken att fungera? Spärrar och dyl känns ju ganska onödigt om inga tunnelbanor, pendeltåg eller bussar kan ta resenärer dit de ska. Det skulle vara intressant att få en beräkning på vad man skulle kunnat få ut av SL:s anti-plankningsåtgärder i form av investeringar som säkrar att trafiken fungerar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *