Sossarna lovar enhetstaxan åter

I samband med prishöjningarna igår den 1 mars kontrar socialdemokraterna med att man kommer att återinföra enhetstaxan om de vinner landstingsvalet i Stockholm 2010.

Under slutet av förra mandatperioden med socialdemokratisk landstingsmajoritet infördes enhetstaxa och zonsystemet avskaffades. Efter valet 2006 då en borgerlig majoritet tillsattes i landstinget avskaffades enhetstaxan och en zondifferentierad taxa infördes som gör att långa resor kostar mer och korta mindre.

Enhetstaxan är inte nolltaxa, men än dock ett rättvisare sätt att bekosta de kollektiva resorna inom länet. Stockholm är en segregerad storstad där fattigare arbetarförorter ligger längst från innerstaden där arbetsplatserna finns. En zondifferentierad taxa gör att de fattigaste tvingas att betala mest för de dagliga resorna.

Läs mer

Prenumerera

Prenumerera på våra nyheter med RSS eller e-post:

Jag vill ha...

5 kommentarer

5 kommentarer på “Sossarna lovar enhetstaxan åter

  1. Men sossarna lämnar ju helt öppet vad enhetstaxan ska innebära. I artikeln står det ”kanske 25 eller 30”. Men det kanske är SSUarnas jobb att lobba till partiet att enhettaxan ska bli låg?

  2. Kan man lita på Socialdemokrater? de lovade att INTE införa trängselavgifter om de fick din röst, så fort de vann så införde de trängselavgifter.

    de pengarna kunde folk åkt gratis kollektivtrafik för och folk hade valt det för det hade varit billigaste.

    Nu vill man inte att för många skall kunna åka kollektivt för man vill få in skattepengar från bensin, de fattar att de flesta inte har råd att köpa ny miljöbil. därför höjer man nog biljettpriserna för att dämpa det ökande kollektivåkandet.

    men man borde väl kunna få mer pengar till statskassan på biljetter än vad man få på bensinskatt?

  3. Så jävla rätt! Det är när man är som fattigast när man inte har råd med kort, som man åker på att betala dessa ockerpriser i den mån man inte plankar.

  4. Sedan om det nu ens var så att långa resor kostar mera – men det gör dom ju inte heller.

    T ex från Barkaby till Spånga med pendeltåget är det 2,8 km och kostar 33,75 kr med förköpsremsa och mellan Spånga och Farsta strand är det 27 km och kostar 22,50 kr. Från Kungsängen till Spånga med pendeltågen är det 14,9 km och kostar 45 kr men från Kungsträdgården till Akalla med tunnelbana är det 15,6 km och kostar 22,50 kr.

    T ex från Spånga till Rissne med buss 119 är det 4,4 km och kostar 33,75 men från Gullmarsplan till Liljeholmen med Tvärbanan är det 5 km och kostar 22,50 kr.

    Zoon-systemet är det mest korkade som införts och det nya är ännu värre än det gamla som var förut och verkar verkligen vara utformat för att ”dela av” förorterna från innerstaden.

  5. ..hade fel – spånga och Rissne ligger i samma zoon men t ex från Jakobsberg station till Akalla med buss 178 är det 7,4 km och kostar 33,75 men mellan Alvik och Gullmarsplan med Tvärbanan är det 9,2 km och kostar 22,50 kr

    Går att hitta ”hur många exempel som helst” men man ser tydligt att prissätningen är nästan helt oberoende av resans längd utan är bara till för att ”dela av” förorterna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *