Öppet brev till SL:s anställda från planka.nu

Öppet brev till Stockholms spärrvakter, buss- och tågförare, konduktörer och
biljettkontrollanter från planka.nu

Vi vänder oss till er för att närmare förklara vår situation då det kan vara svårt att hinna med några längre samtal då vi ofta ses i presade situationer. Vi respekterar er i ert yrkesutövande, och trots att det kan tyckas motsägelsefullt vädjar vi nu till er om ökad förståelse gentemot oss som inte har råd att betala avgifterna i kollektivtrafiken, plankarna. Ni möter oss dagligen på era arbetsplatser och i media utmålas vi allt mer ofta som fuskare och smitare. Vår verklighet ser annorlunda ut, vi bedriver en politisk kamp för att göra kollektivtrafiken helt skattefinansierad. I väntan på att ett sådant beslut fattas, ett beslut som möjliggör vårt långsiktiga mål, organiserar vi plankare i en gemensam avgiftsstrejk.

Det är mycket enkelt, för 100 kronor i månaden eller 500 för ett halvår kan vem som helst försäkra sig i den meningen att bötesfonden, p-kassan, betalar de tilläggsavgifter som medlemmen drar på sig då hon eller han plankar. Men p-kassan är bara en praktisk, tillfällig lösning. Vi vill inte smita från vår del av betalningen, utan förespråkar en mindre skattehöjning för att täcka kostnaden för de uteblivna biljettintäkterna.

Kollektivtrafiken i Stockholm förvaltas idag av privata företag och vinstintresset styr, ni om några borde ha uppmärksammat det. Gång på gång åsidosätts individen, arbetarnas och resenärernas intressen, till förmån för profithungrande VD:ar. Vår strategi grundar sig till viss del i idén om radikal facklig organisering genom direkt aktion. Samhällets resurser ska förvaltas av de som utnyttjar dem och fördelas rättvist. Vi i Planka.nu betraktar kollektivtrafiken som en rättighet, en del i det offentliga utrymmet och vi anser att den bör finansieras kollektivt enbart med skattemedel.

Att SL samarbetar med polis och väktare vid biljettkontroller och razzior, att spärrarna i tunnelbanan byggs allt högre vittnar om ett hårdnande klimat i kollektivtrafiken. Det är dessvärre ingenting som problematiseras utan tvärtom tas det för självklart. Men hetsjakten på plankarna kommer inte leda någon vart, i alla fall inte i det avskräckande syfte som SL verkar tro och hoppas. Det nuvarande systemet är ekonomiskt och socialt ohållbart! Vi plankar för att vi måste och ni sköter era jobb så gott ni kan, där finns inte någon motsättning.

Visst, kontrollantyrket kommer inte att behövas om kollektivtrafiken blir gratis, däremot kan en del omskolningar komma i fråga. SL har ingenting att förlora på att återinföra tågvärdarna som faktiskt fyller en viktig funktion i tunnelbanan ur trygghetssynpunkt. Beväpnade väktare kommer aldrig att kunna ta deras plats. Bussförare och spärrvakter kommer att kunna koncentrera sig på sina andra arbetsuppgifter och ingen borde behöva förlora vare sig jobb eller inkomst.

Tänk er en bussresa som ingen måste lösa biljett till. En busschaufför som slipper ta betalt, slipper vara rädd för att bli hotad av våldsamma eller berusade personer som vägrar köpa biljett, ingen dagskassa att bli bestulen på. Precis som öppna spärrlinjer i tunnelbanan ökar framkomligheten är det självklart smidigare att öppna alla dörrarna för resenärerna på bussen. Kortare köer och minskad trängsel skulle göra det både tryggare och trevligare för såväl trafikant som personal.

Ni förstår säkert vart vi vill komma. Ni har stor makt att påverka när det gäller bemötande, tolerans och förståelse för de situationer som resenärerna ni konfronteras med befinner sig i, oavsett om dessa har betalat för sin resa eller inte. Naturligtvis ligger den verkliga makten hos de som styr och det vill vi ändra på. Låt de anställda inom kollektivtrafiken tillsammans med resenärerna vara med och besluta om nedskärningar och privatiseringar. Eller om upprustningar, utbyggnader, mallar för ökad säkerhet och komfort, trygghet och trivsel. Vi har visioner och vi vägrar tro att våra mål är orealistiska!

Med vänliga hälsningar, planka.nu

Prenumerera

Prenumerera på våra nyheter med RSS eller e-post:

Jag vill ha...

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *