Busslinkskandalen: en logisk konsekvens av privata vinstintressen i kollektivtrafiken

Dagens Nyheter avslöjade i morse att företaget Busslink som är en av SL:s alla entreprenörer har satt i system att skicka falska fakturor till SL för att ta ut högre vinst. Genom att ta betalt för extrabussar som antingen är helt onödiga eller inte ens existerar har företaget kunnat överskrida sin budget och stoppa överskottet direkt i fickan.

De anställda på Busslink vittnar om systematiskt fusk som innebär hundratusentals stulna skattekronor och en av företagets tidigare anställda har idag polisanmält Busslink för bedrägeri.

Lars Dahlberg, SL:s 2:a vice ordförande är mycket kritisk Det här är mycket oroande uppgifter som är helt nya för mig. De tyder bland annat på ett systemfel i SL:s rutiner för hur man följer upp vad entreprenörerna tar betalt för.

Men det verkliga systemfelet ligger snarare i att så grundläggande och samhällsviktiga tjänster som driften av kollektivtrafik läggs ut på entreprenad. De privata entreprenörerna har inga andra mål utom att öka sin vinst, privatiseringarna har sitt pris: Busslink har kritiserats tidigare för sin antifackliga personalpolitik och övervakningsskandalen på råstagaraget. Vi har också sett Veolia (tidigare Connex) som avskedade fackligt förtroendevalda för att de gjorde sitt jobb, anställde svart arbetskraft att sköta städningen i tunnelbanan, skar ner på norrlandstrafiken för att tjäna mer pengar och gjorde sig känt som företaget som försökte bygga apartheid-järnvägen i Jerusalem men var tvungna att dra sig ur det bygget efter massiv kritik.

Läs mer

Blufflink-padda

3 kommentarer

3 kommentarer på “Busslinkskandalen: en logisk konsekvens av privata vinstintressen i kollektivtrafiken

  1. Fattar inte hur SL tänker när dem anlitar entreprenörer istället för att driva trafiken själva, SL-trafiken är redan tillräckligt dålig som den är.

  2. entreprenörer har även ett intresse att sköta uppdragen eftersom de annars inte får fortsatt förtroende. Alla är nog inte bara ute efter pengar på olagligt sätt. Mest uppdrag för minsta peng är nog trots allt en mänsklig lag som ju även gäller för plankare.

  3. >>Uffe
    Alla tycker väl att man ska kunna ta det lite chill på jobbet och ha ordentliga raster etc. Men det här handlar om att bygga in incitament till bluffakturor i systemet. Genom ett virrvarr av entreprenörer som måste övervakas med en omfattande byråkrati för att inte slåss mot de andra delarna av kollektivtrafiken. Att ha ett enda offentlig kollektivtrafik är i grunden mer kostnadseffektivt. Och ger oss mer insyn, så att inte Christer (eller efterträdare!) kan leka hemliga armén med viktig information.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.