Höjda biljettpriser ger uteblivna inkomster hävdar nu trafikkonsulter inte bara i Stockholm, utan även i Köpenhamn där man inom kort kommer höja priserna på busstrafiken med 12%. I innerstaspress tidningar förra veckan uttalar sig trafikkonsulten Göran Tegnér om SL:s kommande chockhöjningar på biljettpriserna. Alla taxehöjningar minskar resandet säger han, vilket innebär minskade intäkter som i längden innebär en ond cirkel där fler väljer bilen istället för kollektivtrafiken. Detta resulterar också i högre miljökostnader och högre slitage på vägnätet, vilket gör att notan för samhället i stort kommer bli ännu större.
I Köpenhamn kommer priserna inte höjas lika mycket som i Stockholm. Men där har protesterna mot höjningarna å andra sidan varit mycket större. Den stora dagstidningen Politiken lade sig i debatten genom att för en dag sätta in fyra gratisbussar på en av stadens stora busslinjer. Trafikekonomen Uffe Jacobsson säger i en artikel i samma tidning: Man bygger veje fordi man regner med, at de vil kunne betale sig samfundsmæssigt selv om selve anlægningen ensidigt er en økonomisk byrde. Sådan bør man også se på den offentlige transport och hävdar att samhället i stort tjänar på skattefinansierad kollektivtrafik. Helt i linje med vad planka.nu anser!
Intressanta länkar:
Allmänt om protester mot prishöjningarna i Köpenhamn (på danska)
Olika artiklar om kollektivtrafiksituationen i Köpenhamn (på danska)
Innerstadspress
Kommentera