Planka.nu åkte helgen den 23-25 mars på besök till Tallinn. Vi ville både dela ut Nolltaxepriset och kolla på folkomröstningen om avgiftsfri kollektivtrafik, som var anledningen till att staden fick priset. I sedvanlig ordning var båten fylld av taxfreefynd, karaoketillfällen och dåliga bufféer, men väl i land så hann vi med en del.
Prisöverlämningen var inte så lätt som vi trodde, eftersom det var en helgdag så skulle en anställd på kommunen ta emot det. En person var mycket riktigt på plats, men han kunde inte så bra engelska och var inte så sugen på att öpnna för vår delegation – trots glada leenden och estnisk flagga i högsta hugg. Efter ett tag lyckades vi dock få tillträde, och vakten uttryckte ett glädjefyllt ”Well, thank you” genom en försiktigt öppnad dörrspringa.
En folkomröstningslokal besöktes också där vi blev extra glada över de fina loggorna för avgiftsfri kollektivtrafik. Omröstningspersonalen tyckte intresset var stort, dock verkar röstdeltagandet stannat runt 20%, dock har estniska parlamentsval ganska låga deltagarsiffror. Från början av 90-talet har det sakta ökat från 40% till 55%, varför 20% inte kan ses som märkligt lågt jämfört med andra frågor som inte alltid berör alla, som t.ex. valet till EU-parlamentet som i Sverige legat runt 40%. Några röstande uttryckte sig negativt mot omröstningen och ville att pengarna skulle gå till ”barnen.” Men det verkar som att försöket med nolltaxa i Tallinn till viss del kommer finansieras med öronmärkta EU-pengar, så endast om avgiftsfri kollektivtrafik införs kommer de pengarna Tallinnborna till nytta. Resultatet för omröstningen var positivt, över 75% av de röstande sade ja.
Kritiken vi hört kring omröstningen är att det är ett populistiskt utspel från ett pampparti som endast vill behålla makten, vi har dock svårt att se hur en förbättrad kollektivtrafik kan bli något dåligt, även om politikerna inte alltid har rent mjöl i påsen. Bloggen Arbetsbok har pratat med en estnisk kulturgeograf som konstaterar att frågan fanns på den politiska dagordningen först för tre månader sen, och att inga aktivister har förespråkat det tidigare. Att nolltaxa utgör populism är dock en väldigt glad nyhet jämfört med de högerextrema utspel mot minoriteter som brukar kallas populism här hemma! Kritiken mot att resurser istället borde läggas på nya investeringar och utökning av kollektivtrafiken är vanlig från miljöaktivister, såväl i Estland som i Sverige, men de missar då de sociala dimensionerna i kontrollsystemen som drabbar t.ex. papperslösa arbetare hårt. Dessutom blandar man ihop pengar till drift med investeringar.
Utöver det bör vi påpeka att det inte verkar handla om fri kollektivtrafik i den mening vi brukar syfta på. I Tallinn är förslaget att subventionera resandet fullt ut för de som står skrivna inom en viss radie från stadskärnan. Detta betyder att långväga pendlare, turister, inneboende och papperslösa fortfarande betalar fullt pris. Vidare betyder detta också att Tallinn inte blir av med de, både ekonomiska, estetiska och kulturella, kostnader som biljettsystem och kontrollsystem idag kostar. Därför ser vi fram emot att komma tillbaka den dag även turister få ta del av gratis kollektivtrafik.
Med dessa invändningar så är vi ändå nöjda med att Nolltaxepriset 2012 gick till en huvudstad i Europa där nolltaxa är på agendan på ett sätt som saknar motstycke. Grattis Tallinn!
Kommentera