I torsdags hade gp.se ett tv-inslag och en artikel om biljettkontroller i Göteborg och framför allt så kallade storkontroller. Flera intressanta saker nämndes, som t.ex. att biljettkontrollerna går back 20 miljoner per år (de kostar 33 miljoner och dra in 12 miljoner på tilläggsavgifter, så kallade böter). Denna siffra ändrades i efterhand till 12 miljoner. Det pratades mycket om att storkontrollerna anses obehagliga av resenärerna och att kontrollanterna uppträder aggressivt. Om detta sade Christian Johansson, instruktör för kontrollanterna De som är mest rädda är de som har biljett. De är rädda att de har gjort fel på något sätt. Och Västtrafiks VD Lars Backström sade om kontrollanterna att de har ju en väldigt utsatt roll och är nog vana att få ta väldigt mycket aggressivitet själva så jag tror att de flesta av dem är på helspänn. Hugo Lepik, affärsområdeschef för Göteborgs Stadstrafik, säger att de olika kontrollerna är lika effektiva ur ett ekonomiskt perspektiv och att den viktigaste anledningen till att man genomför just storkontroller är att man på det sättet får ett säkert underlag för hur fuskåkandet ser ut.
Man väljer alltså att ha kvar kontrollerna trots att de enligt Västtrafik själva upplevs som obehagliga och skrämmande för resenärerna, framför allt för de som har betalat. Och man väljer att ha ett system där man är medveten om att kontrollanterna utsätts för stor press och för aggressivitet vilket i sin tur leder till att kontrollanterna själva blir aggressiva och knappast mår speciellt bra. Och man väljer att ha kvar storkontrollerna som av många upplevs som mycket mer obehagliga och skrämmande än övriga kontroller trots att de inte är mer effektiva förutom när de gäller att samla in statistik.
Det är lite svårt att förstå hur de resonerar när de tycker att kontrollerandet av biljetter är så viktigt att det är värt att skapa obehag och rädsla både hos Göteborgs kollektivtrafikanter och hos deras egna anställda, eller hur de tänker när de väljer att fortsätta med de extra obehagliga storkontrollerna när de inte har någon direkt fördel över de vanliga kontrollerna.
Vi ska inte ge oss in på hur mycket mer pengar de skulle kunna spara om de istället för att prioritera kontroller prioriterade att tänka igenom sina affärsbeslut lite noggrannare (som t.ex. det nya biljettsystemet) utan vi nöjer oss med att konstatera att med en helt avgiftsfri kollektivtrafik så skulle vi slippa alla de här problemen och vi skulle dessutom få ett mer jämlikt samhälle.
Efter den första artikeln kom det upp en till där Västtrafik lovade att bättra sig, genom mindre skrämmande uniformer och högre krav på kontrollanternas uppförande. Vi hoppas att detta verkligen kommer innebära en förbättring men ställer oss skeptiska tills vi sett någon riktig skillnad.
/Planka Gbg
Klart att resenärerna är rädda för kontrollanterna då de enligt egen utsago gillar när det blir lite action, när de får möjlighet att överfalla personer (såkallat egenvarsingripande).