Tidningen City uppmärksammar att det hitills i år har rapporterats 157 personskador orsakade av spärrarna i SL-trafiken. SL själva tror att mörkertalet är stort, och det handlar i varje fall om hundratals mer eller mindre allvarliga skador. Om det hade handlat om kontrollanter eller ordningsvakter som skadat ett stort antal resenärer så skulle det antagligen gett upphov till stora rubriker i media. Men nu när våldet utförts av maskiner så framstår det hur motsägelsefullt det än låter som mer naturligt och oundvikligt. Trots att spärrarnas övergripande syfte är att hålla borta oönskade (ickebetalande) resenärer så drabbar våldet inte främst oss plankare!
Spärrvåldet slår blint. Spärrarnas programmering gör ingen skillnad på en misstänkt plankning eller en äldre trafikant som är långsam. Och risken att någon ur den senare gruppen ska skada sig är betydligt större. I senaste delen av Trafikmaktordningen så belyste vi just vad som sker när övervakning och kontroll maskiniseras:
Med framväxten av automatiserade övervakningssystem som använder kameror, resandemönster och mjukvara för att analysera hotbilder så sker en förskjutning i säkerhetsarbetet. Vad vi ser är att mer och mer ansvar automatiseras. Ofta är det inte längre en människa som tar ett beslut om att något är en säkerhetsrisk, utan ett program som analyserar rörliga bilder för att hitta oönskade beteenden. … För det är viktigt att påpeka, maskinen vet inte om det du gör är brottsligt, den vet bara att det du gör är oönskat.
I Cityartikeln säger Jesper Pettersson från SL att de hoppas kunna kalibrera spärrarna så att de inte slår ihop så hårt. Det står i kontrast till vad som diskuterats internt kring spärrar och plankning:
Med de nya glasdörrsspärrarna består fusket främst av resenärer som går ryggsäck bakom någon annan. För att försvåra detta beteende kommer spärrarnas inställningar gällande dörrar och sensorer att ses över med beaktande av god tillgänglighet för resenärerna. (s. 5) http://korta.nu/slrapport
Frågan är om SL sätter sina resenärers säkerhet först eller prioriterar kriget mot plankningen? Med tanke på hur de gjort tidigare så ska vi nog inte hoppas på för mycket.
Spärrvåldet i tunnelbanan är egentligen riktat mot plankare, men det slår mot alla resenärer. De negativa effekterna är inte bara personskador, utan också att kollektivtrafiken blir mindre attraktiv. Tillsammans med andra kontroll- och biljettsystem kostar det oss hundratals miljoner per år i fasta kostnader, ineffektivitet och sjukvårdskostnader. Den onda cirkeln av höjt avgiftstryck och ökad kontroll måste brytas. Tills dess får vi öppna spärrarna själva för att stoppa spärrvåldet!
SL skyller problemen på att man kan gå in och ut genom samma spärr. Det märks att dom inte vill göra något åt det egentliga problemet – att dom ställt in spärrarna på att stängas för snabbt och därmed slår dom ibland igen på folk. Komiskt nog är det ju främst dom resenärer som har biljett som drabbas – men vad gör inte SL för att försöka stoppa plankare.
Ett annat problem (förutom nån som är lite för långsam igenom) som jag sett massor med gånger är när flera med kort går igenom efter varandra. Ofta funkar ju inte Access-korten (t ex för att man inte håller det still eller för kort tid mot läs-plattan)
– och när dörrarna då är öppna efter nån annan som gått in precis före, så tror ju den som lägger sitt kort mot plattan att dörrarna kommer stå kvar öppna. Om kortet då inte funkar så stängs dörrarna rakt på den personen eller så stängs dom ”mitt framför näsan” så att han/hon går rakt in dörrarna istället. Skulle dom vara öppna lite längre så skulle oftast även nästa resenär oftast hinna igenom utan att få dörrana på sig – även om kortet jäklas.
Dessutom funkar inte spärrarna när man står för långt fram och lägger kortet mot plattan (alla vet dessutom inte om det och kan bli stående en stund) – just det leder inte till att någon skadar sig, men det skapar kö och irritation, speciellt på t ex T-centralen i rusningen när det kommer massor med folk.
Då är det lätt sen istället att någon får dörrarna på sig eller går in i dom, när hela klungan med ”kort-resenärer” som samlats bakom ska tränga sig igenom och nåns kort inte funkar.
Som plankare ser man det ofta eftersom man gärna låter hela ”klungan” gå in före för att sen gå efter, hålla uppe dörrarna och gå igenom.
Eller om man har barn med sig, 7årige sonen har blivit klämd ett otal gånger innan vi började med taktiken: blippa kortet och på komandot ”spring!” gemensamt kasta oss igenom spärren som två galningar.
Pingback: Planka.nu | Nya plankningsvideor!
Pingback: Planka.nu | SL klämmer åt resenärerna