Forskare vid Avdelningen för miljöstrategisk analys vid KTH, Tekniska högskolan i Stockholm har presenterat en rapport beställd av Naturvårdsverket. Rapporten består av fem scenarier som redovisar de genomgripande samhällsförändringar som behövs för att minska utsläppen av växthusgaser med 85 procent fram till 2050. Det är i linje med EU:s och Sveriges mål att den globala uppvärmningen ska begränsas till två grader.
Rapporten visar att ny teknik och ökad användning av förnybar energi inte kommer att kunna minska utsläppen tillräckligt mycket utan att det även kommer att krävas en minskning av vår resursintensiva konsumtion. Främst bestående av flyg- och biltransporter.
It-lösningar som distansarbete och virtuella sammanträden är alternativ till en del resor. Tåg och spårtransporter kan delvis ersätta bil och flygtrafik inom Sverige och en bit ner i Europa. På lokalplanet måste stadsplaneringen sikta mot en tätare bebyggelse där man har nära till olika servicefunktioner. Ett paradigmskifte behövs där tillgänglighet kommer i fokus, med korta avstånd för gång-, cykel- och kollektivtrafik. Det säger Jonas Åkerman, en av författarna till rapporten, till SvD.
Rapporten visar på att det omgående krävs stora samhällsinvesteringar i spårtrafik, samt att stora vägbyggen, exempelvis Förbifart Stockholm, som låser fast samhället i bilberoende är helt fel väg att gå.
Det är väldigt svårt att förena ökad vägkapacitet med de uppsatta klimatmålen. Avslutar Jonas Åkerman.
Planka.nu har tidigare kritiserat hur de borgerliga kommer använda pengarna från trängselskatten till att bygga Förbifart Stockholm. Fler vägar leder till mer trafik och ökade utsläpp, uppenbart är vi eniga med forskarvärlden i denna fråga. Vad som krävs är inte bara en storsatsning på kollektivtrafiken utan även ekonomiska incitament för att få folk att lämna bilen hemma.
Kommentera