Återställ Våtmarker öppnade spärrarna i Stockholms tunnelbana

I morse möttes resenärer av öppnade tunnelbanespärrar, när Återställ Våtmarker ställde upp dom i en aktion mot höjda biljettpriser och för klimatvänligare transporter.

Aktivisterna från Återställ Våtmarker tejpade upp spärrar och tejpade för sensorer så att spärrarna kunde vara öppna, och fria att passera för den som så ville. Aktionen var en protest mot de vansinniga prishöjningarna i kollektivtrafiken, där exempelvis en enkelbiljett i SL-trafiken just höjts till 42 kronor, och ett månadskort till 1 020 kronor.

Uppspärrad spärr

De ville också visa hur bra det vore om kollektivtrafiken var öppen och tillgänglig för alla, istället för ingärdad av spärrar och dyra avgifter som avskräcker från resande.

Kampanjen Återställ kollektivtrafiken startar

Aktionen idag var början på kampanjen Återställ Kollektivtrafiken, som består av fredliga protester mot regeringens katastrofala klimatpolitik och ett motstånd mot prishöjningarna i kollektivtrafiken.

Att transportera sig är en rättighet! Folk behöver ha råd att resa tillsammans och klimatsmart för att sänka utsläppen. Gör kollektivtrafiken kollektiv igen – Återställ Kollektivtrafiken!

Här kan du läsa mer och skriva upp dig för att gå med i kampanjen: Återställ Kollektivtrafiken!

Vår regering lägger pengarna på mer biltrafik

Istället för att se till att bidra till billigare kollektivtrafik har vår nuvarande regering valt att subventionera bensin och diesel till bilar. Dessutom läggs enorma mängder skattemedel på nya motorvägar för att gynna biltrafiken, vilket sker på bekostnad av hållbara resealternativ.

Att uppmuntra folk att ta bilen istället för exempelvis buss, tåg, spårvagn och tunnelbana är inte bara skadligt för klimatet och miljön. Det förvärrar också trafiken, tar massor av plats i våra städer och skapar buller, partikelutsläpp och trafikolyckor som försämrar folkhälsan. Det hjälper inte heller med elbilar.

Flygblad från aktionen

Därför var det utmärkt med en aktion som öppnade upp kollektivtrafiken och visar på hållbara alternativ – och att de bör vara avgiftsfria så att vi tillsammans och rättvist är med och finansierar den. Det tjänar alla på! De passade även på att göra reklam för Planka.nu och uppmuntra till att gå med i P-kassan. Där betalar vi tillsammans eventuella tilläggsavgifter från biljettkontrollen.

På vissa av stationerna möttes de av poliser och ordningsvakter som tycks ha tagit det hela med ganska mycket ro, även om ordningsvakterna körde en motkampanj och ropade till folk att inte planka. De blev även puttade av aggressiva ordningsvakter vid ett tillfälle, som försökte hindra dom att öppna spärrarna, men polisen sa då åt ordningsvakterna att flytta sig och låta aktivisterna framföra sitt budskap och öppna spärrarna. Som vanligt agerade våtmarksaktivisterna öppet och fredligt och bemötte resenärer och personal med kakor och leenden och förklarade vad de var där för att göra.

Ta tillbaka makten – Planka idag!

3 kommentarer

3 kommentarer på “Återställ Våtmarker öppnade spärrarna i Stockholms tunnelbana

  1. Ni vill alltså att någon annan betalar era resor?
    Det finns ingenting som är gratis! Ni skickar notan till andra medborgare som inte ens åker tunnelbana mm för någon måste ju betala för folk som plankar! Varför ska vi som betalar våra biljetter betala för gratisåkare! Orättvist!

    • Ja, precis som med alla andra välfärdstjänster så blir det både billigare och mer rättvist om vi hjälps åt att betala. Kanske du inte nyttjar en vårdcentral på andra sidan stan, men du är ändå med och betalar. För du och alla andra tjänar på att andra kan nyttja den! :)

  2. Större delen av sänkningarna av bensin och dieselpriserna beror på att man minskat reduktionsplikten – vilken tidigare satte en lagstadgad gräns för en minsta andel biodrivmedel som måste blandas in i bränslet.
    Dessa biodrivmedel är mycket dyrare än fossil bensin/diesel och höjde då totalpriset på bränslet ganska mycket. Detta medförde enbart en extra kostnad för bilisterna. Det är inga pengar som hade kunnat gå till kollektivtrafiken, oavsett.

    Sen det där med utrymme i städerna har väldigt lite med den plats som tas upp av vägar och parkeringsplatser att göra.
    Det är bostadsmarknaden som är problemet. Trycka ihop en massa bostäder på liten yta med ”nära till allt man behöver”, medför ovillkorligen att priset på bostäder skjuter i höjden och når snabbt nivåer enbart dom rikaste har råd med.
    Då kan man tycka ”med tillräckligt många bostäder så kommer det finnas överflöd och priserna går ner”. Men även om man frigör yta så finns det en gräns för hur många man kan trycka in på ett område.
    Teoretiskt kan man väl trycka in 2 miljoner människor på 2 x 2 km eller något – genom att t ex bygga en klunga enorma skyskrapor som står extremt tätt. Men det blir förhållanden som dom flesta inte skulle vilja bo i (t ex nedre våningarna i många av byggnaderna skulle inte få någon sol alls).
    Då har man inte ens kommit till alla praktiska problem hur man ska lösa det med alla leveranser av varor till butiker och annat inom området.

    Nu i en omvärld med krig och en maktgalen diktator i öst, skulle den typen av städer även bli rätt farliga att bo i – större delen av befolkningen skulle snabbt kunna förintas vid en attack – även utan användning av kärnvapen.

    Då är man ju tillbaka på ruta ett, att man måste ha något som mer liknar en normal stad, med transporter. Har man då bara några linjer kollektivtrafik, så får man samma problem runt stationerna med för många bostäder på för liten yta – även om det blir spritt över några fler punkter.
    Många av oss är lata och vill inte behöva gå mer än 500 m, om det är en sträcka man måste ta sig ofta.
    Jag jobbar nu på ett ställe 1300 m från där jag bor och har gjort något år
    – tror jag har gått dit kanske 3 ggr. Snackade även förut med en som bodde typ 1 km från centrum, som brukade ta bilen dit. Sen får ni tycka vad ni vill om det, men det är så folk är. Vi bor dessutom i ett land med dåligt väder större delen av året…
    Dock kör jag normalt elscooter dessa 1300 m – tycker ändå det är lite löjligt att köra bil en så kort sträcka.
    Dessutom gillar jag och många andra att köra bil och andra fordon och jag tror visst att elbilar kommer lösa problemet (inte enbart såklart
    – kollektivtrafik behövs också). Man har börjat tillverka batterier med natrium istället för litium nu.
    Det löser det största problemet elbilar har nu – att utvinningen av litium förorenar mycket och tillgången är begränsad. Det behövs även andra material som det råder brist på och ofta utvinns under gräsliga förhållanden av slavarbetskraft (t ex Kobolt).
    Dom är dessutom säkrare (brinner inte lika lätt som litiumbatterier om dom skadas) och klarar låga och höga temperaturer bättre
    Det kommer också göra att priset på elbilar går ner (dom är fortfarande väldigt dyra i inköp).

    Med det sagt så gillar jag ert jobb med kollektivtrafiken och det där med att ställa upp spärrar. Men håll det där. Lägre priser är det bästa man kan göra för att locka över fler till kollektivtrafiken. Att hålla på förstöra för bilister, gör ju bara folk förbannade

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.