Nolltaxa på Gotland?

Region Gotland föreslår att göra Gotland, som är Sveriges mest bilburna län, till Nolltaxeön! Mycket bra tycker vi.

– Vi måste göra något för att få folk att åka mer buss, säger Karl-Johan Boberg (C), ordförande för tekniska nämnden i Region Gotland till SVT Öst.

Folkpartiet på Gotland fick faktiskt vårt Nolltaxepris 2015 för sina förslag om fri kollektivtrafik på ön. Och nu kan det bli verklighet när resten av alliansen hänger på.

Nolltaxa, påpekas ofta, är inte det enda som kan bana väg för en omställning till ökad kollektivtrafik. Det krävs så klart även att bussarna går. Men avgiftssystemet bidrar till en självförstärkande spiral där folk avskräcks från resor, vilket minskar resandeunderlaget som i sin tur minskar turerna, vilket avskräcker fler från att resa. Nolltaxa kan därför vara en motkraft, som lockar fler att upptäcka kollektivtrafiken och har dessutom många andra positiva effekter, t.ex fördelningspolitiska samt minskade kostnader för biljettsystem och kontroller.

Ska ett högerstyre alltså hinna införa första nolltaxelänet? Vi hoppas att övriga regioner känner sig utmanade!

Läs mer:

SVT: Gratis kollektivtrafik diskuteras på Gotland
P4 Gotland: Gratis kollektivtrafik – så vill politikerna locka fler att ta bussen
Planka.nu: Nolltaxepriset till Folkpartiet (2015)

En kommentar

En kommentar på “Nolltaxa på Gotland?

  1. Måste ju va nice som besökare där också (sommartid kan det ju vara fler besökare än lokalbor). Jag skulle vilja besöka Gotland, men har inte blivit av. En viktig faktor är ju hur man ska ta sig runt på ön.
    Ta sin bil på färjan, kan man ju göra eller hyra en bil (och det är ju alltid kul om man som mig, gillar att köra) – men det är ju lite bökigt och kostar ju en del.
    Men att betala SL-priser eller ännu värre för att sen hålla på krångla med biljetter, känns ju dock som ett mycket värre alternativ. För det är ju också en faktor som är viktig (framförallt för besökare). Det är ju inte bara dyrt med biljetter, utan även krångligt att hålla koll på vilka taxor som gäller vilka sträckor och ibland även tider, hur man gör med betalningar osv. Jag märker även nu med SL ifall t ex någon annan frågar något om biljetter
    – jag har inte köpt en SL-biljett på nästan 12 år (på den tiden fanns det fortfarande pappersremsor som man stämplade).
    Nu har jag knappt har koll på hur man använder reskassa osv. – jag tror t ex aldrig jag köpt en biljett i en SL-automat (ids inte ens sätta mig in i hur det funkar – jag plankar bara eller tar bilen istället).

    Men med nolltaxa vore det ju en helt annan grej. I fallet med Gotland, kan man ju bara köra till Nynäshamn (hade det varit nolltaxa på pendeltåget, så hade det ju känts värt att åka med detta också, även om det tar lite längre tid), parkera där och sen ta färjan över själv och åka runt bekvämt med bussarna där. Gissar jag inte är den enda som tänker såhär…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.