Glad 1 maj

Eftersom vi inte kan gå ut och demonstrera idag så deltar vi istället i Cyklopens livesända webbradio. Lyssna från klockan 9.30 och hela dagen till sent inatt. Förutom vårt brandtal som vi också publicerar här nedan blir det massor av musik, politiska samtal, quiz, poesi och annat. Lyssna efter presentationen av dokumentärfilen Hackitat som snart har premiär, i den medverkar vi också.

Lyssna på radion via Cyklopens hemsida eller Radio Noden.

Idag på vår rörelses stora dag står mycket stilla. I stället för att måla plakat på tunnelbanereklamen på vägen in till stan för att möta upp alla vänner och kamrater ska vi hålla avstånd. Tänk inte på avståndet mellan vagn och plattform. Åk inte tunnelbana. Tänk på att hålla dina kära på avstånd. 

I år är allt ovanligt, men som vanligt är det alltid några som inte kan vara med. Arbetarna som bär samhället och räddar liv kan aldrig demonstrera bara för att det är 1 maj. På samma sätt kan arbetarna som levererar lunchlådor från restaurangerna till innerstadens hemmakontor inte heller stanna hemma bara för att SL ber om det. Vår kamp har heller aldrig kunnat vara lika tillgänglig för alla. För papperslösa kollektivtrafikanter är plankning en extremsport med deportation på straffskalan. 

Planka.nu föddes ur den radikala fackföreningsrörelsen, vi har ett mångårigt samarbete med nätverket Ingen människa är illegal, vi är en del av klimatrörelsen, vi är feminister och vi är antifascister. Bara för att vi är en enfrågeorganisation betyder det inte att vi kan vara neutrala inför samhällsstrukturerna. Trafikmaktordningen samverkar med alla andra maktordningar och de förstärker varandra. 

Kollektivtrafiken går att betrakta som ett slags microsamhälle, och aldrig har klassklyftorna varit så tydliga som nu. För många har det dagligen påtvingade resandet nu ersatts av en påtvingad isolering, men på kollektivtrafikens ändhållplatser i förorterna fortsätter pendlandet för de flesta. Pengar måste in. 

SL tappar intäkter när resandet minskar, något som inte hade hänt med skattefinansierad nolltaxa. SL drog ner trafiken när kontorsarbetarna började jobba hemifrån men de med vanliga jobb drabbades av trängsel och köer när bussarna blev färre.

Trafiken i sig är oväsentlig men att vi kan mötas är avgörande. Det som spelar roll är den mänskliga rörelsen. Vi saknar inte resandet, den konstanta mobiliteten utan vi saknar att få röra vid varandra och vi saknar kollektiviteten. 

Det är svårt att vara en rörelse utan att fysiskt kunna röra sig i samhället. Men det finns möjligheter i undantagstillståndet. När det invanda ifrågasätts har vi chansen att fånga upp de mest radikala tankeexperimenten och konkretisera arbetet med att omsätta dem till handling. 

Allt kommer inte att bli bra igen, systemet vi hade är fucked up, helt sjukt. Hur många gånger har vi sett liberala, borgerliga och fascistiska förslag omsättas till verklighet i kollektivtrafiken? Gränskontroller vid spärrarna, reklam från golv till tak, stålspärrar, ordningsvakter och övervakningssystem i en brusande våldstornado.

Allt kommer inte att bli bra igen, men vi får nu en chans att göra det bättre.

Kommentera

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.