Visa kollektivkurage eller ringa klagomuren

SL kör återigen en kampanj om “kollektivkurage” och sitt trygghetsnummer. Planka.nu är förstås förespråkare av att resenärer ska ta hand om varandra – så vad är problemet? Det vi oroar oss för är att SL:s kampanjer inte alls handlar om att vi ska ta hand om varandra, utan idén från den politiska ledningen är att bana väg för mer poliser och att förbjuda fler saker i kollektivtrafiken.

Kristoffer Tamsons (M) går loss i sedvanlig stil och pratar om att “buset får härja fritt” i februari 2017. Anledningen? SL:s trygghetstelefon har gått varm med olika samtal, vilket Tamsons väljer att tolka som ett bevis på att det behövs fler poliser.

Presskommunikatör Lovisa Åbom har en mer nykter syn på saken och säger: “Numret har marknadsförts en del. Kanal 5-programmet Tunnelbanan kan även vara en anledning.”

Faktum är att numret marknadsfört väldigt aggressivt – på reklamplats, som sagt genom, på event/festivaler och “reality-TV” (tar emot att skriva det med ett så hårdvinklat program). Det är inte bara att det marknadsförs – det är också otydligheten i vad man ska ringa om. De flesta tänker nog på att ringa 112 vid pågående brottslighet. Men när känner man sig lite mer allmänt otrygg? Lite närsomhelst visar det sig.

Vi har kollat på statistiken för förra året, 2018.

Det kom 23749 samtal under 2018

  • 31% (7414 stycken) samtal om påverkad person
  • 25% (5926 stycken) Samtal som registrerats som ej trygghetsrelaterade
  • 6% (1383 stycken) Samtal om sovande person i vagn (räknas som ordningsstörning)
  • 5% (1264 stycken) Samtal om tiggare eller musikant (räknas som ordningsstörning)
  • 5% (1146 stycken) Samtal om hot, våld, ofredande eller aggressiv person)

Detta är ett utdrag, eftersom det finns många kategorier (maila oss om du vill ha tillgång till det). Vi tycker vi kan se några trender i detta.

Folk ringer om vadsomhelst
6000 samtal handlar om saker som inte alls är trygghetsrelaterade. Och eftersom det minst sagt finns en vid definition av vad Trygghetcentralen klassifierar som ordningsstörande (en tiggare, någon som sover, “avvikande beteende”) så är det en hög siffra. En effekt av att folk uppmanas ringa på oklara grunder. SL-ledningen själva verkar inte vara särskilt intresserade av att kategorisera rätt, utan använder samtalen som politiskt påtryckningsmedel.

Många faktiska problem är inte polisiära
Den största kategorin man ringer om är en påverkad person. Det är såklart ett socialt problem med missbruk som vi skulle behöva komma till rätta med. Men är det ett argument för fler poliser? Knappast. Folk ringer också om kvarglömt gods och mycket annat – det finns inget fel med en telefon där olika typer av kundservice kan tas emot. Men när det gäller exempelvis hot och våld (även ofredanden) – så är det nog vanligare att folk ringer polisen. Detta utgör ungefär 5% av samtalen.

En annan kategori som är ungefär 5% av samtalen är att man ser tiggare. Detta är ju inte förbjudet, men om man som Tamsons vill förbjuda tiggeri så är det förstås en polisiär fråga i framtiden. Den politiska agendan med att använda höga siffror till trygghetstelefonen verkar också gå hand i hand med viljan att förbjuda fler sociala problem. Telefonsamtalen om tiggeri, som man själv bett om, blir ammunition i den politiska kampen.

Klagomuren ersätter kollektivkuraget
Kollektivkurage behövs verkligen. Vi behöver medresenärer som frågar hur läget är om någon mår dåligt, som ruskar på den som har somnat och frågar när den ska gå av och vi behöver personer som säger ifrån när människor behandlas illa och trakasseras.

Ordningsvakterna kommer inte vara överallt hela tiden (och tur är väl det!) och inte heller polisen. Vid hot och våld så bör man ringa polisen, men det stora ansvaret för att ta hand om varandra har vi själva.

Fokuset på att ringa ett nummer vid oro kan motverka en utveckling till en kollektivtrafik där vi tar hand om varandra mer, och inga batonger i världen kan ersätta medresenärernas omtanke.

En användare på Twitter sammanfattar saken

Läs mer om trygghet och säkerhet: Myten om den pangade rutan

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.