I både Stockholm och Göteborg kommer avgiftstrycket på kollektivtrafiken att öka efter nyår.
Landstingspolitikerna i Stockholm (högerpartierna tillsammans med Miljöpartiet) har bestämt att kollektivtrafikpriserna i Stockholm ska öka med cirka 3% per år. Det innebär att månadskortet från och med den 9 januari kommer att kosta 860 kronor.
Även i Göteborg har det beslutats om en årlig höjning på i genomsnitt 2,5%, vilket också drivits igenom av högerpartierna samt Miljöpartiet. Ett månadskort för Göteborg+ kommer att kosta 815 kr från den 7 januari.
I båda städerna har politikerna kommit på att det är smartare att försöka etablera en årlig höjning istället för att som tidigare höja ibland med större belopp. Det är för att det ska verka mer “naturligt” att priserna ökar allt eftersom det blir mer trafik.
Men det finns inget naturligt i att den som reser effektivt och klimat med kollektivtrafiken ska betala mer varje år. Kollektivtrafikanterna borde prisas för sin samhällsnyttiga insats. Bilister tjänar också på att människor åker kollektivt, hade alla åkt bil hade de suttit fast i köer oavbrutet.
Avgiftshöjningarna handlar om ideologi och självintresse. Ju högre avgiftstrycket är, desto mindre behöver skatten höjas. I slutändan innebär det mindre pengar i plånboken för kollektivtrafikanter från arbetarområden och mer på kontot åt rika och högavlönade (däribland politikerna själva).
Nästa station: motstånd
Vi kommer att fortsätta motsätta oss höjningarna, och organisera plankare i vår avgiftsstrejk. Priset för att vara med i P-kassan är fortfarande 100 kronor för Stockholm, respektive 150 för Göteborg. Vi kan förvandla svagheten i att inte ha råd till styrkan i att tillsammans inte betala.
Mer våld löser ingenting
Samtidigt som höjningarna kommer också hoten om hårdare tag. Utan någon form av våld går inte avgiftshöjningarna att driva igenom. Ofta har våld från biljettkontrollanter varit väldigt löst reglerat. I lagen om tilläggsavgift finns inget stöd för att gripa eller hålla fast någon. De senaste åren har politikerna i Stockholm accepterat att biljettkontrollen inte har våldsbefogenheter och skriver debattartiklar om att det borde införas. I Göteborg är det däremot fortfarande fritt fram för biljettkontrollen. I slutändan så hjälper det inte – kontroller går att varna för, svindyra spärrsystem är lätta att överlista och vi kan betala även höjda tilläggsavgifter tillsammans.
Slutstation nolltaxa
Nolltaxa har blivit succé i vår grannhuvudstad Tallinn – och sprids nu vidare i Estland. Det är dags att vi inte hamnar på efterkälken. I både Göteborg och Stockholm skulle majoriteten, det vill säga alla som tjänar under 60.000 i månaden, tjäna ekonomiskt på avgiftsfri kollektivtrafik. Skattefinansiering innebär att fler är med och betalar och att det sker helt efter hur mycket du tjänar.
Kollektivtrafik, tillsammans med cykel och gång, är överlägsna färdmedel i städer. Den bör också vara del av en urban allemansrätt, en grundläggande resurs som är tillgängliga för alla och betalas efter förmåga, via skatten. Det är dags att lämna avgifternas tid bakom oss, och hoppa på spårvagnen till framtiden.
Gott nytt år!
Grisigt verkligen! Känns skönt att jag köpte min sista biljett sommaren 2010 (så det är många prishöjningar jag sluppit helt)
Jag vet inte ens hur man gör med betalningarna nu för tiden, haha. När jag betalde en biljett sist så var det pappersremsor man stämplade, haha. Sen det där satans miljöpartiet – vilka jävla misslyckade as alltså. Parasitpartiet eller nånting åt det hållet borde dom heta. Dom är för höjningar av allt vad avgifter heter
– såklart vill dom ju höja bensinpriser, fordonsskatter, trängselskatter samt parkering, införa parkeringsavgift för motorcyklar mm (för att förpesta för en när man kör bil eller hoj). Då tycker man ju dom borde åtminstone prioritera kollektivtrafiken (för att iallafall göra skäl för sitt namn) – men inte då! Dom höjer dom redan svindyra biljetterna också. Dom försökte förut t o m få igenom skatt på solceller!