Demonstration: Stockholm tisdagen den 16 december kl 18, utanför Landstingshuset (Tunnelbana Rådhuset)
Bränn inte våra pengar på återvändsgränder
60 miljarder till återvändsgränden Förbifart Stockholm är förödande för Stockholm. Det är en satsning på att fler ska ta bilen till jobbet, att vi ska få fler bilköer och sämre luft. Det är helt enkelt en Highway to Hell som dessutom lägger sig i vägen (!) för kollektivtrafiksatsningar och binder upp trängselskatterna för årtionden framöver.
Förbifarten kommer inte att avlasta några leder, det är väl känt att liknande byggen får flera att välja bilen vilket leder till nya trafikinfarkter. Samma problem som vi har på andra vägar skulle vi alltså snart se igen på förbifarten, med enda skillnaden att Stockholm blivit av med 60 miljarder. Pengarna borde därför istället läggas på kollektivtrafik och andra miljövänliga lösningar!
Bilberoendet är en av de stora hoten mot klimatet, men det klarar sig inte utan understöd. Förbifarten är precis ökning av dosen som kan hålla massbilismen på hjulen, tills den kraschar igen. Men hellre lite abstinens hos bilister än en betongkeps för alla stockholmare oavsett om vi går, cyklar eller åker kollektivtrafik.
Fri kollektivtrafik för fria människor
För att en stad ska fungera måste gång, cykel och kollektivtrafik prioriteras. Miljarderna som skulle gå till förbifarten kommer att kunna bygga ut kollektivtrafiknätet. Och för att gynna kollektivtrafikanterna borde vi också införa fri kollektivtrafik. Nät vi byter ut avgiften mot skatt så kan vi samtidigt skrota spärrar, kontroller och biljettsystem.
Kollektivtrafiken kan då bli den trevliga plats den förtjänar att vara, och bilister får ekonomiska incitament att faktiskt ställa (eller sälja!) bilen. För oss är kollektivtrafiken en förutsättning för att bo i staden, och den är nödvändig vare sig du är hemlös, pank eller anställd. Med fri kollektivtrafik betalar vi beroende på inkomst och ingen stängs ute från att ta sig runt. Det blir rättvisa, klimatvinst och trivsel i ett och samma förslag!
Tåget har gått, men politikerna står kvar
Moderater och sossar har ställt frågan om att bygga en rekorddyr väg bortom sansad diskussion. Det handlar om betong till varje pris, kosta vad det kosta vill. Och det vill kosta. Kanske blir 60 miljarder kronor lite abstrakt, men det handlar om minst två miljonor kronor per meter.
Medan politikerna just nu förbereder sig för ett par nya månader av käbbel, så gäller det för oss vanliga fotgängare, cyklister och kollektivtrafikanter att ta initiativet. 60 miljarder för en återvändsgränd är en förödande idé för trafiken i Stockholm. Men när vi tillsammans tar strid för en fungerande stad så blir alternativen svåra att ignorera.
Därför kommer Planka.nu att sluta upp med Nätverket Stoppa Förbifart Stockholm och förortsnätverket 163 utanför Landstingshuset den 16 december kl 18. Ses där!
Pingback: Läs talet från demonstrationen mot massbilism | Planka.nu