Förbifart Stockholm är en dålig idé. En enorm motorvägstunnel i 40-miljardersklassen är dyrt, negativt för klimatet och omodernt. Den innebär i praktiken den största satsningen på ökad massbilism på många år. Pengarna skulle göra mycket mer nytta om de satsades på kollektivtrafiken. Dessutom innebär förbifarten ett uttryck för miljörasism då den planeras att gå i tunnel i finare områden, medan andra får enorma trafikplatser intill knuten.
Alliansen använder sig av den brända jordens taktik. Eftersom de känner att de kommer förlora makten snart försöker de panikstarta bygget av förbifarten för att det ska kännas svårare att stoppa den om den verkar ha påbörjats.
Men ”byggstarten” på tisdag är bara ett spel för gallerierna. Med inbjuden press, mingel och ceremonier hoppas de kunna förmedla bilden av att det är klart att börja bygga. Så är dock inte fallet. Mycket kvarstår innan den kan påbörjas, och det är enkelt för nuvarande opposition att avbryta bygget efter valet.
Kom och hjälp till att visa att vi är många som motsätter oss återvändsgränden Förbifart Stockholm, och hur de försöker köra fastän ljuset fortfarande är rött.
Vi samlas vid Cityterminalen, Klarabergsviadukten på tisdag kl 11.30, där Trafikverket ordnar gratisbuss för journalister. Därifrån åker vi i en egen gratisbuss till Häggvik där byggstartsceremonin ska äga rum! Bussen går kl 12 och byggstarten hålls på fältet bakom Statoil i Häggvik kl 12.30.
Hahaha – schysst. Så kom ju dom valpropaganda-skyltarna till bra nytta. Har ju glömt kika in här på ett tag nu – men Förbifart Stockholm är ju så dumt så det är inte sant alltså (inte bara att det stjäl pengar som kunde använts till kollektivtrafiken utan även för att sträckningen är riktigt dum och den kommer ju göra minimalt åt köerna).
Tyvärr är ju inte faran över än, för Alliansen fortfarande vann i Stockholms län:
http://www.val.se/val/val2014/slutresultat/L/lan/01/index.html
Vi har ju tyvärr för många ”snobbområden” här och Alliansen har ju ”ökat på” det duktigt också, bl a genom att gynna den bostadsmarknaden vi har nu och genom ombildning av hyresrätter. Vi i Stockholm är ju dom som drabbats hårdast av bostadsbristen.
Det är trist också att dom som använder kollektivtrafiken minst är dom som ska få bestämma över den – samma personer som också är mest för förbifart Stockholm (dom vill ju ha en ny väg där dom kan köra med sin dyra lyxbil).
Såhär ser det ju ut i dom typiska ”höginkomsttagarkommunerna” (som Stockholm tyvärr till stor del utgörs av):
Danderyd (den värsta):
http://www.val.se/val/val2014/slutresultat/R/kommun/01/62/index.html
Lidingö:
http://www.val.se/val/val2014/slutresultat/R/kommun/01/86/index.html
Täby:
http://www.val.se/val/val2014/slutresultat/R/kommun/01/60/index.html
Vaxholm:
http://www.val.se/val/val2014/slutresultat/R/kommun/01/87/index.html
Ekerö:
http://www.val.se/val/val2014/slutresultat/R/kommun/01/25/index.html
Nacka:
http://www.val.se/val/val2014/slutresultat/R/kommun/01/82/index.html