Frihet, jämlikhet och nolltaxa i Aubagne

Pays d’Aubagne är en region med 12 städer och 103.000 invånare i närheten av Marseille. I maj 2009 slopade de biljettsystemet och införde avgiftsfri kollektivtrafik, nedan följer en översättning av en presentation de höll för det nystartade nätverket European Free Public Transport Cities.

1. Vem betalar?

I Frankrike så får alla administrativa områden med fler än 100.000 invånare ta ut en lokal transportavgift från företag med fler än 9 anställda, och det är denna skatt som finansierar både den dagliga driften och stora infrastrukturinvesteringar. Nolltaxa kostar ingenting för skattebetalarna och företagen är positiva till avgiftsfri kollektivtrafik eftersom det underlättar för folk att ta sig till jobbet samt minskar behovet av parkering vid arbetsplatserna.

2. Varför avgiftsfri kollektivtrafik?

Idén kom från staden Aubagne och anammades genast av regionens tolv borgmästare, delvis därför att införandet av nolltaxa var en del i en ny miljövänlig resepolicy för regionen, där det även ingick nya spårvagnslinjer och en storsatsning på lånecyklar.
Med nolltaxa så har regionen funnit ett sätt att lyfta diskussionen kring samhällets sociala, miljömässiga och ekonomiska utveckling och satt bruksvärdet före marknadsvärdet. Det är en innovationsprocess inom offentlig sektor där regionen har återtagit den politiska kontrollen över kollektivtrafiken och brytit med rådande idéer kring privatisering och avgiftsfinansiering.

3. Hur har det mottagits?

Entusiasmen var stor hos många invånare inför att avgiftsbefria en samhällsservice som tidigare kostat mycket pengar, samtidigt som en del uttryckte stor skepsis mot nolltaxan. Motståndarna hävdade att “nolltaxa kommer innebära en kvalitetssänkning, det kommer innebära mer våld, mer skadegörelse och mer konflikter, för folk har ingen respekt för saker som är gratis, resenärerna måste veta vad det kostar…” De var också väldigt rädda för att försöket med nolltaxa skulle sprida sig till andra regioner.

4. Hur har försöket fallit ut?

Antalet resenärer har ökat med 170%, tre gånger fler än vad de mest optimistiska prognoserna räknade med. Nolltaxa har inneburit mer pengar i plånboken för folk, familjer har helt plötsligt 600-700€ mer om året, och nolltaxa är framförallt ett smartare och mer effektivt sätt att använda offentliga medel: kostnaden per resa har halverats, från 4€ till 2€.

Avgiftsfri kollektivtrafik innebär jämlikhet: när ingen betalar finns det heller inga rika eller fattiga. Alla i regionen är jämlikar när det kommer till resandet, det finns ingen stadskärna reserverad för ett fåtal, inga otillgängliga bostadsområden, vare sig för hög- eller låginkomsttagare. Frihet, jämlikhet, nolltaxa (Liberté, égalité, gratuité) är vårt motto och den avgiftsfria kollektivtrafiken har förändrat spelplanen för hur människor interagerar med varandra. Arbetsuppgifterna för personalen har förändrats: biljettkontrollanter har fått en social funktion, och förarna kan koncentrera sig på att köra. Den enda regeln numera är att en ska hälsa!

Nolltaxa handlar inte enbart om transport, utan också om att förändra samhället och människors liv. Farhågorna till trots så har nolltaxa inneburit ett uppsving för kollektivtrafiken. De flesta konflikterna försvann tillsammans med biljettsystemet, för att inte tala om de onödiga arbetsuppgifterna och de kostsamma anti-plankningskampanjerna. Med fler resenärer ökar säkerheten samtidigt som biltrafiken minskar, vilket sparar pengar för regionen på grund av minskat vägunderhåll.

En kommentar

En kommentar på “Frihet, jämlikhet och nolltaxa i Aubagne

  1. Pingback: Nolltaxa är realistiskt, ekonomiskt och rättvist | Planka.nu

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.