Stockholm Subway Challenge: Planka hela tunnelbanenätet på kortast möjliga tid!

Inspirerade av London Tube Challenge och New York Subway Challenge gav vi oss i fredags ut på en resa med målet att planka hela Stockholms tunnelbanenät på kortast möjliga tid. Så här i efterhand kan vi nog konstatera att det var lite jobbigare än planerat. Vi utgick ifrån en något modifierad version av reglerna från New York:

  • Alla stationer i hela tunnelbanenätet måste besökas. Ett besök innebär att tåget måste stanna på stationen, men man behöver inte gå av på varje station.
  • Alla pauser ska räknas in i den totala tiden.
  • Byten mellan tunnelbanelinjer får endast ske med annan kollektivtrafik eller till fots.
  • Det är fusk att betala för sig.

Hagsätra
Vi startade klockan 12:47 i Hagsätra, en station med de nya glasspärrarna som dock lätt forcerades med hjälp av halsdukstricket. Efter mycket velande hade vi bestämt oss för att börja med en riktig långkörare och planka hela vägen till Hässelby strand direkt. Sagt och gjort, efter cirka en timmes resande med en god bok och fin utsikt från tunnelbanefönstret anlände vi i Hässelby strand där vi hann med en strandpromenad i väntan på bussen som skulle ta oss till Hjulsta.
Hässelby strand
Väl i Hjulsta gick det undan, efter en kort glasspaus hoppade vi på tuben mot Kungsträdgården och bytte där till tåget mot Akalla.
Akalla
I Akalla blev det litet häng på det fina torget medan vi inväntade buss 178 som skulle ta oss till Danderyds sjukhus där vi snabbt plankade in i tunnelbanesystemet igen och åkte en station till Mörby centrum för att där vända och åka tillbaka till Östermalmstorg. På Östermalmstorg var det flyt med bytet och tåget avgick direkt mot Ropsten där det bara var att sitta kvar och börja åka den långa, långa, vägen mot Norsborg.
Ropsten
Med ett matstopp på kontoret i Hornstull på vägen anlände vi sedan klockan 18:55 i Norsborg, där vi fick en kort kvällssolspaus innan tåget fortsatte tillbaka till Liljeholmen. Där blev det plötsligt stressigt. Enligt tidtabellen så hade vi tio minuter på oss att hinna till Fruängen för att hoppa på bussen mot Hökarängen.
Fruängen
Tyvärr misslyckades detta eftersom vår dåliga lokalkännedom ledde till att vi sprang till fel busshållplats i Fruängen. Det hela slutade dock gott eftersom det i stället blev en ölpaus på det lokala haket på torget.
Krogen i Fruängen
Efter en halvtimmes väntan på krogen så hoppade vi på bussen mot Hökarängen, plankade in på linje 18, åkte mot Farsta strand, vände tillbaka till Skärmarbrink och bytte tåg till linje 17 mot Skarpnäck. Klockan 21:20, åtta timmar och 33 minuter efter att vi börjat, anlände vi till Skarpnäck och var färdiga.
Skarpnäck

Vem vågar anta utmaningen och försöka slå oss i Stockholm Subway Challenge?

Färdvägen

Kartan!!!

  • Hagsätra – Hässelby strand
  • Hässelby strand – Spånga (Buss 119)
  • Spånga – Hjulsta (Buss 514)
  • Hjulsta – Kungsträdgården
  • Kungsträdgården – Akalla
  • Akalla – Danderyds sjukhus (Buss 178)
  • Danderyds sjukhus – Mörby Centrum
  • Mörby Centrum – Östermalmstorg
  • Östermalmstorg – Ropsten
  • Ropsten – Norsborg
  • Norsborg – Liljeholmen
  • Liljeholmen – Fruängen
  • Fruängen – Hökarängen (Buss 173)
  • Hökarängen – Farsta strand
  • Farsta strand – Skärmarbrink
  • Skärmarbrink – Skarpnäck

Se fler foton från resan på vårt Flickr-konto.

4 kommentarer

4 kommentarer på “Stockholm Subway Challenge: Planka hela tunnelbanenätet på kortast möjliga tid!

  1. Det finns redan rekord på detta. Jag vet två stycken som åkte hela Stockholms tunnelbanesystem någon gång 2005/2006 på 5h och 58min. Dock körde de med andra regler (de plankade inte). I övrigt var det samma. Tror även att KTH har anordnat Tube challenge i Stockholm tidigare också.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.