För mindre än en vecka sedan skapades en Facebook-grupp under parollen Hoppa över spärren tills Macri drar tillbaka prishöjningen av tunnelbanebiljetten och på ett par dagar har den fått flera tusen medlemmar. Organisatörerna är en sammanslutning av tunnelbanearbetarfacket AGTSyP samt olika politiska organisationer.
Bakgrunden till kampanjen är att Buenos Aires borgmästare Mauricio Macri beslutat att höja priset på tunnelbanebiljetten med 127% från och med den sjätte januari i samband med att kollektivtrafiken övergick från statlig till lokal förvaltning. Den ursprungliga överenskommelsen var att man skulle dela på kostnaden för subventionen av biljetterna under det första året, för att sedan helt finansieras av stadens budget, men i sista stund beslutade borgmästaren att istället använda den ökade utgiften till att investera i förbättringar av kollektivtrafiken.
Detta har lett till missnöje och protester både från den politiska oppositionen och olika organisationer. Borgmästaren har polisanmälts för att ha genomdrivit prishöjningen på ett felaktigt sätt och tunnelbanearbetarfacket har anslutit sig till i protesterna genom att öppna spärrarna vid flera knutpunkter under högtrafiken.
I skrivande stund efterlyser Salta el molinete (Hoppa över spärren) frivilliga som vill hjälpa till att bevaka de öppna spärrarna samt samla in namnunderskrifter i protest mot hur beslutet drivits igenom. De planerar även att genomföra massplankningar och andra aktioner längre fram, som t ex att bygga upp spärrar utanför stadshuset som politikerna måste ta sig förbi.
Nyhetsinslaget börjar med att en spärrvakt uppmanar till folk att gå förbi spärrarna utan att stämpla sina biljetter samt intervjuer med olika fackliga representanter. Senare en intervju med represententant för en organisation som begärt att prishöjningen stoppas tills beslutet är utrett.
Som boende i Buenos Aires så måste jag förtydliga att artikeln ovan är fylld av faktafel som helt förvränger sanningen. För att komma itu med det ökande budgetunderskottet har den nationella regeringen bestämt sig för att ta bort en del av de massiva subventionerna för lokaltrafiken. Då man inte vill betala det politiska pris som detta skulle innebära har tagit ett beslut att lägga över ansvaret för hela kollektivtrafiknätet på staden Buenos Aires fast utan subventionerna. Till en början vägrade Macri då det skulle kasta staden i en akut ekonomisk kris men efter hot, övertalning och ett erbjudande om halva subventionerna under första halvåret gick regeringen utan större entusiasm med på överenskommelsen. Det är dock ekonomiskt omöjligt för staden att axla kostnaden på kort sikt utan avgiftshöjningar. Staden fortsätter dock att ha en av de bäst utbyggda och billigaste (och mest subventionerade) kollektivtrafiknäten i Latinamerika. I samtliga grannländer är motsvarande kostnader betydligt högre.
Vi kämpar för en avgiftsfri, skattefinansierad kollektivtrafik som du vet. Och är alltså emot att t5a bort subventioner. Detta gäller förstås grannländer både till Sverige och Argentina också – vi går inte med på något race to the bottom.
Vad gäller övriga uppgifter i artikeln så är de tagna från Salta El Moliente. Det är bra att du lägger till mer info i fallet!
Jag tycker också att kollektivtrafiken skall vara skattefinansierad. Men detta handlar om något helt annat, dvs att den nationella Kirchner-regeringen vill kasta över ett problem (akut budgetunderskott) på staden Buenos Aires och på så sätt rädda sin ekonomi (på bekostnad av stadens). Den senaste månad har man dessutom höjt de indirekta kostnaderna för driften genom att ta ifrån elsubventionerna som Buenos Aires fram till nu hade. Missvinklingen i artikeln från Salta el Molinete är därför så grov att den inte längre överenstämmer med sanningen.
Vi får följa upp detta med mer information, helt enkelt!
Pingback: Planka.nu | Makt och motstånd i Buenos Aires tunnelbana