SL har spårat ur

Kollektivtrafiken är livsviktig för Stockholmarna, därför är det också väldigt viktigt för oss att veta hur den styrs och att få insikt i vad som försiggår i den. Genom att organisera oss som trafikanter, genomföra en avgiftsstrejk och driva vår politik så har vi lyckats få upp vårt perspektiv på agendan. För de som jobbar för SL eller något av de underhuggarföretag som kör trafiken är det inte lika lätt att säga sin mening. Minns till exempel ordföranden för tunnelbaneförarnas Klubb 119 som sparkades då han påpekat säkerhetsbrister.

SL har spårat ur. Under de fem senaste åren av moderatstyre har skandal på skandal uppdagats: mygel, svågerpolitik och vänskapskorruption. Undanhållande av obekväma fakta och total tystnad i media. SL:s ordförande, och tillika ytterst ansvarig för detta, är den numera välkända Mr “ingen kommentar”, moderaten Christer G Wennerholm.

Några saker Wennerholm har gjort sedan han tog över SL:s ordförandepost är att ha vetat om, men inte berättat, att Busslink lurat skattebetalarna på pengar genom att skicka ut bluffakturor, att ha delat ut uppdrag till sina vänner istället för att upphandla dem och att ha gjort tveksamma direktupphandlingar – som kostat massor av extra pengar – för driften av Spårväg City för att hinna få den i drift innan valrörelsen. Han har även gjort sig känd som mannen som är svårare att få en intervju med än kungen. Idag briserade ännu en skandal inom SL då vd:n Göran Gunnarsson lämnar sin post efter att ha försvarat SL:s tjänstemän i en fråga kring meddelarfrihet.

Enligt alla de politiker och tjänstemän vi pratat med som jobbar med SL-trafiken så var Göransson en relativt omtyckt vd. Han beskrivs som rakryggad, med en vision om kollektivtrafiken och integritet nog att påpeka för de styrande moderaterna när de gjorde något galet. Detta blev uppenbarligen hans fall. För SL:s ordförande Wennerholm har inte bara satt i system att själv vägra att kommentera negativa nyheter om SL, han verkar även vilja sätta munkavle på SL:s anställda, en skrämmande utveckling! Visst har Gunnarsson “avgått frivilligt”, men det är sekundärt i sammanhanget då han, efter att ha försvarat sina anställdas meddelarfrihet, uppenbarligen upplevde att hans förtroende hos SL:s styrelse var förbrukat.

Kollektivtrafiken är alldeles för viktig för att få bli en moderat lekstuga, vi talar om en verksamhet som omsätter ett antal miljarder skattekronor varje år. I en sådan verksamhet är det nödvändigt att ha anställda som känner trygghet i sin yrkesroll och som känner att de har förtroende från de politiker som ytterst är ansvariga både för kollektivtrafiken och för deras jobb. Men den borgerliga alliansen, med moderaterna och Wennerholm i spetsen, sänder ut helt andra signaler. Istället för att uppmuntra de anställda att påpeka brister i kollektivtrafiken så väljer moderaterna en helt annan väg. Här handlar det snarare om att skrämma sina anställda till tystnad, samt så klart att inte kommentera saker själva heller.

Under tiden som SL letar ny vd kommer Madeleine Raukas, medlem i moderaternas partistyrelse, att fungerar som tillförordnad vd. Vi får hoppas att hennes sejour där blir kort, och att SL tar uppgiften att hitta en kompetent vd på allvar. Jobbet som vd för SL kräver någon som vågar stå upp mot politikerna när de gör fel, någon som tar de anställdas situation på allvar, någon som inte är en moderat nickedocka.

Planka.nu verkar för en avgiftsfri kollektivtrafik som styrs av de som reser och arbetar i den. Det betyder att vi inte bara tar strid mot avgiftshöjningar och för nolltaxa, utan också för att SL:s anställda ska få ökat inflytande över kollektivtrafiken och för att en kultur av öppenhet och ifrågasättande ska få råda. Att låta en frispråkig vd få lämna sin post är helt fel väg att gå, Christer G Wennerholm borde istället ta ansvar för den röta han ställt till med och göra det enda rimliga. är det någon i denna situation som borde ställa sin post till förfogande så är det han.

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.