Skåne: Citytunnelinvigningen

Kära medresenärer!

Den 4:e december är det invigning för splitternya Citytunneln i Malmö. Frågan är hur mycket Citytunneln faktiskt kommer påverka oss resenärer i Skåne?

Citytunneln skyltar med ett ökat antal avgångar, både inom Malmö och runtom i Skåne. Det kommer t ex att gå snabbare att åka från Malmö till Kristianstad. Dock är det på just den sträckan en win/lose-situation för pendlare och resenärer beroende på vart man bor längs sträckan. Man har nämligen valt att ta bort en del avgångar från Höör och Eslöv till förmån för att det ska gå snabbare för andra. I och med det sparar man 10 minuters restid till Malmö från Kristianstad och Blekinge. Det hade varit intressant att gräva i hur många resenärer som påverkas negativt av de borttagna avgångarna i Höör och Eslöv. är man dagligen beroende av kollektivtrafiken betyder borttagna avgångar en hel del och kan vara avgörande för om man väljer bilen istället. är borttagna avgångar verkligen en nödvändighet? Jag kan inte låta bli att dra paralleller med borgarnas omtalade planer att marknadsanpassa Skånetrafiken – vilket hade inneburit konkurrens och en ökad satsning på lönsamma linjer till förlust för landsorternas förbindelser.

Men vi får väl se. Det ska bli intressant att följa upp i alla fall.

En annan följd jag, och många andra, spekulerat kring är huvurida Malmö kommer gentrifieras i allt snabbare takt i och med Citytunneln. När Malmö C öppnade 1857 märkte man ett rejält uppsving för företag och verksamheter nere i hamnen och runt den nya stationen. Tempot ökade i staden och befokningen växte allt snabbare. Kommer Citytunneln innebära samma sak? Malmö kommuns befolkningsprognoser pekar på en ökning med upp till 100 000 pers inom de närmsta 20-30 åren. Centrum kommer expanderas och hyror pressas upp. Människor kommer bli tvungna att flytta längre ut i staden när de inte har råd att bo kvar. Stationen vid Triangeln innebär renovationer, prishöjningar och byggandet av bostadsrätter. Vid Hyllie öppnar snart Emporia – ett gigantsikt köpcentrum med ca 220 affärer. Möllan spås bli Malmös Södermalm med hippa medelklassfamiljer och lyxrenoveringar. Vill vi ha en stad som rör sig i denna takt, på detta sätt? Kommer Citytunneln innebära en allt mer exkluderande stad?

Man ska inte blunda för de negativa följderna bygget antas generera i. Samtidigt är det inte svart och vitt. Det finns också en hel drös positiva följder vår kära tunnel medför – en ökad tillgänglighet och en allt mer miljövänlig kollektivtrafik är någonting att se framemot.

Planka Skåne kommer att finnas på invigningen, i Glashallen den 4:e december & på olika stationer under tågveckan därefter. Kolla in världens finaste (chockrosa!) banderoll som gjorts inför evenemanget!!!

Läs mer

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.