Dagens Nyheters folkvettsexpert Magdalena Ribbing tog nyligen i sin spalt upp frågan om att Hejda plankare och rekommenderar, precis som vi på Planka.nu, att man inte ska få för sig att ingripa mot plankare. Det är ju både olagligt, dåligt skick och möjligtvis också exempel på ett klandervärt leverne att leka kontrollant. Magdalena verkar dock inte vistas särskilt ofta i kollektivtrafiken, utan verkar se den som en djungel där knytnävar från kostymnissar är vardagsmat. Därför erbjuder vi nu vår expertis genom några enkla tips om hur alla kan öka trivseln i trafiken:
- Var uppmärksam på dina medresenärer! Om du ser en hotfull situation bör du gå fram och fråga vad som står på, och varför inte dokumentera det hela med mobilkameran? Ta hand om varandra!
- För någon som har månadskort är det kutym att även dra detta en extra gång om någon har svårt att komma förbi de klumpiga spärrar som brer ut sig på vissa stationer. Särskilt viktigt är det att visa respekt för äldre och hjälpa till vid seniorplankning.
- Visst är det tråkigt med någon som låter dörren slå igen i ansiktet på en? Självklart gäller detta även spärrar. I glasspärrarna så tar man det lugnt och ser till att den som kommer bakom också hinner med innan spärren stängs. Går man genom barnvagnsgrinden gäller samma sak.
- Överhuvudtaget är det inte snyggt att stressa. Vid biljettkontroller kan du som har kort ta det lugnt, tänka efter och kolla igenom alla fickor för att vara på den säkra sidan. Dessutom så hinner eventuella plankare sätta sig i säkerhet.
- Ofta hör man folk beklaga sig över att de inte får tillräckligt med information om störningar i trafiken. Detta är något du kan hjälpa till att råda bot på genom att tipsa om biljettkontroller på Twitter. Använd fyrkanten #biljettkontroll när du gör det!
Ett annat sätt att på längre sikt öka trivseln är att på ditt jobb eller i sällskapliga sammanhang ta upp ämnet lite i förbifarten, och säga att det är trist att vi har avgiftsfinansiering som resulterar i köer, att det spenderas hundratals miljoner på att stänga folk ute från kollektivtrafiken och att hemlösa måste betala lika mycket som miljonärer. Tills vi har infört nolltaxa hoppas vi förstås att du hjälper till att öka trivseln i trafiken!
Med vänliga hälsningar,
Planka.nu:s trivsel- och etikettråd
Självklart håller jag med om innehållet i artikeln, men när jag läste rubriken hoppades jag att artikeln skulle täcka mer än bara planknings-etikett.
Jag saknar det goda beteende som uppmanades till av SL fram till någon gång i början på 90-talet och som fram tills dess också ansågs vara vedertagen sed i kollektivtrafiken.
En gång i tiden, före min tid, propagerade SL aktivt för detta goda beteende genom affichering och officiella klistermärken.
Eftersom SL numera inte är intresserade av att deras kunder skall trivas i trafiken utan bara av att maximera biljett- och reklamförsäljning skulle Planka kunna ta hand om att sprida och återuppliva dessa goda seder i kollektivtrafiken.
Genom att göra detta bör Planka också få rykte om sig som en allmänt god och nyttig organisation även hos dem som idag inte lyssnar på argumenten om fördelarna med gratis kollektivtrafik och därigenom eventuellt nå fler med sitt huvudsakliga meddelande.
Den mest grundläggande av dessa inofficiella regler var att alla påstigande alltif skulle vänta på att alla avstigande skulle ha lämnat fordonet.
Idag verkar det som om den regeln har på något sätt blivit ersatt av att alla ska både på och av samtidigt, vilket naturligtvis är onödigt krångligt, orsakar problem för de som inte kan ta för sig (små barn, barnvagnar, äldre, med flera) och leder till irritation hos både påstigande och avstigande.
För att detta skall funka krävs naturligtvis att de som skall på fordonet inte står precis framför dörren under utpassage utan lämnar den fri genom att stå på respektive sidor av dörren tills den är genomförd.
De som skall lämna fordonet å andra sidan bör så långt det är möjligt för dem förbereda sin utpassage genom att ställa sig framför den dörr de tänkt lämna fordonet genom innan fordonet stannat så att det blir tydligt när alla som tänkt lämna fordonet gjort det och så att utpassagen tar så kort tid som möjligt.
Naturligtvis finns det personer som inte alltid kan göra detta, till exempel de som har behöver rullator, kryckor eller käpp för att stå eller gå.
Utanför fordonen behöver vi även samsas om utrymmet i rulltrappor och vanliga trappor.
Här fanns det en regel om att de som inte har så bråttom håller till höger sida så att de som har progressivt mer och mer bråttom kan hålla mer och mer till vänster för fri snabb förbipassage.
Tydligast är detta i rulltrappor där det bara finns plats för två ”filer” i varje trappa, vilket då leder till att vänstra sidan normalt bara skall användas av de som går i rulltrappan.
När man möter gående i andra riktningen, exempelvis på plattformar, förenklar det om alla väjer till vänster för att undvika att båda blir stående för att försöka lista ut vem som skall väja åt vilket håll innan båda kan gå vidare.
Att det är vänster sida som gäller här är troligen en kvarlevnad från när det var vänstertrafik på gatorna, men förefaller också naturligt när man ser det i samband med beteendet i trappor och rulltrappor.
Vad gäller barnvagnar verkar det också ha blivit bortglömt att i tunnelbanan bör det lämnas plats för dessa vid de stora utrymmena vid dörrarna (i de moderna vagnarna är utrymmena asymetriska) så att de som har med sig barnvagnen sedan kan få plats i ett säte brevid sin barnvagn både för att kunna hålla uppsikt på den och för att se till att den inte orsakar problem genom att välta eller liknande.
Vid den tid dessa regler var i allmänt bruk var de mobila ljudkällorna som exempelvis musikspelare väldigt mycket mer sällsynta och mobiltelefoner fram tills slutet inte ens påtänkta, så det fanns inte riktigt några regler för dess bruk.
Det är dock rimligt att idag försöka begränsa sin inverkan på andras miljö genom bruket av dessa för att försöka göra den gemensamma miljön så trevlig som möjligt för alls.
Exempelvis då genom att använda stängda hörlurar för att lyssna på musik eller att hålla ljudet på sådan volym att det inte stör medtrafikanter.
Mobilsamtal bör hållas på samma ljudnivå som ett normalt samtal (det vill säga ifall den du talar med sitter brevid dig) och gärna relativt kort.
Kan man inte göra det så kan man istället använda sig av SMS/MMS/email-funktionerna på telefonen.
Dessa beteenden är numera allmänt vedertagna i flera andra länder, främst i Japan.
En annan ny följd av att folk lyssnar på musik i kollektivtrafiken är att meddelanden från SL eventuellet inte hörs genom hörlurarna (speciellt de som är omtänksamma nog att ha slutna hörlurar) och därför inte vet om att viktig information kommer.
Hör man ett viktigt meddelande och ser att någon verkar vara omedveten om detta kan man alltså gärna signalera till dem att de borde lyssna till meddelandet.
Då slipper de förvirring när helt plötsligt alla lämnar fordonet eller det visar sig att all trafik är inställd.
För längre resor i relativt tomma fordon är det rimligt att folk gör sig extra bekväma genom att exempelvis sätta upp fötterna på eventuella säten mittemot dem, men i sådana fall ska man tänka på att det kommer att sitta andra på det sätet senare.
Alltså lägger man då en tidning eller liknande mellan skorna och sätet.
Vill man äta mat eller dricka någonting på vägen tar man med sig alla rester (förpackningar, muggar, överbliven mat och så vidare) till de papperskorgar som finns på eller i närheten av alla stationer.
Jag tänker mig att Planka alltså skulle kunna göra pamfletter, klistermärken och liknande med detta budskap och integrera dem i sin övriga kampanj.
Det finns säker fler goda seder att lägga till, men detta är i varje fall en rimlig start.
Lycka till…
Planka på!
Planka I looove you!
är det bättre att ta det lungt i glasdörrspärren?
Det brukar vara bättre att gå igenom snabbt efter att man dragit kortet – då får den som kommer bakom mer tid på sig innan dörrarna stängs. Går man riktigt sakta igenom är det mer obekvämt för den som kommer bakom då han/hon måste trycka sig nästan i arslet på en för att hinna igenom innan dörrarna stängs (det är inte alla som tänker på att hålla uppe spärr-dörrarna innan denne går igenom).
Det finns ett fåtal med kort som brukar jävlas och försöka hindra en från att gå bakom dom – dom brukar göra så att dom verkligen masar sig igenom eller t o m stannar i dörren och blockerar.
Däremot innan man drar kortet så är det bra att ta det lungt
– om man ser att det kommer nån en bit bakom kan man vänta ett par sekunder med att dra kortet så dom hinner fram till en (det kan ju vara en plankare).
Jag brukar göra så dom få gånger jag har kort – ser man att det kommer nån bakom så väntar man 1-2 sekunder med att dra kortet, sen snabbt igenom (då brukar dom komma in smidigt – om det är en plankare som kommer bakom då förstås, endel puckon med kort väntar då till dörren stängts för att sen dra sitt kort
– haha).
Söla vid biljettkontroller om man har biljett är ju en utmärkt ide – det kan rädda många plankare.
Dessutom är det ju skönt när kontrollanterna ”sitter och dreglar efter” att få ”sätta dit en” och sen så halar man fram en giltig biljett (då blir dom lite besvikna) :-)
Svar till ovanstående:
”Vid den tid dessa regler var i allmänt bruk var de mobila ljudkällorna som exempelvis musikspelare väldigt mycket mer sällsynta och mobiltelefoner fram tills slutet inte ens påtänkta, så det fanns inte riktigt några regler för dess bruk.”
Det är väl ändå ett rätt litet bekymmer – och det finns got om annat som låter betydligt värre och som var minst lika vanligt även innan ”mobilerna och mp3-spelarnas tid”. T ex föräldrar med småbarn, fyll-gäng som sitter och tjafsar under färd etc. Ok att man inte behöver stå spela dragspel i vagnen under färd eller att spela musik från en stor ”boom box” som man har med sig på tåget och stationerna – men snacka i mobiltelefon är ju inte så mycket (man måste väl iallafall kunna snacka med polare etc på tåget).
Däremot när man hör musiken som skramlar ut från folks hörlurar så beror det oftast på att dom lyssnar på extremt hög volym
– inte på att dom inte använder hörlurar som ”läcker mycket” (även om vissa lurar dock läcker mer än andra). Ljudet som läcker ut stör inte mig särskilt mycket – däremot är det trist att se hur folk förstör sin hörsel. Jag brukar inte lyssna på musik när jag åker tåg och buss – däremot håller håller jag på endel med ljud-inspelning, filmning och foto som hobby, så jag gjorde ett litet test.
Jag tog ett par microlurar som jag hade liggandes, som jag har fått med nån spelare eller mobil som jag köpt nån gång, typiska såna som dom flesta använder (förövrigt visar det även vilka krav snittpersonen har på ljudkvaliten) samt dom ”stängda” hörlurar som jag vanligen använder. Sen så spelade jag bara in ljudet i rummet vid datorn och satte mig ca 1 m bakom mickarna och satte på musik i hörlurarna och drog upp volymen så det jag tyckte var jobbigt hög volym (ej komfortabelt, men inte hörselskadligt om man inte sitter länge med den volymen på)
– uppskattningsvis ca 90 dB(A) lyssningsvolym i lurarna.
Ljudet som läckte ut från micro-lurarna var bara lite högre än datorfläkten på 1 m avstånd i ett tyst rum (och ljudet från dom slutna lurarna var bara aningens lägre).
Jag ville inte testa på högre volym än så – men utläckande ljud ökar ju proportionerligt till lyssningsvolymen i lurarna så det betyder att det behövs ca 10-25 dB till för att det ska skramla ut så mycket som det gör från mångas lurar på tågen (och ofta sitter dom ju så t ex hela vägen mellan Kungsängen och Stockholm C som jag åker ofta – det är en färd på ca 26 min, inte bara ca 10-20 sekunder som i mitt test). Att dom missar trafikmeddelanden med den volymen i lurarna är ju inte heller så förvånande.
Bas är normalt inte hörselskadligt och ger härligt ”tryck” i ljudet (även om effekten blir begränsad med lurar då ljudet inte ”känns” på samma sätt som med bra högtalare – t ex en schysst bilstereo). Men det är ju inte bas som läcker ut när man lyssnar på hög volym i lurar, utan dom högre frekvenserna. Micro-hörlurar kan dessutom knappt återge någon bas alls.
Jag skulle vilja ha en tydligare redogörelse för hur en bör göra för att släppa igenom efterföljande i glasdörrarna. är det så att dörrarna står öppna så länge det finns ben både framför och bakom dörrarna? I så fall är det väl bäst att ta sig igenom lugnt och sedan stå kvar med ett ben precis bakom (efter) dörrarna och vänta på att den efterföljande tar sitt steg igenom dörrarna?
Annars, uppskattat och uppmuntrande skrivet!
Tycker att kommentarerna här borde bilda en reel planknings-etikett-kampanj. Bra påpekningar och tips!