Planka.nu och vänner delar ut plankningstips till göteborgarna

I lördags stod Planka.nu i Göteborgs centrum och delade ut flygblad med tips på hur man undviker att åka fast när man plankar. Detta som ett svar på Västtrafiks anmälan mot organisationen.

Vice ordföranden i Västtrafiks styrelse anmäler Planka.nu till Skatteverket. Varför då kan man fråga sig. Det kan knappast vara ett försök att få bort plankandet från Göteborgs kollektivtrafik, plankandet började inte med vår p-kassa och skulle inte heller upphöra om den försvann. Västtrafik har själva hävdat att 8% av resenärerna plankar, långt fler än vad som är med i vår kassa. Vad kan de annars ha för syfte? Att visa att de tar i med hårdhandskarna, att skrämma plankarna, att i något slags desperation försöka rikta fokus bort från deras egen inkompetens? Misslyckade inköp av dåliga, krånglande vagnar, inköp av ett svindyrt biljettsystem som ingen förstår eller vill ha, kaos i trafiken så fort det kommer det minsta uns snö, Västtrafiks meritlista är lång. De är felprioriteringarnas mästare och de verkar lägga väldigt mycket tid och energi på att försöka ”krossa” Planka.nu, istället för att åtgärda verkliga problem i kollektivtrafiken.

Om de tror att denna anmälan ska se till att de blir av med oss så kommer de bli besvikna. De har länge försökt få bort vår p-kassa utan att lyckas och det kommer inte gå den här gången heller. P-kassan är bara en del av vår verksamhet och med gårdagens aktion ville vi (förutom att hjälpa Göteborgs plankare) visa att vi, förutom p-kassan, har massor av andra metoder för att underlätta plankandet i Göteborg och arbeta för en avgiftsfri kollektivtrafik. Bland annat informerade vi om vårt nyetablerade varningssystem för biljettkontroller på biljettkontroll.se.

Precis som plankandet så kommer Planka.nu finnas kvar ända tills vi får avgiftsfri kollektivtrafik.

Läs mer

En kommentar

En kommentar på “Planka.nu och vänner delar ut plankningstips till göteborgarna

  1. Läste kommentaren nedan som är given av Bröndt, vice ordförande i Västtrafiks Styrelse:
    ”Vi förlorar stora belopp på att resenärerna inte betalar, säger Bröndt. Med större intäkter kunde vi skapa bättre kollektivtrafik.”

    Jag har varit en skötsam, betalande resenär i 35 år, dvs
    en god kund hos Västtrafik, under mycket lång tid. Igår
    glömde jag att stämpla mitt kort som jag några timmar tidigare hade laddat med nya pengar, till just Västtrafik.
    Jag ”åkte fast” och fick en böteslapp om 1200 kronor. Västtrafik visade ingen humanitet gentemot mig som trogen kund. Att uppvisa ett normalt mänskligt beteende, som i det här fallet gällde glömska, skall bestraffas. Visst, hur ska man kunna _bevisa_ sin trovärdighet? Jo, i det här fallet finns tydlig historik om ärlighet som går att läsa och tolka genom det nya kortsystemet. Men den möjligheten är man inte intresserad av.

    Vad som händer med mig som människa är intressant! Jag tror inte att jag är unik på något vis. Med boten i hand, 1200 kronor, kliver jag av spårvagnen med frustration, sorg och vrede inom mig. Detta föder tankar och snart har jag bestämt mig för att återvinna det som moralisk felaktikt har tagits ifrån mig. Vem kan klandra min reaktion? Efter 35 års betalning?
    Jag känner att jag efter alla år av prickfritt resande vill tjuvåka! Under två månader för att vinna tillbaka en del av det som moraliskt rätteligen är mitt! Dvs ”avvakta” ett tag med betalningen. Jag känner att jag vill bli en fuskåkare! Så vad har egentligen hänt?
    Jo, man har valt att ”nagla fast” en trogen betalande resenär och därmed skapat ytterligare en fuskåkare. Det vill säga, det man bekämpar i ena änden, skapar man i den andra.

    Snacka om moment 22 för grabbarna där i Västtrafiks styrelse!

    Har aldrig känt till föreningen ”Plankan” men är glad att jag fick höra talas om den. Mig spelar ju ingen roll om jag betalar 425 kronor till Västtrafik varje månad eller om de pengarna istället stödjer föreningen Plankan genom mitt medlemskap. De är i alla fall intressserade av att motverka moment 22 i trafiken. Något som Herr Bröndt och Co inte ännu har förstått existerar. Inget undra på att vi har probem…

    Så sorry, Västtrafik. Ert dåliga uppförande har en en gång till sist bitit Er själva.

    Med vänlig hälsning

    Margareta

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.