Tidningen ETC har i veckan en väldigt lång och intressant intervju med partiledarna/språkrören för oppositionen, bland annat diskuterar man nolltaxa i kollektivtrafiken. Vi har saxat in stycket om nolltaxa nedan, men läs gärna hela artikeln hos ETC.se!
(JE=Johan Ehrenberg, LO=Lars Ohly, MS=Mona Sahlin, MW=Maria Wetterstrand, PE=Peter Eriksson)
JE: Ni hatar inte tåg lika mycket som ¦
LO: Hatar tåg?
JE: ¦ som regeringen. Jag pratade med en fondchef och han sa Det begriper du väl Johan att de hatar ju tåg.
MS: Sa han varför?
JE: Det är det kollektiva.
MW: Deras passivitet när det gäller att styra med politik är ju så otroligt tydlig på infrastruktur: Ja, men vi satsar två tredjedelar på vägar därför att det är ju så många som åker bil.
JE: Har ni diskuterat fri kollektivtrafik betald genom skatt? S i Stockholm börjar ju lite grann med enhetstaxa och lite annat.
MS: Ja, det har vi diskuterat mycket.
LO: Vi har till och med lagt det i riksdagsmotioner som ingen annan har stött.
MW: Vi tycker att det är en kommunal angelägenhet.
JE: är det en fråga som kommer att dyka upp?
LO: Vi vill avsätta statliga pengar för att använda det som storskaliga försök, och då har vi sagt två län som ser lite olika ut, till exempel Skåne och Örebro län. Att man där skulle kunna genomföra en avgiftsfri kollektivtrafik och det skulle ju kosta en del, men det skulle samtidigt innebära att i princip alla som tjänar mindre än 35 000 i månaden och använder kollektivtrafik skulle vinna på det.
JE: Jag brukar kalla det biljettfri kollektivtrafik. Då fattar många vad det handlar om. Vi betalar ju redan den mesta kollektivtrafiken med skattemedel.
MS: Jag kommer ihåg att jag hade en knapp, det här var inte så länge sedan, som hette 50-kortet kvar. Det fanns ju en tid när det kostade 50 kronor att åka per månad, men om du frågar av princip: Nej, jag är inte emot. Men därmed inte sagt vi kommer att lova gratis kollektivtrafik om ett år.
JE: Varför inte då?
MS: Därför att vi börjar i en annan ände. Just nu vi tittar på klimat- och jobb- och omfördelningskrisen och så ser vi på vad vi tror är möjligt att göra på fyra år, på åtta år, för vi har tänkt regera länge.
PE: Men jag kan säga att jag är definitivt emot. Vi har diskuterat det jättemycket i Miljöpartiet, och Grön Ungdom driver ibland att det ska vara gratis, men jag är inte för den typen av gratis nyttighet. Jag tycker att det är rimligt att det ska kosta någonting, men det ska vara billigt. Det tycker jag är en rimlig hållning, för det som är gratis det värnar man inte alltid om så mycket, och då är jag rädd att det istället blir att vi får en kollektivtrafik som inte känns så trevlig.
MS: Men ingen pratar om gratis, man pratar om skattefinansierad. Ingen säger ju gratis sjukvård¦
JE: Men nu betalar du två tredjedelar av Stockholms kollektivtrafik med skattsedeln.
PE: Ja, så är det¦
LO: Jag håller inte alls med om det där för att jag menar tvärtom att här finns det inget som helst skäl till att ha en avgift. Det gör det ju däremot när det gäller läkarbesök eller när det gäller medicin och sådant där, för där finns det en risk för överkonsumtion. Här finns det ju inte det.
MW: Cykeltrafiken har ju ökat i Stockholm. Det har ju mer än fördubblats på bara de senaste fem-tio åren.
LO: även med gratis kollektivtrafik kommer det att fortsätta.
MW: Det man har sett av försök med gratis kollektivtrafik är ju att många av dem som transporterar sig på cykel eller som går, väljer att ta kollektivtrafiken istället. Då har man ju fått en försämring. Men jag kan se det så här som en metod i omställningen för att få fler över till andra transportmedel. Men det äR en resursförbrukning. Det är inte det mest miljövänliga sättet, även om det är bra mycket bättre än allt annat.
PE: Jag skulle nog hellre ha gratis cyklar faktiskt.
MS: Det är lite storstadsdebatt också. Det är väldig skillnad på att prata kollektivtrafik i Stockholm, Göteborg och Malmö och på hur människor i glesbyggd ska kunna transportera sig.
JE: Men det är i Stockholm, Göteborg och Malmö ni får stryk också!
LO: Men i Jokkmokk har man gratis kollektivtrafik och det har varit jättebra. Det är ett vänsterpartistiskt kommunalråd som har genomfört det.
MW: Vi driver ju det lokalt på vissa ställen som en metod i omställningar, och det är helt okej.
Läs mer
- ETC Vi tänker inte vara passiva
- Planka.nu Mona Sahlin: Jag arbetar för skattefinansierad kollektivtrafik
- Planka.nu Vänsterpartiet vill ha nolltaxa!
Kommentera